به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۲۶۱۹۴

توزیع عادلانه ثروت حق مسلم کارگران

گروه اقتصادي: یک کارشناس حقوق کار و تامین اجتماعی معتقد است: مصوبه دیروز مجلس در ارتباط با تعیین سقف مالیاتی کارگران و کارمندان، تبعیض‌آمیز است و بی‌عدالتی را در جامعه گسترش می‌دهد.
توزیع عادلانه ثروت حق مسلم کارگران

فرشاد اسماعیلی (پژوهشگر حقوق کار و تامین اجتماعی) در گفتگو با ایلنا در ارتباط با مصوبه روز گذشته مجلس در ارتباط با تعیین سقف مالیاتی کارگران و کارمندان گفت:  «مالیات بر درآمد» به عنوان یکی از ابزارهای مالی دولت ها  بر «توزیع درامد» تاثیر مستقیم می گذارد.  اما آمار و ارقام و تجزیه و تحلیل ها نشان می‌دهد که تا به این تاریخ سیاست های مالیاتی کشور در حوزه مالیات بر در آمد،  در جهت توزیع عادلانه‌تر و منصفانه  درآمد، حرکت نکرده است.

وی افزود: این تبعیض های مالیاتی بین کارگران و کارمندان،   قطعا  بر درآمد واقعى شاغلین،حداقل دستمزد حقیقى و نتیجتا بر توزیع درآمد واقعی  اثر منفى دارند و  بنابر این افزایش سطح معافیتهاى مالیات بر حقوق کارگران ، لحاظ کردن تعداد افراد خانوار  کارگران در سطح معافیتهاى مالیات بر حقوق، استفاده از نرخهاى تصاعدى بر درآمدهاى بالاتر، جلوگیرى از فرار مالیاتى مشاغل آزاد  در بهبود توزیع درآمدتاثیر مثبت مستقیم می گذارد. اینها الفبای سیاست های مالیاتی در حوزه مالیات بر درآمد است.

اسماعیلی با بیان این مطلب که این مساله که سقف معافیت مالیاتی برای کارگران یک میلیون و نیم باشد و برای کارمندان دو میلیون نشان می دهد که ما تناقضات درونی و سیستمی در باره چگونگی توزیع درآمد داریم؛ افزود:  سیاستگذاران ما یا نمی خواهند توزیع درامد را عادلانه کنند یا بلد نیستند چگونه این کار را بکنند. این کارشناس حقوق کار ادامه داد: کارمندی که حداقل دستمزدش از کارگران بیشتر است و معمولا و عرفا نیز از کارگران دستمزد بیشتری دریافت می کنند و از بسیاری از مزایا و پاداش های نقدی و غیر نقدی کارمندی برخوردار است که کارگران از آن محروم هستند چه دلیلی دارد که ازین مزیت تبیعض آمیز  برخوردار شوند و در مقابل کارگرانی که عملا دستمزد واقعیشان را دریافت نمی کنند و عقب ماندگی های دستمزدیشان در این سالها  هیچوقت جبران نشده است و مدام قوانین مصوب منافعشان را تضییع می کند،  چرا باید در توزیع عادلانه درآمد در کشور  بیشتر از کارمندان مشارکت کنند و  سهیم باشند؟! چرا همیشه ار کارگران باید مایه بگذاریم؟

اسماعیلی در پایان تصریح کرد: ما از حقوق کارمندان و کارگران مالیات می گیریم که توزیع درامد را عادلانه تر کنیم،  اگر قرار باشد نظام مالیاتی یقه کارگران را محکم تر بچسبد و یقه کارمندان را شل تر بگیرد ، عملا نقض غرض کرده‌است.


فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ ۱۱:۲۸
باعث شرمندگيست که در جمهوري اسلامي طبقه کارگر که قشر زحمتکش دراين کشور محسوب ميشود هميشه بايد زير خط فقر بسر ببرد (348968)