به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۱۲۶۲۷۱
جمنا؛ شوی سیاسی یا برنامه پیشرو؟

زیباکلام: اصولگرایان محکوم به شکستند

ایمانی: اصل شکل گیری جمنا قابل تقدیر است
زیباکلام: اصولگرایان محکوم به شکستند
روزنامه بهار: با‌توجه به شکل‌گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که حدودا دو ماه پیش تاسیس شده و به نظر می‌رسد از طرف حزب اصولگرا حمایت می‌شود و البته اعضای شورای مرکزی آن نیز چهره‌هایی اصولگرا هستند، بهار با تعدادی از فعالان سیاسی به گفت‌وگو نشست تا ضمن آگاهی از ماهیت این جبهه، از برنامه‌های آن برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 آگاه شود. شاید برخی طیف‌های جریان اصولگرا تلاش کنند که به این جبهه مقبولیت و محبوبیت بدهند اما واقعیت این است که درباره این جبهه اختلافات جدی وجود دارد.
***
زیبا کلام : اصولگرایان محکوم به شکست هستند

صادق زیبا کلام تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «بهار» عنوان کرد: واقعیت این است که با تغییر نام و تشکیل جبهه جدید هیچ مسئله‌ای تغییر نمی‌کند و مشکلات جریان اصولگرایی همچنان پابرجا خواهد ماند.وی افزود: مشکلات اصولگرایان نه تنها محدود نیست بلکه کوچک هم نیست.  آنها از یک سو با جریان احمدی نژادی‌ها مشکلات جدی دارند و از سوی دیگر طیف تندرو این جریان نیز با میانه‌روها و سنتی‌ها کنار نمی‌آیند. علاوه بر این مشکل بزرگتری که جریان اصولگرایی با آن دست و پنجه نرم می‌کند این است که سال‌هاست که دیگر حمایت و محبوبیت عمومی را با خود همراه ندارند. 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به زبان ساده‌تر اصولگرایان با بحران عمیق فقدان محبوبیت و مقبولیت از سوی مردم، بالاخص اقشار تحصیلکرده و همین‌طور نسل‌های اول و دوم بعد از انقلاب، یعنی دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها روبه رو هستند. آنها با عدم محبوبیت و مقبولیت در میان این اقشار مواجهند. انتخابات مجلس دهم نشان داد هر کجا که اصلاح‌طلبان بتوانند شانس حداقلی برای رقابت داشته باشند هیچ امید و شانسی برای اصولگرایان باقی نمی‌ماند. به‌نظر من انتخابات مجلس دهم عمق عدم محبوبیت و مقبولیت اصولگرایان در میان اقشار مختلف را نشان داد اما هنوز هم اصولگرایان این را نمی‌پذیرند و همچنان امیدوار هستند با نامزدهای مختلفی که معرفی می‌کنند در انتخابات حضور داشته باشند. معتقدم پس از اینکه آمدن آقای احمدی نژاد در انتخابات منتفی شد، اصولگرایان بسیار آشفته‌تر از دوره‌های قبل شده‌اند. زیبا کلام در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: از مشکلات این جبهه می‌توان به چند مورد اشاره کرد. اول آنها حمایت طیف نزدیک به علی لاریجانی و محمدرضا باهنر را ندارند.  دوم در میان اصولگرایان یک بخشی هم هستند که طرفدار طیف نزدیک به احمدی نژاد هستند و همین مسئله موجب می‌شود که با جمنا به توافق نرسند. وی در پایان تاکید کرد: هدف اصلی اصولگرایان از معرفی چنین کاندیداهایی، صرفا تبلیغات است. آنها محکوم به شکست هستند. زیرا همچنان سوالات مهم را که در اینجا مطرح است  از خود نمی‌پرسند. اینکه چرا در سال 92 و 94  شکست خوردند؟ چرا نسل جوان و تحصیل کرده و. . . تا این حد از آنها فاصله گرفته اند؟

ایمانی: اصل شکل گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب قابل تقدیر است

ناصر ایمانی  تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه مقبولیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب نزد اصولگرایان چگونه است،  به «بهار» گفت: اصولگرایان تلاش ندارند به این جبهه مقبولیت دهند، این جبهه همین حالا هم مقبولیت اصولگرایان را دارد و از عموم مردم نیز کسانی هستند که اصولگرایان را قبول دارند و این جبهه بین آنها مقبولیت دارد. این حرکت بین اصولگرایان شروع شده است، بیشتر برای کسانی که اصولگرا هستند منتها الزاما عضو یکی از تشکلات رسمی اصولگرا نیستند و در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف دیگری حضور دارند نه صرفا در تهران.

