به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۳ ساعت ۲۳:۱۴
کد مطلب : ۱۲۵۹۵۴

منتجب‌نيا:انشاالله به وحدت‌نظر می‌رسیم

گروه سياسي: قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها گفته است: اصلاح طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که با وحدت و انسجام وارد صحنه شوند.
حجت الاسلام رسول منتجب نیا، در گفتگو با سايت دیده‌بان ایران به برنامه و استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر اشاره کرد و اظهار داشت: اصلاح طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که با وحدت و انسجام وارد صحنه شوند و در این رابطه شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب در کنار تعدادی از شخصیت‌های حقیقی دور هم جمع شدند و شورای سیاستگذاری را تشکیل دادند تا برای دو انتخابات بزرگ و حساس ۹۶ برنامه ریزی ‌کنند.

وی ادامه داد: اینکه کار اجرایی با چه کسی باشد و ستاد را چه کسانی تشکیل دهند و لیست ها را چه کسانی ببندد این مورد بحث است. احزاب و گروه‌های اصلاح طلب از شورای سیاست گذاری انتظار دارند که این کارها را بر عهده احزاب بگذارند تا با نیروهای فراوانی که در اختیار دارند اجرای این سیاست‌ها را در انتخابات و حتی پیشنهاد کاندیدا‌ها بر عهده بگیرند اما بعضی‌ها معتقدندکه باید کمیته‌های وابسته به شورای سیاستگذاری این کار را انجام دهد.

منتجب نیا افزود: این موضوعات درحال بحث و بررسی است و انتظار داریم که در این زمینه به احزاب بیش از پیش بها دهند و کار اجرای امور را به عهده ستاد برخواسته از احزاب بگذارند تا افرادی که تجربه بیشتری دارند وارد صحنه شوند. این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه لیست‌های اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر بر اساس چه معیار و مکانیزمی بسته خواهد شد، گفت: هر مسئولیتی سلسله شرایطی را می‌طلبد که چه بسا در مسئولیت دیگر این شرایط لازم نباشد لذا قطعا باید بر اساس معیار‌ها و ملاک‌های عاقلانه و منطقی لیست ها تهیه شود.

قائم‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی خاطر نشان کرد: شورای شهر به لحاظ نوع مسئولیت می‌طلبد که افراد متخصص و متعهد وارد آن شوند، افرادی که وضعیت و شرایط شهر را بشناسند و تخصص و دانش لازم را در زمینه‌های مختلف ساختمان، حل مشکل ترافیک و مشکلات اجتماعی شهر داشته باشند. منتجب نیا با تأکید بر اینکه تهیه لیست‌ها باید بر اساس معیار‌ها و بدون دخالت صاحب نفوذان باشد، افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که افرادی با سفارش و اعمال نفوذ، صاحب نفوذان وارد لیست‌ها می‌شوند و همین مسئله باعث مشکل می‌شود.

عضو موسس حزب اعتماد ملی با اشاره به نقش احزاب در تهیه لیست‌ها اظهار کرد: احزاب باید در پیشنهاد هایشان به واقعیت توجه کنند و افراد متخصص و متعهد را معرفی نمایند تا این پیشنهادات در یک مجموعه‌ای به جمع بندی برسد. رسول منتجب نیا با انتقاد از کاهش تعداد اعضاء شورای شهر تهران گفت: جای تاسف فراوان است که در یک کلانشهری مثل تهران با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر امروز ۲۱ عضو شورای شهر داشته باشیم در حالی که این در گذشته ۳۱ نفر بود.

وی ادامه داد: این جزء خطاها و اشتباهات بزرگ مجلس گذشته است و این مجلس هم نتوانست و یا نخواست این موضوع را حل کند. منتجب نیا یادآور شد: این ظلم به مردم تهرانی است که ۲۲ منطقه دارد اما حداقل در هر منطقه‌ای یک نفر رو به عنوان شورا نمی‌تواند داشته باشد در حالی که برخی از مناطق تهران گاهی از مراکز برخی از استان‌ها بزرگ‌تر می‌باشد. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ابراز امیدواری کرد تا با معرفی افراد قدرتمند، متخصص و متعهد این خلع و کم بود تا حدی جبران شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب به نحوه بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات شورای شهر اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ ما دچار مشکل رد صلاحیت گسترده اکثریت قریب به اتفاق کاندیداهای رده اول اصلاح طلبان بودیم و ضرورت ایجاب کرد که ما از نفرات دوم و سوم در تهیه لیست‌ها استفاده کنیم اما در شورای شهر چنین مشکلی را نداریم چون نظارت بر عهده خود نمایندگان مجلس است و شورای نگهبان دخالتی در این زمینه ندارد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: بررسی صلاحیت ها از سوی نمایندگان از جهتی خوب است که ما رد صلاحیت های گسترده‌ای نداریم ولی از جهتی کار را دچار مشکل می‌کند که تعداد تأیید صلاحیت شدگان فوق العاده زیاد است و باید بر اساس معیارها اقدام کرد تا به دور از هرگونه اعمال نفوذها هر کسی که صلاحیت و شایستگی بیشتری دارد در لیست قرار گیرد.

