به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۲ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۱۲۵۸۴۰

آمریکا در پی تحریم‌های جدید علیه ایران

گروه بين‌الملل: يك سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، در کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار تحریم‌های بیشتر ایران به خاطر برنامه‌های موشکی این کشور شد.
لینزی گراهام
لینزی گراهام
لینزی گراهام، تاکید کرد که او و نمایندگان دیگر جمهوری‌خواه در سنای آمریکا بر این نظرند که ایران باید پاسخگوی اقدامات خود در زمینه برنامه‌های موشک دوربرد باشد. این سناتور آمریکایی در سخنان‌اش در باره ایران گفت این کشور "بازیگری بد در صحنه‌ی جهانی" است. گراهام خطاب به مسئولان ایراني گفت: «اگر می‌خواهید با شما رفتاری متفاوت از این انجام شود، باید ساخت موشک را متوقف کنید، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض نکنید و روی موشک‌های‌تان ننویسید: "مرگ بر اسرائیل"»

کریستوفر مورفی یکی از سناتورهای دمکرات عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز روز یکشنبه (۱ اسفند / ۱۹ فوریه) در همین بخش از کنفرانس امنیتی مونیخ، سخنرانی کرد و در باره برقراری تحریم‌های جدید در قبال ایران نیز سخن گفت. کریستوفر مورفی از جمله گفت: «در مقابل کنگره آمریکا هیچ مانعی برای برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران به خاطر تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۶ وجود ندارد.»

خبرگزاری رویترز گزارش داد که تنش‌ها میان ایران و آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ زمانی آغاز شد که ایران در پایان ماه ژانویه سال جاری میلادی (۲۰۱۷) دست به آزمایش یک موشک دوربرد زد.
حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه (۱۳ بهمن/ اول فوریه) با تایید آزمایش اخیر موشکی در ایران به خبرنگاران گفت: «آنچه که مطرح شده در خصوص تست موشکی، هیچ مغایرتی با برجام ندارد و با قطعنامه ۲۲۳۱ نیز مغایرت نداشته است.» وزیر دفاع ایران در ادامه گفت: «اجازه دخالت هیچ بیگانه‌ای را در امور دفاعی‌مان نمی‌دهیم.»

دولت آمریکا به سرعت به این آزمایش موشکی واکنش نشان داد. این کشور در واکنش به این اقدام ایران ۲۵ شرکت ‌و افراد دست‌اندرکار در برنامه موشکی این کشور را مشمول تحریم کرد. ایران این تحریم‌ها را مغایر قطعنامه سازمان ملل خوانده و تهدید به مقابله‌ی به مثل کرده است. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا شماری از شرکت‌ها و افراد دست‌اندکار در برنامه موشکی ایران مشمول تحریم‌های جدید آمریکا شده‌اند. در این بیانیه از افزوده شدن ۱۲ شرکت و ۱۳ فرد به فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داده شده است. مرکز برخی از شرکت‌های تحریم شده در امارات، لبنان و چین است.

شرکت احداث و تجارت ماهر، شرکت تجارت و مهندسی میراژ، شرکت میراژ برای خدمات مدیریت پسماند و زیست محیطی، شرکت دارویی ریم در لبنان، شرکت تجاری کوسالینگ، شرکت واردات صادرات قرن جدید نینگبو در چین، شرکت پیرل رویال در امارات از جمله شرکت‌های مشمول تحریم‌های جدید هستند. چهار شرکت مستقر در لبنان که در فهرست تحریم‌های جدید هستند به ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متهم شده‌اند.