به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۱۲۶۰۶۷

استرس و زنگ خطر بروز سکته مغزی

گروه سلامت: یک متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: دخترانی که قبل از ۱۴ سالگی به بلوغ زودرس می‌رسند بیش از سایر نوجوانان در خطر بروز سکته مغزی قرار می‌گیرند.
پوریا ربیعی متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه انسداد عروق خونی مغز بروز سکته مغزی در افراد را تشدید می‌کند، اظهار داشت: در زمان اختلال و یا توقف خونرسانی به مغز و کاهش عملکرد طبیعی مغز عارضه سکته ایجاد می‌شود. وی به علایم این عارضه اشاره کرد و افزود: مواردی مانند سردرد شدید، سرگیجه، حالت تهوع، تاری دید و دوبینی یک چشم از مهمترین نشانه‌های سکته مغزی در جوانان است.
 
این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه بیماران قلبی و عروقی و دیابت در معرض خطر بروز سکته در مغز هستند، تصریح کرد: گسترش بیماری روحی و روانی در جوانان از مهمترین عوامل ایجاد سکته مغزی در آنان است.  ربیعی بیان کرد: استرس جزو بیماری‌های روحی و روانی است که باعث تخریب متابولیسم بدن و رگ‌های خونی و افزایش کورتیزول خون و در نتیجه سکته مغزی در جوانان می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه نوجوانان و جوانان با مصرف سیگار بروز سکته را در خود افزایش می‌دهند، تصریح کرد: گروه سنی ۱۶ تا ۲۹ سال جهت جلوگیری از بروز این عارضه از عواملی همچون آلودگی هوا و محیط، چاقی، کم تحرکی و مصرف غذاهای چرب و شور دوری کنند. این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بلوغ زودرس خطر بروز سکته مغزی در دختران را افزایش می‌دهد، تاکید کرد: دخترانی که قبل از ۱۴ سالگی به سن بلوغ می‌رسند بیشتر از سایر دختران نوجوان در خطر بروز انفارکتوس و سکته مغزی قرار می‌گیرند.  ربیعی یاد آور شد: بازگشایی راه تنفسی بهترین کمک به فردی است که دچار سکته مغزی شده و سپس در کمترین زمان باید بیمار را به بیمارستان و یا مراکز درمانی انتقال دهید.
مرجع : باشگاه خبرنگاران