منتجب نیا گفت: معیار ما باید شایستگی و صلاحیت باشد و هنرمند بودن و ورزشکار بودن حتی چهره سیاسی بودن هم کافی نیست، ما اگر بخواهیم سیاسیون را به شورای شهر بفرستیم، نه تنها موفق نمی‌شود کاری در جهت حل مشکلات جامعه انجام دهد چه بسا ممکن است مسائل دور اول شورا ایجاد شود و اختلاف نظرها به میان کشیده و ناموفق بماند.

این نماینده دوره سوم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید صرفأ روی نیازها و ضرورت‌های شورای شهر تکیه کنیم و ببینیم شورای شهر چه مسؤلیت، وظیفه و رسالتی بر عهده دارد تا متناسب با این موارد افراد را انتخاب کنیم البته که باید در جناح اصلاح طلب، اعتدال و حامی دولت باشد. قائم مقام حزب اعتماد ملی به برنامه حزب متبوعش در انتخابات شورای شهر اشاره کرد و گفت: بنای ما بر این است که ائتلاف و تعامل داشته باشیم و این به این معنا نیست که ما لیستی را تهیه نکنیم، کمیته انتخابات ما در تهران و استان‌ها فعال است و کار خودشان را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در نهایت بعد از جمع بندی ما با سایر اصلاح طلب‌ها تعامل می‌کنیم و انشاالله به وحدت نظر می‌رسیم و ضمن اینکه به احزاب توجه کردیم به ائتلاف و هماهنگی پایبند هستیم. رسول منتجب نیا در پاسخ به این سئوال که آیا شما کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران خواهید شد؟ گفت: ابدأ در انتخابات شورای شهر ثبت نام نخواهم کرد، شورای شهر تناسبی با من ندارد. وی ادامه داد: برای نمایندگی مجلس هم به اصرار و پا فشاری مردم و دوستان ثبت نام کردم، برای شورای شهر نیروهایی وجود دارد که متناسب هستند و تخصص کافی را دارند، من خودم را متناسب با شورای شهر نمی‌بینم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه آیا اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری از روحانی حمایت خواهندکردند ؟گفت: هنوز به صورت مصوب در جایی نیامده است که اصلاح طلبان در جلسه‌ای بررسی کردند و تصمیم گرفتند که از چه کسی حمایت کنند ولی آنچه که استنباط می شود نظر‌ها بیشتر متوجه آقای روحانی است و این که کسی چنین نظری داشته باشد، ما کاندیدای دیگر در عرض و طول ایشان داشته باشیم در اقلیت فوق العاده معدود است.

منتجب نیا گفت: یک جانبه نمی شود تصمیم گرفت و حمایت کرد و باید اصلاح طلبان با آقای روحانی و کادر ایشان جلساتی داشته باشد تا با تبادل نظر و هم اندیشی به تعامل و تفاهم برسند. وی تأکید کرد: تقاضا دارم افراد نزدیک به آقای روحانی این مسئله را مد نظر داشته باشند که با افراد شاخص و صاحب نظر اصلاحات نه یک جبهه و شورای خاص جلسه بگذارند تا با شنیدن نقطه نظرات و احترام به آنها ایجاد انگیزه شود و همه متحدانه حمایت کنند.

منتجب نیا به وضعیت اصولگرایان اشاره کرد و گفت: اصولگرایان متاسفانه وضعیت آشفته‌ای دارند و به وفاق نمی‌رسند و پیش بینی می‌کنم که آنها حداقل ۲ کاندیدا خواهند داشت و بعضی‌ها برای ثبت در تاریخ و خالی نبودن صحنه صرفأ تصمیم دارند وارد رقابت شود. این فعال سیاسی اصلاح طلب با تأکید بر اینکه هدف اصول گرایان کم کردن رای آقای روحانی است، گفت: ۱۰۰ درصد می‌دانم احتمال موفقیت اصولگرایان نزدیک به صفر است و خیلی بعید است در جبهه اصولگرایان کسی امید به پیروزی در برابر آقای روحانی داشته باشد اما با این حال همه تصمیم دارند که به صحنه ورود کنند حتی به خاطر این که عرصه را خالی نکنند و نامشان در حوزه سیاست و فعالیت سیاسی باقی بماند.