به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۴ ساعت ۲۱:۰۶
کد مطلب : ۱۲۶۰۱۱

نگرانی آمانو از شکست روحانی در انتخابات

گروه بین‌الملل: مدیر کل آژانس بین‌المللی تصریح کرد که عدم انتخاب حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در انتخابات ماه می از دیگر عواملی است که می‌تواند در اجرای برجام ابهام ایجاد کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، یوکیا آمانو،‌ می‌گوید اطمینان دارد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را لغو نخواهد کرد.آمانو که با فایننشال‌تایمز گفت‌وگو می‌کرد گفت که این توافق هسته‌ای ماندگارتر از آن چیزی است که انتظار می‌رود. وی گفت: «این توافق، تا زمانی که اجرا شود، مستحکم‌تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند. پیدا کردن راه حلی دیگر، به غایت دشوار خواهد بود.»

مدیر کل آژانس در بخش دیگری از اظهاراتش با تأکید دوباره بر پایبندی ایران به مفاد برجام تصریح کرد که نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا نیز آگاهی روزافزونی از مزایای این توافق هسته‌ای کسب کرده‌اند. آقای آمانو که مسئولیت راستی‌آزمایی از برجام را بر عهده دارد همچنین خاطرنشان کرد: «من ادعا نمی‌کنم که نظام راستی‌آزمایی بی‌نقص است، اما این بهترین چیزی است که ما می‌توانیم در شرایط فعلی انتظار آن را داشته باشیم.»

مدیر کل آژانس با بیان اینکه برجام «توافقی دوجانبه نیست» گفت که واشنگتن قصد ابطال آن را ندارد. آمانو در عین حال گفت که تنش‌های ایجاد شده به وسیله مواردی که در توافق هسته‌ای گنجانده نشده‌اند - مانند برنامه موشکی ایران - می‌تواند اعتمادهای طرفین را تضعیف کند. مدیر کل آژانس بین‌المللی تصریح کرد که عدم انتخاب حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در انتخابات ماه می از دیگر عواملی است که می‌تواند در اجرای برجام ابهام ایجاد کند.

آمانو در پاسخ به سوالی درباره آزمایش موشکی ایران گفت: «هر چیزی که بتواند بر وضعیت (فعلی) تأثیر بگذارد،مشکل‌ساز است. یک مشکل فنی کوچک درباره اجرای برجام می‌تواند به یک موضوع سیاسی بزرگ بدل شود. اعتماد بسیار اندک است.» او تصریح کرد در حالی که آقای روحانی به توافق هسته‌ای بسیار پایبند است، «اگر او (در انتخابات) شکست بخورد، وضع دیگری رقم می‌خورد.»