به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۳ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۱۲۵۹۰۸

تاج‌زاده: راي قاليباف دو رقمي نيست

گروه سياسي_رسانه‌ها: خلاصه ای از گفت و گو با مصطفی تاج زاده معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات در روزنامه قانون:
در حادثه پلاسكو شاهد بوديم كه حساسيت مردم بيشتر شده بود كه چرا نمايندگان شايسته‌اي به شوراي شهر نفرستاده بودند تا بتوانند با مديريت صحيح، از وقوع چنين حوادث تلخي جلوگيري كنند.احتمال رد صلاحيت رييس جمهوري كه روي كار است، چه روحاني و چه هر فرد ديگري، نزديك به صفر است زيرا اين موضوع موجب مي شود مشروعيت نظام زير سوال برود و مشكلات عميق داخلي و خارجي براي كشور به وجود آيد. رد صلاحيت روحاني به اين معناست كه مسئولان عالي‌رتبه نظام مي‌خواهند همه مسئوليت را تنها به دوش بكشند.

به نظر من دکتر روحاني ثبت نام مي كند، تاييد صلاحيت مي شود و راي مي آورد، اما در مورد ميزان آرای ايشان در حال حاضر نمي توان صحبت كرد.در چند ماه گذشته امدادهاي غيبي همگي به نفع آقاي روحاني بوده است. فوت آيت ا... هاشمي رفسنجاني و تجليلی که مردم از وي کردند و از طرفي، اشبه الناس به هاشمي بودن روحاني بدون شك بر سبد راي وي تاثير مثبت خواهد گذاشت.

 جدي ترين رقيب اين روزهاي روحاني، آقاي قاليباف است كه به نظر من راي او دو رقمي نمی‌شود. حتي اگر تمام اصولگرايان در مورد او به وحدت برسند، بازهم آراي او به ده ميليون نخواهد رسيد زيرا اکثریت مردم به يك نظامي، آن هم با تفكر گازانبري راي نمی دهند.شايد تنها يك نفر كه اگر در حصر نبود، مي توانست روحاني را در انتخابات شكست دهد.

اینكه روحاني با اتخاذ یک سیاست درست، فضاي مجازي را باز نگه داشت و اجازه نداد فيلتر شود، دستاورد بزرگي است و ما امروز شاهد آن هستيم كه تلگرام در حال ايجاد يك انقلاب فرهنگي در كشور است.هاشمي رفسنجاني سمبل عقلانيت در نظام بود و راي به روحاني يعني نبود هاشمي را جبران كردن. آخرين نظر سنجي ها در تهران بيانگر اين است كه بيش از 54 درصد مردم مي خواهند در انتخابات شركت كنند. جناح اصولگرا هيچ گزينه برجسته ای ندارد كه مطرح كند کاندیداتوری آقای بقایی نیز به شوخی شبیه تر است.

اگر احمدي نژاد محبوبیتی داشت در همان دوره اول پيروز مي شد. انتخابات كه دو دوره اي شد برخي فاكتور هاي ديگر به ميان آمد. تمام نامزدها تحليل‌شان اين بود كه اگر در دور دوم در برابر هاشمي بايستند ، با وجود تمامي گلايه هايي كه از آقاي روحاني داريم، از او حمايت خواهيم كرد. حتي اگر شكستي هم ايجاد شود ما ائتلاف خود را حفظ خواهیم كرد. البته پوپوليست از نظر من، ساده سازی غیر علمی مسائل پیچیده ملی و بین‌المللی و يعني کسب راي به هر قيمتي؛يعني روزي به ارتجاعي ترين بخش حوزه علميه نزديك شوي و روز ديگر با كوروش عكس بگيری. يعني اینکه اصولی در ميان نيست و اصل این است که من راي بياورم. زيرا هيچ منطقي نمي تواند رابطه ميان مصباح و كوروش را توجيه كند.
 
 جریانی در جامعه ما وجود دارد كه مي گويد تحريم نعمت است، مي گويد براي دفاع از بشاراسد خوزستان را می شود داد، مي گويد پيشرفت اقتصادي ما در تحريم بهتر یا بیشتر است. اين گروه معتقدند كه اگر در جامعه جنگ باشد به سمت انقلابي گري مي رويم.
جماعت دلواپس به اين رفتار مي گويند وادادگي در حالي كه اين درايت است. ما بايد در برابر دشمن هوشيار و بيدار باشيم و نبايد او را تحريك كنيم. دشمن نمي تواند ما را شكست دهد اما مي تواند به ما آسيب برساند.

 روحاني اگر راي بالا مي خواهد بايد به مطالبات ملت پاسخ مثبت دهد. به علاوه ،كميت راي يك مساله است و كيفيت راي مساله‌اي ديگر. بسیاری، به روحاني و به رييس‌دولت اصلاحات یعنی به هر دو راي دادند، اما مي‌گويند به رييس‌دولت‌اصلاحات علاقه ويژه اي داريم اما به روحاني احترام مي گذاريم. به سخن دیگر، زماني شما به دليل‌ آنكه مرا دوست داريد به من راي مي دهيد و زماني ديگر چون فرد ديگري نيست، من را انتخاب مي كنيد.