به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۱۲۶۰۱۵
حال خوزستان خراب است؛ این بار باور کن

95 درصد ساکنان خوزستان قصد مهاجرت دارند!

95 درصد ساکنان خوزستان قصد مهاجرت دارند!
روزنامه بهار: مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری مردمی سازمان محیط‌زیست باب بیان اینکه به دلیل شرایط ناسالم و گردوغبار در خوزستان 95 درصد ساکنان به دنبال مهاجرت هستند گفت: دولت پنج درصد درآمدهای نفتی کشور را به خوزستان اختصاص داده است.

محمد درویش اظهار کرد: موضوع ریزگرد در خوزستان به‌عنوان یک چالش محیط‌زیستی به یک رویداد سیاسی و جناحی تبدیل‌ شده است.وی با بیان اینکه در رسانه‌ها محیط‌زیست رنگ و بوی جدیدی پیدا کرده است و به‌ عنوان ابزار سیاسی برای سرکوب کردن شخصیت‌های سیاسی استفاده می‌شود، افزود: موضوع ریزگرد در خوزستان باید از چالش سیاسی به یک فرصت برای ارتقای وضعیت محیط‌زیست کشور تبدیل شود.وی ادامه داد: محیط‌زیست یک معضل فراتر از جناح‌بازی سیاسی است و توجه به محیط‌زیست، حیات اجتماعی را افزایش می‌دهد.


حال خوزستان خراب است؛ این بار باور کن
شهرام احمدی
چند روزی است که شهر و دیارمان حال و روز خوشی ندارد. اکسیژن کافی برای تنفس نداریم. آب و برق مکرر قطع می‌شود و...
از گوشه و کنار جهان برایمان دل می‌سوزانند، بسان طفلی یتیم. هشتگ‌های خوزستان و اهواز و خاک و هوا، توییت‌های دلسوزانه، پست‌هایی با فالورهای بی شمار، پیام‌هایی در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های مختلف با مضمون مظلومیت خوزستان و گرد وخاک و هوا و قطع برق و آب و دلواپسی و… حالا بماند وضع معیشت مردم و اشتغال و جوانان و سهم کم از درآمدهای نفت و گاز و پتروشیمی و...
همه اینها گوشه‌ای از مشکلات استان زرخیز خوزستان است که به فرموده بنیانگذار انقلاب «دین خود را به اسلام ادا کرده است». جمله‌ای که بارها و بارها در ستایش خوزستان و خوزستانی‌ها به مناسبت‌های مختلف بر روی تراکت‌ها و بیلبوردهای مختلف نقش بسته و بر زبان سخنرانان بسیاری جاری شده است. امام خمینی (ره) با بیان این سخن، قدر و منزلت نقش خوزستان را در جنگ تحمیلی به همه خاطرنشان کردند. مسئله اینجاست که با وجود یادآوری هزاران باره این سخن حضرت امام (ره) آیا کشور نیز دین خود را به خوزستان ادا کرد؟این حق را چه کسی باید بدهد؟

بزرگان گفته‌اند که حق گرفتنی است و نه دادنی! پس باید سئوال کنیم این حق را چه کسی باید بگیرد؟ در کشور ما که بسیاری از مسائل در سطوح کلان تصمیم‌گیری و بسیاری از مشکلات در سطوح کلان حل می‌شوند، در کشوری که جمهوری اسلامی است و نهادهای دموکراتیکی چون دولت منتخب مردم و مجلس شورای اسلامی اداره امور را برعهده دارند چنین کاری از سوی مردم به مسئولین واگذار شده است… باز هم مشکلات برمی‌گردد به مسئولین، از سطوح پایین گرفته تا بالاترین رده‌ها.آنجا که برای احیای دریاچه ارومیه فقط در سال ۹۶ بودجه ۸۰۰۰ میلیارد ریالی می‌بینند و برای مقابله با ریزگردهای نفس گیر خوزستان چیزی معادل هیچ …

آنجا که پروژه‌های بهشت آباد و بیرگان و قمرود و… را با لابی‌گری و توجیهات غیر کارشناسی اجرایی می‌کنند و برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و دز و… برای مصارف کشاورزی و صنعتی به کرمان و اصفهان و قم میلیاردها ریال تامین بودجه می‌کنند و از حق مردم مظلوم و باحیای خوزستان و سایر صاحبان حقابه‌های فوق غافل هستند. (صرفنظر از بهانه بودن مصرف شرب و نقد وارده به انتقال آب بین حوضه‌ای و چالش‌ها و پیامدهای آن)آنجا که خطوط لوله انتقال گاز از عسلویه و خوزستان به کرمانشاه و آذربایجان می‌رود تا پتروشیمی‌های متعدد در این مسیر مرزی و پرخطر صرفاً با توجیه اشتغال مردم آن مناطق و البته در لوای پدافند غیر عامل در تولید احداث شود.

