به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۱۲۶۲۴۴

ذخیره 9 میلیون تنی گندم

گروه اقتصادي: تامین کالاهای اساسی نوروزی در تعاونی های مصرف کارمندی و کارگری و فروشگاه های زنجیره ای، بر عهده شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار دارد که با توجه به تکمیل بودن ذخایر آن، مقدار مورد نیاز به تدریج جایگزین می شود.
ذخیره 9 میلیون تنی گندم
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد ذخایر کالاهای اساسی این شرکت تکمیل است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. «علی قنبری» افزود: اکنون کشور دارای بیش از 9 میلیون تن گندم، 200 هزار تن روغن خام، 200 هزار تن برنج وارداتی و 200 هزارتن شکر است و کمبودی در این زمینه نداریم.به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، اکنون 33 هزارتن برنج هندی در بندر امام خمینی(ره) در حال تخلیه و بارگیری است که به ذخایر برنج کشور اضافه می شود.
وی بخش عمده برنج وارداتی کشور را هندی و اروگوئه عنوان کرد و افزود: هرساله برنج های مربوط به ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران به طور تدریجی به بازار عرضه و جایگزین می شود.
برای تنظیم بازار شب عید و حمایت از مصرف کنندگان هر کیلوگرم برنج هندی با قیمت 38 هزارریال، برنج اروگوئه 26 هزار ریال و دیگر برنج های خارجی 20 هزار ریال عرضه می شود.
همچنین هر کیلوگرم شکر در کارخانه 25 هزار و 200 ریال قیمت دارد و هر بسته شکر 900 گرمی با قیمت 29 هزار و 500 ریال و یک کیلوگرمی 32 هزار ریال به مصرف کننده عرضه می شود.

** صدور مجوز صادرات سه میلیون تن آرد گندم
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: کشور با 9 میلیون تن موجودی گندم وارد سال جدید می شود و اکنون مجوز صادرات سه میلیون تن آرد گندم به کشورهای متقاضی صادر شده است. قیمت هر کیلوگرم گندم آرد یارانه ای 6 هزار و 650 ریال و گندم آرد خبازی های آزادپز 9 هزار ریال است.
 طبق مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار، برنج درجه یک هندی با قیمت هر کیلوگرم 38 هزار ریال، برنج اروگوئه ای با نرخ هر کیلوگرم 26 هزار ریال و سایر ارقام برنج با بهای هر کیلوگرم 20 هزار ریال بدون محدودیت عرضه می شود.هر کیلوگرم شکر سفید تصفیه شده درجه یک تحویل در کارخانه 25 هزار و 200 ریال و در بسته‌های 900 گرمی با قیمت 29 هزار و 500 ریال و یک کیلوگرمی با بهای 32 هزار ریال برای مصرف کننده در شبکه‌های توزیع و فروشگاه های زنجیره‌ای عرضه می شود.

همچنین پنج هزار تن کره برای توزیع در این فروشگاه ها تامین است. این محصول در بسته‌های 50 و 100 گرمی به ترتیب با قیمت های 15 تا 29 هزار ریال عرضه می شود.هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با قیمت 315 هزار ریال، مرغ منجمد با نرخ 55 هزارریال (حداکثر 5 درصد افزایش قیمت) در میدان های میوه و تره بار، نمایشگاه های بهاره، فروشگاه های زنجیره ای ارایه می شود.تنظیم بازار مجموعه ای از سیاست ها و راهبردهایی است که دولت برای حمایت از مصرف کننندگان و تولیدکنندگان با توجه به ابزار مناسب بین متغیرهای بازار (قیمت و مقدار) اعمال می کند.براساس مصوبه هیات وزیران، روغن، برنج، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز و سایر کالاهای حساس و ضروری از طریق مباشران دولتی عرضه می شود.