وی با بیان اینکه پیش از این همیشه تهران تصمیم‌گیرنده بوده است، اضافه کرد: اصولگرایان می‌خواستند کار را مقداری عمومی‌تر کنند که استان‌های مختلف دیگر هم درگیر مسائل تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در مرکز شوند. تشکل‌های اصولگرا هم عموما از این جبهه مردمی حمایت کردند، تجمع خود را تشکیل داده و اعضای شورای مرکزی خود را انتخاب کردند و آرام آرام باید روی مساله کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای شهر کار کنند تا لیست نهایی آن مشخص شود.
این فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به لیست مورد نظر مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات سال 96 بیان کرد: این لیست جزو پیشنهاداتی بوده که کسانی که در تجمع جبهه شرکت کردند، داده بودند اما درواقع هنوز شورای مرکزی باید روی این لیست کار کرده و برای اینکه ده نفری انتخاب شوند، آن را نهایی کند تا ده نفر ثبت‌نام کرده، وارد کارزار انتخاباتی شوند و در نهایت جبهه مردمی از این ده‌نفر، یک نفر را  انتخاب و معرفی می‌کند. در نهایت قاعدتا کسی که مقبولیت بیشتر و زمینه رای‌آوری بیشتری دارد انتخاب می‌شود.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: برخی از کسانی که حتی رئیس‌جمهور هم شدند، مثلا محمود احمدی‌نژاد که هشت سال رئیس جمهور بود در انتخابات مجلس شورای اسلامی رای نیاورد اما بدین معنا نبود که چند سال بعد نمی‌تواند برای انتخابات ریاست جمهوری رای بیاورد، همچنان که این اتفاق هم افتاد. یا هاشمی رفسنجانی که هشت سال رئیس‌جمهور بود اما برای انتخابات مجلس ششم جزو نفرات آخری بود که در تهران رای آورد. بنابراین این موضوعات با یکدیگر متفاوت است و ارتباط معناداری بین آنها وجود ندارد و ممکن است یک نفر در یک انتخابات رای نیاورد اما در انتخابات بعدی موفق به کسب رای شود.

این تحلیل‌گر سیاسی با اشاره به تاکتیک اصولگرایان برای انتخابات سال 94 و 96 و میزان موفقیتی که جبهه مردمی نیروهای انقلاب می‌‌تواند داشته باشد، اظهار کرد: ما دو موضوع مستقل از یکدیگر داریم. یکی حرکات سیاسی است که جناح‌های ما باید تلاش کنند حرکت‌های خود را به طور مستمر در طول زمان به صورت سازمان‌یافته‌تر، مردمی‌تر و وسیع‌تر دنبال کنند و دیگری نتیجه است. این دو موضوع کاملا از هم مستقل هستند. نتایج الزاما از اینکه عملکرد شما چیست بهره‌برداری نمی‌شود. گاهی اوقات شرایط زمانی به گونه‌ای است که یک جریان سیاسی از اصولگرا و اصلاح‌طلب کاملا از جهت سیاسی درست رفتار می‌کند اما به دلیل شرایط و فاکتورهای دیگری که وجود دارد مورد اقبال عمومی قرار نمی‌گیرد.

ایمانی در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان عملکرد و نتیجه را الزاما به هم ارتباط داد، گفت: اصولگرایان به استثنای علی لاریجانی، در سال 94 توانستند به صورت یکپارچه عمل کنند و حتی برای استان‌های مختلف لیست مشترک و متحد دادند و نتیجه این بود که در برخی از شهرها و استان‌ها موفق شدند و در بعضی از استان‌ها مانند تهران نشدند. اما نفس اینکه توانستند حرکت یکسانی انجام بدهند قابل تقدیر و ارزش‌گذاری است. ممکن است در شهرستانی موفق شوند و در شهرستان دیگری به دلیل اشتباهی که کرده باشند موفق نشوند.

وی با بیان اینکه اصل شکل‌گیری چنین حرکت یکپارچه‌ای قابل تقدیر است و نفس اینکه یک جبهه و جریان سیاسی چنین حرکتی را انجام می‌دهد برای توسعه سیاسی کشور قابل ستایش است، توضیح می‌دهد: اصلاح‌طلبان با اینکه در توسعه و فرهنگ سیاسی پیش قراول هستند اما تا به الان نتوانستند  چنین حرکتی مانند جبهه مردمی انجام دهند. اینکه شورای مرکزی و اتاق فکر را از تمام استان‌ها و شهرها انتخاب کنند. شورای اصلاح‌طلبان تنها از احزاب و ریش‌سفیدها تشکیل شده در حالی که ممکن است اصلاح‌طلبان در استان‌ها و شهرهای مختلف دیدگاه دیگری داشته باشند که مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

این تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا در ادامه با تاکید بر حرکت یکپارچه اصولگرایان برای انتخابات سال 96 بیان می‌کند: این حرکت را اصولگرایان شروع کردند و نفس آن قابل تقدیر است. اینکه نتیجه چه باشد بسته به این دارد که شرایط منتهی به انتخابات چگونه باشد و کاندیدای مد نظر اصولگرایان از صندوق بیرون نیاید و یا این اتفاق بیفتد.