نمونه‌هایی از این دست زیاد و از حوصله بحث خارج و مجال کم.سر صحبت با عزیزانی است که فرافکنی می‌کنند و آدرس غلط می‌دهند. آیا این همه مشکلات در استان خوزستان و این همه بی توجهی دولتمردان، صرفا حاصل سوء مدیریت دو سال اخیر در کشور ماست؟ هرگز چنین نیست. پس دلواپسی امروز بعضی مسئولین باز هم ریشه در فرافکنی و آدرس غلط دادن به مردم را دارد.شما مسئولینی که تریبون‌های مختلف را طی سه دهه پس از پایان جنگ در اختیار داشتید لال بودید که در سنوات گذشته فریاد وامصیبتا برای خوزستان سر بدهید؟

چرا طی سال‌های گذشته اعتراضی به دولت‌های قبل برای مشکلات فوق نکردید و تازه یادتان آمده که دست به افشاگری بزنید؟ چرا حالا که نوشداروی بعد مرگ سهراب شده فریاد انتقال غیر قانونی آب خوزستان و… را سر می‌دهید؟ آن هم خطاب به دولت وقت؟ چرا سعی دارید تجمعات اعتراضی مردم را جهت دار نشان داده و از آب گل آلود ماهی بگیرید؟ اعتراض‌هایی که صرفاً برای دستیابی به حقوق اولیه شهروندی است و برای احقاق حق است و طلب حداقل‌ها، اما تلاش شما برای انحراف افکار عمومی است و یک‌سونگری در مشکلات پیش آمده در استان خوزستان. حنای شما دیگر برای مردم رنگی ندارد. فکر نان باشید که خربزه آب است.

اگر دلسوز مرز و بوم و خوزستان هستید بسم الله، دست از رفتارهای پوپولیستی بردارید و قدم عملی برای رفع محرومیت این استان زرخیز ولی محروم بردارید.درخواست تعویض استاندار وقت خوزستان و تهدید رئیس جمهور به رای ندادن مردم استان در انتخابات بعد و طرح مسائل حزبی و خطی نگری و… همه نشان از نگاه سیاسانه شما به این مشکلات و تجمعات متعاقب آن دارد نه نگاه دلسوزانه. از این رفتار دوگانه دست بردارید. اگر توان برداشتن قدمی مثبت برای این دیار مظلوم را دارید بسم‌الله وگرنه همان به که خاموش باشید و بیش از این نمک به زخم کهنه این مردم باغیرت و آگاه نپاشید. به قول شاعر بزرگ این دیار سیدعلی صالحی که می‌گفت : حال همه ماخوب است، اما تو باور مکن.. باید گفت: حال همه مردم خوزستان خراب است این بار باور کن...

