به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۲ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۱۲۵۸۴۳
اکران اولين فیلم به کارگردانی آنجلینا جولی

آنجلینا جولی: کامبوج مرا بیدار کرد

گروه هنري: آنجلینا جولی، هنرپیشه و کارگردان آمریکایی، یک سال پس از شروع فیلمبرداری فیلم "اول پدرم را کشتند" در مراسم اکران این فیلم در کامبوج شرکت کرد. این فیلم داستان یک کودک سرباز را در کامبوج به تصویر می‌کشد.
آنجلینا جولی: کامبوج مرا بیدار کرد
آنجلینا جولی، کارگردان فیلم "اول پدرم را کشتند" در اکران این فیلم در کامبوج شرکت کرد. این فیلم داستان یک کودک سرباز را در دوران سلطه خمرهای سرخ در دهه ۱۹۷۰ میلادی در کامبوج نمایش می‌دهد. نمایش این فیلم با مراسمی در معبد بزرگ و قدیمی "آنگکور وات"، که بزرگ‌ترین بنای مذهبی جهان به حساب می‌آید، برگزار شد. در این مراسم نوردوم سیهامونی، پادشاه کامبوج و بسیاری از بازماندگان قتل عام دوران خمرهای سرخ در کامبوج حضور داشتند.

فیلم "اول پدرم را کشتند" زندگی‌نامه‌ای‌ست بر اساس کتاب خاطرات کودکی لونگ آونگ، نویسنده و فعال حقوق بشر اهل کامبوج. او پنج ساله بود که رژیم مائوئیستی به رهبری پل پوت، طی کودتایی علیه سینگهام پادشاه این کشور بر کامبوج مسلط شد. لونگ آونگ بعدها به عنوان کودک سرباز برای رژیم خمرهای سرخ پل پوت ‌جنگید، اما سپس موفق به فرار به آمریکا شد.

خمرهای سرخ به رهبری پل پوت در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ میلادی چهارسال بر کامبوج حکمفرمایی کردند. آنها می‌خواستند در این کشور "جامعه نمونه کمونیستی" و حکومتی دهقانی بنا کنند. در این سال‌ها حدود دومیلیون نفر از جمعیت هشت میلیون نفری کامبوج در پی گرسنگی، شکنجه و اعدام کشته شدند. بسیاری از این انسان‌های بی‌گناه را در کشتزارهای مرگ در گودال‌هایی که در زمین حفر کرده بودند، به رگبار بستند و کشتند.

آنجلینا جولی می‌گوید در جریان کارگردانی این فیلم خود را به سرزمین فرزندخوانده‌اش نزدیک‌تر احساس می‌کند. او در این باره می‌گوید: «می‌خواستم بدانم والدین بیولوژیک پسرم چه رویدادهایی را تجربه کرده‌اند.»

آنجلینا جولی: کامبوج مرا بیدار کرد


آنجلینا جولی در کنار بزرگترین پسرش مدوکس که او را از کامبوج به فرزندی قبول کرده

آنجلینا جولی پیش از افتتاحیه فیلم جدیدش در کامبوج، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی شرکت کرد و از اینکه چگونه این کشور باعث "بیداری" او شده است سخن گفت. فیلم جدید خانم جولی، "آنها اول پدرم را کشتند" نام دارد و روایت واقعی نسل‌کشی خمرهای سرخ در کامبوج از نگاه یک کودک است. جولی که فیلمنامه فیلم را بطور مشترک با لونگ اونگ نوشته و تهیه کننده و کارگردان آن هم هست، امیدوار است مردم کامبوج، پس از این، بیشتردرباره مصائبی که در جریان این نسل‌کشی بر آنها رفته سخن بگویند.

آشنایی خانم جولی با کامبوج به سال ۲۰۰۱ برمی‌گردد، زمانی که او برای بازی در فیلم پرفروش "لارا کرافت: مهاجم مقبره" به کامبوج سفر کرد. آشنایی او با کامبوج سبب شد مدوکس، بزرگترین پسرش را از کامبوج به فرزندی قبول کند. خانم جولی گفت: "من به این کشور آمدم و عاشق مردمش شدم و با تاریخشان آشنا شدم و به این ترتیب فهمیدم که چقدر کم در مورد دنیا می‌دانم. این کشور مرا بیدار کرد. من همیشه سپاسگزار کامبوج خواهم بود. فکر نمی‌کنم هیچوقت آنچه را کامبوج به من داده جبران کنم."

خمرهای سرخ به رهبری پل‌پت بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ بر کامبوج حکومت ‌کردند. تخمین زده می‌شود در این مدت دو میلیون نفر یعنی یک‌چهارم جمعیت کامبوج کشته شدند، آنها به دست خمرهای سرخ به قتل رسیدند یا از گرسنگی و بیگاری جان باختند. جولی که سفیر سازمان ملل هم هست گفت: "فکر کردم این جنگ چهل سال پیش اتفاق افتاده اما آنچه بر سر مردم کامبوج رفته به درستی شناخته نشده است."

فیلم به زبان محلی خمری است و خانم جولی می‌گوید در عین حال که می‌خواسته جمعیت بیشتری اتفاقاتی را که در کامبوج افتاده درک کند امیدوار بوده فیلمش در داخل کامبوج هم اثرگذار باشد:
"امیدوارم این کشور بیشتر سخن بگوید، بسیاری از بازماندگان این موضوع را به بچه‌هایشان نگفته‌اند."