به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۴ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۱۲۵۹۸۵
سخنگوی حزب اتحاد ملت:

حل مشکلات باتدبیر دولت و انصاف دلواپسان

روزنامه بهار- میلاد طاهری: انتخابـات ریاســت‌جمهوری  سال آینده تفاوت بزرگی با انتخابات سال 92 دارد و آن فقدان آیت‎الله هاشمی است. شاید رحلت ایشان رئیس دولت تدبیر و امید و اصلاح‌طلبان را بیش از بقیه دچار شوک و ناامیدی کرده باشد. چراکه با فقدان آیت الله هاشمی، کار رئیس جمهوری سخت‎تر خواهد شد. برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند که با ارتحال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات سال آینده «ضربه‌ای سخت به اعتدالیون و اصلاح‌طلبان» خواهد خورد و در مقابل برخی دیگر از کارشناسان  نیز اعتقاد دارند که فقدان آیت‌الله هاشمی به عنوان حامی اول حسن روحانی، ضرورتاً به معنی ضعیف شدن دولت و حامیان آن نیست بلکه منجر به تقویت جایگاه وی درانتخابات سال آینده می‎شود. در همین خصوص «بهار» با غلامرضا انصاری، سخنگوی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به گفت‌و‌گو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.

***
به عنوان اولین سؤال بفرمایید آیا رحلت بزرگترین حامی دولت، یعنی آیت‌الله هاشمی تاثیری بر رأی حسن روحانی خواهد داشت؟
مرحوم آیت‌الله هاشمی یک شخصیت چندوجهی داشتند. مبارزات و حضور موثر ایشان در قبل از انقلاب و همچنین دوران دفاع مقدس به عنوان فرمانده عالی جنگ و تدابیری که برای پیروزی رزمندگان اسلام اتخاذ کردند و دوران سازندگی و گشودن درهای کشور برای توسعه در بخش‌های فرهنگی و اقتصادی و همچنین در دوران اصلاحات با کمک همه‌جانبه خود در موفقیت دولت نقش داشتند. در سال‌های گذشته هم با صبر و درایت و هوشمندی بحران‌هایی را که افراد بی‌تدبیر به‌وجود آورده بودند پشت سر گذاشتند. در هر صورت عدم حضور ایشان یک ضایعه غیرقابل جبران در فضای کلی سیاسی کشور خواهد بود، ولی هاشمی یک فرد نبود بلکه یک جریان، طیف و اندیشه است. این اندیشه باقی مانده و نمود خود را در روز تشییع پیکر ایشان نشان داد که هاشمی در دریای بیکران مردم کشور جاری است.
حضور احزاب چه تاثیری در مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی دارد؟
قطعا احزاب سیاسی، نهاد اصلی مردم‌سالاری در جامعه خواهند بود. بعد از سال 92 شاهد پر رنگ‌تر شدن ائتلاف‌ها و حیات سیاسی احزاب با گرایش‌های مختلف هستیم که در انتخابات اخیر مجلس هم این امر کاملا بارز بود و گرایش مردم بیشتر به لیست‌ها و ائتلاف‌ها متمرکز شده بود. بنابراین چنین مسأله‌ای باعث حضور با برنامه احزاب در فعالیت‌های سیاسی می‌شود و منتخبانی را برای اخذ رای به مردم معرفی می‌کنند که برنامه‌های حزب را عملیاتی کنند. به طور یقین حضور فعال احزاب، حیات سیاسی کشور را روشن‌تر می‌کند و باعث نظارت‌های دقیق‌تر و اصولی‌تر نیز می‌شود، زیرا یک خودکنترلی از سوی جامعه به وجود می‌آورد که شامل نظارت مردم بر احزاب و نظارت احزاب بر منتخبان می‌شود، همچنین تعهد منتخبان به احزاب باعث سالم‌سازی و پیشگیری از تخلفات مالی و اجرایی خواهد شد.
نقاط روشن و تاریک دولت تدبیر و امید را در چه چیزهایی می‌بینید؟
طبیعی است که هر دولتی دارای نقاط ضعف و قوت باشد. مهمترین پاشنه آشیل دولت را در عدم وجود یک نظام و مجموعه رسانه‌ای موثر می‌بینم. این مشکل باعث مظلومیت دولت شده که البته سرچشمه این مظلومیت را باید در ساختار خود دولت جست‌وجو کرد. دولت نتوانسته است تا یک ارتباط رسانه‌ای مستمر با سایر رسانه‌ها بر قرار کند تا نقاط قوت بی‌شمارش به اذهان عمومی برسد و از این طریق در مقابل حملات ناجوانمردانه مخالفان پاسخ مناسبی داشته باشد. شاهد هستیم که معاون اول رئیس‌جمهوری و سایر اعضای کابینه در دفاع از دولت و و شخص رئیس دولت حضور موثری در عرصه میدانی ندارند. همچنین در بخش اجتماعی و اقتصادی دولت باید یک نوسازی را در دستور کار خودش قرار دهد. با توجه به موج مخالفت‌ها و برخوردها با دولت و همچنین تزریق یاس و نا امیدی به جامعه از سوی مخالفان، امروزه نشاط اجتماعی به عنوان یک چاشنی حرکت در حوزه اجتماعی نقش موثری خواهد داشت.
عملکرد دولت را در پسابرجام چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برجام از ابتدا قرار نبود تمام مشکلات ما را حل کند. برجام در شرایطی مطرح شد که ما در آستانه فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و یک جنگ تمام عیار علیه جمهوری اسلامی قرار داشتیم. با نظارت رهبر معظم انقلاب قرار بر این شد تا آن بحران را که باعث صدور قطعنامه‌های متعددی علیه نظام شده بود منتفی کنیم. من معتقدم برجام یک حرکت استراتژیک و حساب شده و همچنین یک برگ زرین در کارنامه دولت یازدهم به حساب می‌آید. محصول برجام در یک سال گذشته شامل درهای بازی بود که در معاملات نفتی رو به ما گشوده شد و توانستیم برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی سهم خود را در اوپک به دست آوریم و در عوض سایر تولید کنندگان اوپک کاهش تولید داشته باشند. در حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی هم شاهد گشایش‌هایی هستیم. بنابراین طبیعی است یک سری از مشکلات هم همچنان وجود داشته باشند. ما در طول سی سال گذشته شاهد تحریم‌های شدیدی علیه کشورمان بودیم و در طول هشت سال زمامداری دولت دلواپسان، کل دنیا بر روی کشورمان نشانه رفته بودند و معاملات ما به صفر رسیده بود. پس  مشکلات در بخش‌های پولی و مالی است البته بخشی از این مشکلات به ساختار اداری و تشکیلاتی بانک‌های ما برمی‌گردد. متاسفانه بانک‌های ما در طول سی سال گذشته به جای انجام کارهای مالی، به بنگاه داری پرداخته‌اند و بخش قابل توجهی ازظرفیت و توان بانک‌ها در بنگاه‌داری خلاصه شده است.
در بخش نظام بانک الکترونیکی در دنیا پیشرفت‌هایی حاصل شده که ما در این مقوله هم عقب افتادیم. پس بانک‌ها خودشان را باید با شرایط جدید تطبیق بدهند و بتوانند از  بحرانی که در طول سال‌های گذشته خود به وجود آورده‌اند، نجات پیدا کنند، یکسری مشکلات هم خواهیم داشت که امیدوارم با تدبیر دولت و انصاف حداقلی دلواپسان و مخالفان دولت که از هر حرکت مثبت دولت یک چماق علیه دولت می‌سازند، به سرانجام برسد.