به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۷ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۱۲۶۱۳۸

گرامی‌مقدم: دولت یازدهم ویرانه تحویل گرفت

اسماعیل گرامی‌مقدم-نماینده سابق مجلس در  یادداشتی در روزنامه بهار نوشت: عملکرد هر دولت دارای نقاط ضعف و نقاط قوتی است که باید درباره وزن دادن به هر یک از نقاط ضعف و قوت، شرایط پیرامونی و حاشیه‌ای و زمینه‌های مناسب برای موفقیت یا عدم موفقیت آنها، مورد ارزیابی قرار بگیرند. می‌توان گفت دولت یازدهم پس از اینکه دولت دهم به اتمام رسید، در حقیقت ویرانه‌ای را در حوزه اقتصادی تحویل گرفت. ویرانه از این جهت که تمامی شاخص‌های اقتصادی منفی بودند. نرخ اشتغال بیش از 15 درصد منفی بود، در حوزه تورم با 40 درصد تورم سالانه روبه‌رو بودیم، مسئله نرخ رشد اقتصادی منفی 5. 8 درصد بود، صادرات در وضعیت نامناسبی قرار داشت و همچنین دارای بیشترین واردات در طول 30 سال گذشته بودیم. تولید نفت ما نیز به حدود 800 هزار بشکه کاهش پیدا کرده بود. در شرایطی که روابط خارجی ما به شدت در نقطه ضعف قرار داشت، دولت روحانی مدیریت کشور را تحویل گرفت. اقدام اساسی که دولت روحانی انجام داد، این بود که در حوزه سیاست ابتدا آرامش برقرار کرد، به خصوص در حوزه دیپلماسی خارجی. با فرونشاندن  و تعطیل کردن ماجراجویی در این حوزه توانستیم تعامل مناسبی را در دنیا داشته باشیم و در اثر همین تعاملات بود که پرونده هسته‌ای ایران در جهت حل و فصل شدن قرار گرفت و نتیجتا به برجام رسیدیم.

با این زمینه‌سازی بود که دولت روحانی در داخل کشور توانست انضباط مالی را به اقتصاد کشور برگرداند، یعنی روشن شود که در مجلس چه بودجه‌ای ارائه شده و چه بودجه‌ای از مجلس بیرون می‌آید. به همین‌ترتیب تمام مصارف و مخارج دولت دارای ردیف بودجه شدند و تمامی درآمدهای دولت کاملا روشن و شفاف شد. با روشن و شفاف شدن دخل و خرج دولت و برگشتن انضباط به نظام اقتصادی،  صرفه‌جویی اقتصادی نیز برقرار شد. در زمینه افزایش درآمدهای نفتی و گازی نیز امروز پس از گذشت سه و سال و نیم و در آستانه چهار ساله‌شدن، تولید نفت و گاز ما از 800 هزار بشکه در روز، به دو میلیون و 800 هزار بشکه رسیده و درآمد کشور افزایش پیدا کرده، صادرات نفت نیز افزایش یافته است. درخصوص واردات کشور هم که به صورت بی‌رویه افزایش پیدا کرده بود باید گفت که کنترل واردات کاملا موفقیت‌آمیز بوده است. البته در بخش اقتصادی به نظر می‌رسد اصلاح نظام بانکداری با سرعت کمی انجام شده و در این حوزه کم‌‌کاری شده است. بنابراین دولت باید به سرعت به سمت اصلاح نظام بانکداری پیش برود.

در حوزه سلامت و بهداشت نیز باید گفت منابع مناسبی درحوزه سلامت اختصاص یافته که باعث بیمه شدن میلیون‌ها نفر شده است و افراد تحت پوشش درمانی قرار گرفتند. در واقع با پوشش میلیون‌ها انسان که دارای بیمه درمانی نبودند، درمان آنها تضمین شده و این یکی از بزرگترین موفقیت‌های دولت در رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر بود.

در رابطه با مسئله کشاورزی نیز باید گفت با وجود اینکه در دولت گذشته نفت را بشکه‌ای 120 دلار می‌فروختیم و در دولت کنونی نزدیک به 40 دلار است، اما با صرفه‌جویی ‌و بضاعت مالی، در بخش کشاورزی شاهد رشد فراوانی بودیم تا به نقطه‌ای دست یافتیم که امروز نسبت به واردات گندم که مهم‌ترین محصول مصرفی در ایران است، به خودکفایی رسیدیم. همچنین بسیاری از شیوه‌های کهنه و سنتی در گذشته در بخش کشاورزی و دامداری کاملا مدرن و مکانیزه شدند و اینها جز با برنامه‌ریزی دقیق دولت ممکن نبود. در نهایت با دستاوردهایی که دولت در بخش اقتصاد داشته می‌توان به دولت در حوزه اقتصاد نمره 16 داد. از لحاظ سیاست خارجی هم می‌توان به دولت نمره 18 داد.

با وجود این دولت نقاط ضعفی هم داشته است. بخشی از نقاط ضعف دولت در حوزه سیاست داخلی است و مربوط به مطالباتی که مردم در حوزه سیاسی داشتند به ویژه در پیگیری رفع حصر است دولت حتی اگر هم تلاشی کرده باشد، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی انجام نداده است. قطعا ما می‌دانیم که این موضوع کاملا در دستان دولت نیست اما به هرحال آنها می‌توانستند در این حوزه اطلاع‌رسانی و تلاش بیشتری کنند و تلاش‌های خود را هم گزارش دهند. نکته دیگر اینکه در حوزه کابینه، روحانی می‌توانست از گزینه‌های موفق‌تر و شایسته‌تری استفاده کند. در حوزه مدیریت‌های استانی نیز قطعا دولت دچار ضعف است و در صورتی که این دولت با ریاست جمهوری روحانی ادامه پیدا کند که امیدواریم این اتفاق بیفتد، یکی از نقاط ضعف دولت که قاعدتا باید به ‌ترمیم آن بپردازد وضعیت نادرست برخی از استان‌هاست که باید اصلاح شود و از مدیران باتجربه و آزموده استفاده شود. یکی دیگر از نقاط ضعف دولت در بخش رسانه و تبلیغات است که باید به این موضوع هم توجه کند.