توسی
Czech Republic
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۱۰:۰۴
خبر ناامیدکننده ای بود انشاا... در دولت بعد ب مشکلات و معیشت همه اقشار بیشتر توجه شود (348776)
منصور
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۱۰:۲۴
آدم به حال خوزستان گریش میگیره بخدا (348778)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۱۱:۲۲
70 درصد گردو خاک ها ، ناشی از ریزگردها ست که منشا آنها صحرای هزاران کیلومتری عراق و عربستان هست و تقریبا ربطی به داخل ندارد ، در مورد منابع داخلی بخشی از تالاب هورالعظیم بود که بیشتر آن توسط خانم ابتکار آبگیری شده ولی 70 درصد این تالاب در عراق است که به علت سدهایی که ترکیه احداث کرده خشک و ماسه ای شده است ، گرم شدن کره زمین و کاهش باران در خاورمیانه از علل اصلی دیگر گردو خاک های داخلی و خارجی است ، در واقع کلا سومدیریت داخلی و انتقال اب هم در گردوخاک ها تاثیر عمده وی ندارد و دولت های روحانی و خاتمی بهترین عملکرد محیط زیستی را داشته اند، عده ای از دلواپسان و تجزیه طلبان عامدانه در پی تحریک مردم هستند (348781)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۱۱:۵۵
باز هم مشکلات برمی‌گردد به مسئولین،.آنجا که برای احیای دریاچه ارومیه فقط در سال ۹۶ بودجه ۸۰۰۰ میلیارد ریالی می‌بینند و برای مقابله با ریزگردهای نفس گیر خوزستان چیزی معادل هیچ … (348785)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۱۴:۲۸
عالی بود استاندار قبلی را که با انتقال آب خوزستان مخالف بود رابرداشته ویک فرد بی تفاوت که فقط به فکر پست خود است را گذاشتن تا برادران اصفهانی و... بتوانند درکابینه آب را انتقال داده و خوزستان رت جهنم کنند کاش خوزستان نفت نداشت. تامردمش باوجود این همه نعمت دراستان اکنون مانند زاقه نشینها نبودند. (348792)
بهومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ۰۷:۲۰
دوست و هموطن ایرانی من. حداقل 700 تا 800هزار مهاجر خوزستانی در اصفهان زندگی میکنند ومردم شریف وخونگرم وشهید پرور اصفهان هم آنها را در زیر چتر خود گرفته و همگی را به چشم همشهری میبینند. اگر هم آبی از سرچشمه های کارون به اصفهان انتقال پیدا کند جای دوری نمیرود. از خوزستان اول به خوزستان دوم می آید. شما مردم خوزستان بجای مقابله با هموطن اصفهانی خودتون و کاشتن تخم نفاق و کینه مشکل را باید درجای دیگری جستجو کرد. کارون و زنده رود خشک هم بشند برای کسی مهم نیست، ولی دریاچه ارومیه نباید خشک شود!!!!؟ (348830)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ۱۶:۳۰
بهتر بود قبلش درباره دریاچه ارومیه تحقیق می کردی بعد نظر می دادی. دریاچه ارومیه خشک بشه در کوتاه مدت نیمه غربی و شمال کشور و در بلند مدت کل کشور تا افغانستان زیر میلیونها تن گرد و غبار نمک به کویر . صحرای آفریقا تبدیل میشه و اتفاقا چیزی هست که بر خلاف صحرای عراق و عربستان منشاش در داخل کشوره. نظرت فرافکنانه و غیر منطقی بود. بغیر از احیای حور دولت کار دیگه ای از دستش بر نمیاد زیرا مسول اصلی اون موارد دیگر هم در خارج از کشور و در کشورهای همسایه هستن که اتفاقا هزینه تبلیغات تجزیه طلبانه رو میدن (348846)
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ۱۶:۴۱
کارخانه های فولاد مبارکه و ذوب آهن آب رو از کجا میارن؟ عقل سلیم میگه که باید این طور کارخانه هایی رو نزدیک منابع آبی تاسیس کرد نه در دل بیابان های اصفهان و اون وقت آب رو از فلان جای کشور با تونل بهشت آباد به اصفهان آورد. (348847)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ ۰۵:۲۱
یه زمانی هم بختیاری ها با فتح اصفهان ، اصفهانی ها رو زیر بال و پر خودشون گرفتن تا همه الان صاحب منصب بشن و به جایی برسن.... (349040)
ت ج ه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۱۷:۵۹
اینکه به جایی رو از سکنه خالی کنیم بعمد یا سهوا خیلی خطرناک میتونه باشه.اول سیستان حالا هم خوزستان
امیدوارم چیزی که فکر میکنم اشتباه باشه. (348797)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۱۹:۱۹
چرا اینقدر سر کوفت مشکلات خوزستان را به اصفهانی ها میزنید ، برادر عزیز اصفهانی ها به اندازه قطره ای چشمداشت به آب خوزستان ندارند و در این شرایط هم با تمام هموطنان خوزستانی ابراز همدری نموده و احساس مشترک دارند دوست عزیز امروز تمام ایران نگران وضعیت خوزستان است ولی آنروز که اعتراض بحق کشاورزان شرق اصفهان را که مطالبه حقابه تاریخی خود رو داشتند ولی هیچ کس در ایران حمایتی از آنان نکرد درد همه ما بی عدالتی است ، توزیع ناعادلانه ثروتهای مملکت است (348800)
یزدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۲۲:۴۳
خوزستان همیشه بی دفاع....اما وفادار به ایرانما مردم خوزستان مرام و معرفت خود را به ایرانیان ثابت کردیم حالا نوبت بقیه است که تلافی کنند.... (348814)
س
Germany
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۲۳:۲۲
مردم سیستان هم 120 روزه طوفان و گرد و خاک داره ولی اونا اینقدر بزرگش نمی کنند از این سیاسی کاری و زیر سوال بردن دولت دست بردارید (348820)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ۰۰:۱۴
جقدر جالب نوشته :شعارش
هیچ مسئولی قوی تر از ملت نیست (348826)
رییس زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ۱۳:۰۲
ما از سایت بهار نیوز تشکر ویژه داریم بخاطر توجه به مردم خوزستان و مشکلات آنها............. (348839)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ۱۹:۰۱
آخه خدایی خودتونو بزارین جای افرادی که مسئولن. چیکار میشه کرد این یه پدیده طبیعیه اصلا ربطی به سیاست نداره مثل زمان شاه که زلزله طبس هم مینداختن گردن شاه و دولت و... اینا همش مسخره بازیه سیاسیه، .... (348855)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ ۱۰:۳۷
توصیه می شود به شهرهای بزرگ مهاجرت نکنید به شما برید که حال میده! (348893)
اراکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ ۱۶:۴۵
کاش یک تغییر اساسی درمکانیزم مدیریت کشور(نه درافرادیااسم سازمانها)ایجادبشه که مدیریت وبرنامه ریزی حرف اخر رابزند و دیگر هیچ پروژه ای بدون توجیه زیست محیطی و بدون درنظرگرفتن ملاحظات توسعه پایداراجرا نشه...... (348920)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ ۲۳:۱۳
خوزستان همیشه قهرمان............
قلب ایران..........
عشق ایرانیان است...
دوستش داریم......... (349031)