به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۷ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۱۲۶۱۰۹

موسیقی نواحی فراموش شده است

گروه فرهنگي: پس از آن‌که هنرمندان پیشکسوت حوزه موسیقی نواحی از پایین بودن مبلغی که از وزارت ارشاد می‌گیرند و مدیرکل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان از مشکلات موجود در آیین‌نامه ارزشیابی هنری سخن گفتند، ‌وزیر ارشاد و معاون او در امور هنری، از پیگیری مشکلات این هنرمندان خبر دادند.
موسیقی نواحی فراموش شده است

به گزارش ایسنا، ‌بزرگ‌ترین دغدغه و درخواست بسیاری از هنرمندان پیشکسوت در حوزه موسیقی نواحی، نداشتن بیمه و پایین بودن مبلغی است که از آن به‌عنوان حقوق یاد می‌کنند و در هر محفلی که فرصت صحبت پیدا کنند، به این دو موضوع اشاره می‌کنند.   چندی پیش، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که دو مشکل در حوزه هنرمندان موسیقی این استان وجود دارد، به ایسنا گفت: بیشتر هنرمندان بیمه نیستند و در طرح تکریم ارزشیابی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. متاسفانه آن‌ها در جشنواره‌هایی که شرکت کردند، لوح و مدارک خود را جمع‌آوری نکردند و حالا که ما به‌دنبال تشکیل پرونده برای آن‌ها و ارزیابی هنری هستیم تا برای درجه هنری‌شان کاری کنیم، مدارک و مستنداتی ندارند.

حسین مسگرانی با اعلام این‌که آیین‌نامه ارزشیابی هنری مشکل دارد، اظهار کرد: متاسفانه آیین‌نامه‌ای که برای این کار تدوین شده، فقط به هنرمندان استان‌هایی که از امکانات برخوردار هستند، توجه کرده است. هنرمندی که در روستا زندگی می‌کند چطور می‌تواند مقاله پژوهشی داشته باشد؟ این موضوع نشان می‌دهد شورای ارزشیابی هنرمندان و کمیته‌های تخصصی آن باید به هنرمندانی که در مناطقی مثل ما زندگی می‌کنند، توجه ویژه داشته باشد.

در همین زمینه، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، گفت: شاید در سال‌های گذشته از حوزه موسیقی نواحی کمتر یاد می‌شد، اما ما جشنواره این موسیقی را احیا کردیم. دلیل احیای این جشنواره به صحنه آمدن هنرمندان موسیقی نواحی و دیده شدن آن‌هاست. معرفی بیشتر این هنرمندان به ملزومات دیگری منجر خواهد شد و مطالبات جدیدی را ایجاد خواهد کرد. ما در این جشنواره‌ها از وجود بسیاری از هنرمندانی که شاید سال‌ها دیده نمی‌شدند، استفاده و مطالبات جدید آن‌ها از جمله بیمه، مسائل رفاهی و درجات هنری را مطرح و پیگری می‌کنیم.علی مرادخانی اظهار کرد: به‌زودی شاهد خواهید بود که تعدادی از هنرمندان موسیقی نواحی، مطالباتی را که مطرح کرده بودند، خواهند گرفت.

او درباره ارائه مدارک توسط هنرمندان برای دریافت درجه هنری براساس آئین‌نامه ارزشیابی، توضیح داد: هنرمندان برای گرفتن درجه هنری، لزومی ندارد ‌تقدیرنامه‌هایی را که در جشنواره‌های مختلف دریافت کرده‌اند، ارائه دهند. در بخش مربوط به بزرگان و اساتید موسیقی، موضوع مهم این است که حوزه موسیقی و ما، آن‌ها را تایید کنیم. شناختی که ما نسبت به هنرمندان داریم، اصل قضیه است. وقتی نام هنرمندی مثل «حاج قربان سلیمانی» بیاید، همه مقابل پای او می‌ایستند. حالا حاج قربان که خدا بیامرزدش، در علی‌آباد قوچان زندگی می‌کرد. اتفاقا در برخی موارد ما اجازه ندادیم که آن‌ها به سمت ما بیایند، بلکه ما به سمت آن‌ها رفتیم.

معاون هنری وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی ادامه داد: به‌تازگی به بسیاری از هنرمندانی، درجه یک هنری داده شد که ما به سمت آن‌ها رفتیم. در این چند روز، با آقای شاه‌زیدی - خواننده - صحبت می‌کردم و به او گفتم، شما کسی هستید که می‌توانید در دانشگاه‌ها تدریس کنید. ما باید درجه هنری را به شما تقدیم کنیم. وظیفه ما در این امر و بویژه در بخش موسیقی نواحی به‌دلیل آن‌که این هنرمندان دسترسی کمتری به مسئولان دارند، سنگین‌تر است که آن‌ها را شناسایی و کارهای‌شان را انجام دهیم.

او همچنین درباره حقوق هنرمندان موسیقی نواحی، گفت: اسم این مبلغ را حقوق نگذارید. مگر هنرمندان کارمندان وزارت ارشاد بوده‌اند یا جایی استخدام شده‌اند؟ وزارت ارشاد طرحی را با عنوان «طرح تقدیر» داشت که در آن، کمکی را به‌عنوان زحماتی که هنرمندان سال‌ها کشیده‌اند، ارائه می‌دهد و چون این هدیه ماهانه به آن‌ها داده می‌شود، ‌آن‌ها تصورشان این است که حقوق دریافت می‌کنند.

مرادخانی درباره این‌که تصمیمی مبنی بر افزایش این مبلغ ندارید؟ اعلام کرد: ما از خدای‌مان است که این مبلغ را افزایش دهیم، اما هر زمانی که به ما بیشتر پول بدهند، به آن‌ها بیشتر کمک می‌کنیم.  

پیش از این، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - سیدرضا صالحی امیری - در پاسخ به پرسش ایسنا درباره افزایش مبلغی که به هنرمندان پیشکسوت داده می‌شود، گفته بود: هنرمندان پیشکسوت ریشه تنومند درخت فرهنگ و هنر کشور هستند و باید مورد تکریم قرار بگیرند. در حال حاضر در حال خرید ساختمانی هستیم تا جامعه پیشکسوت در آن مستقر شوند. تعهد کرده‌ام جلسه مستقلی با پیشکسوتان داشته باشم و به مسائل صنفی آن‌ها رسیدگی کنم. تکریم و حل مشکلات معیشتی پیشکسوتان در اولویت برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.