ایمانی با اشاره به موانعی که جبهه مردمی نیروهای انقلاب با آن مواجه است اظهار می‌کند: این جبهه موانع زیادی سر راه دارد. یکی از بزرگترین موانع آن وحدت داخلی است. اینکه کاندیداهای مختلفی که می‌خواهند از جریان اصولگرا کاندید شوند، به این حرکت جبهه‌ای توجه کنند و کسانی که مورد نظر جبهه نیستند نیز بپذیرند که در انتخابات شرکت نکنند. جریان‌های اصولگرا که ممکن است نخواهند از این جبهه اعلام حمایت کنند نیز باید این حمایت را بپذیرند و این یعنی وحدت درونی. وی در پاسخ به اینکه اعتقاد اصولگرایان به میزان مقبولیت بین عموم مردم از کجا نشات می‌گیرد، می‌گوید: قطعا اصولگرایان پایگاه‌های زیادی بین مردم دارند.

این اصلاح‌طلبان هستند که تصور می‌کنند تنها خودشان پایگاه دارند. اصولگرایان در طول نزدیک به 12 سال یعنی سه دوره مجلس هفتم، هشتم و نهم رای اکثریت مردم را کسب کرده بودند و این یعنی اقبال مردمی دارند و این  اقبال کم نیست. حتی حسن روحانی هم که سال 92 رای آورد یک چهره اصولگرا داشت نه اصلاح‌طلب که البته در حال حاضر از طرف جبهه اصولگرا مورد حمایت نیست. در انتخابات سال 94 مجلس هم در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها تعداد اصولگرایان به‌لحاظ عددی بیشتر از اصلاح‌طلبان است. در تهران است که اصولگرایان شکست خوردند و لیست اصلاح‌طلبان پیروز شد.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا همچنین درباره میزان موفقیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان می‌کند: مجموعا مردم برای رای دادن به مجموعه‌ای از شرایط نگاه می‌کنند. آنها روحانی را با همه نقاط ضعف و قوتی که دولتش داشته بررسی می‌کنند و اگر کاندیدای دیگری را ببینند که احساس کنند بهتر از روحانی کشور را اداره می‌کند، ولو اینکه از جبهه اصولگرایان نباشد یا باشد به او رای خواهند داد.

قنبری: جبهه مردمی نیروهای انقلاب یک شوی سیاسی است

همچنین داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «بهار» تاکید کرد: اصولگرایان طی این ماه‌ها تلاش‌های بسیاری در راستای دستیابی به اتحاد و انسجام انجام داده‌اند اما تا امروز نتوانسته‌اند به این هدف برسند. حتی بعد از جلسه مجمع جبهه مردمی نیروهای انقلاب بلافاصله اظهار نظرهایی انجام شد که نشان دهنده این بود که هنوز نتوانسته‌اند اختلافات میان طیف‌های مختلف را رفع کنند و جبهه مردمی نیروهای انقلاب صرفا یک سرپوش برای جلوگیری از نمایان‌شدن عمق اختلافات است.

وی ادامه داد: به عقیده من جریان اصولگرایی در بهترین حالت می‌تواند با اتحاد در درون احزاب و طیف‌ها در انتخابات شرکت کند. یعنی به این شکل که جبهه پایداری و طیف تندرو این جریان با یکدیگر کنار بیایند و یک کاندیدا معرفی کنند، طیف نزدیک به احمدی نژاد یک کاندیدای جدا گانه معرفی کند و در نهایت اصولگرایان سنتی با یکدیگر به اتحاد برسند و کاندیدا معرفی کنند. ولی اینکه بتوانند یک کاندیدای واحد که برآمده از اتحاد و انسجام تمامی طیف‌ها باشد، معرفی کنند بسیار بعید است.
این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: ضمن اینکه بخشی از اصولگرایان هم با اصلاح طلبان ائتلاف کرده اند،  این گروه را هم نباید نادیده گرفت. آنها هم مانند اصلاح طلبان از آقای روحانی در انتخابات حمایت خواهند کرد. این نماینده مجلس ششم تاکید کرد: اصولگرایان صرفا به دلیل اینکه یک شوی سیاسی برگزار کنند و بگویند که به اتحاد رسیده‎ایم، «جمنا» را تاسیس کرده‌اند و اختلافاتشان را پشت ژست‌های انتخاباتی که مثلا 3 یا 4هزار نفر در این جبهه عضو هستند مخفی کرده‌اند. اما واقعیت این است که آنها مملو از اختلافات شدید و عمیق هستند. 

وی ادامه داد: نکته جالب توجه درباره لیست 21‌نفره جبهه مردمی این است که افرادی نظیر بذرپاش در آن حضور دارند که کاندیداتوری آنها بیشتر شبیه به جوک است تا واقعیت سیاسی. زیرا این افراد نه تنها سابقه خاصی ندارند بلکه صرفا به خاطر دولت‌های نهم و دهم به مقام‌های مختلف رسیدند و درجریان اصولگرایی مورد تایید نیستند. قنبری در پایان گفت: آقای قالیباف نیز قابلیت رای آوری ندارد و نمی‌تواند اصولگرایان را به پیروزی برساند. با توجه به اینکه در دوره قبل هم تلاش کرد از اصولگرایان فاصله بگیرد  و خود را یک تکنوکرات معرفی کند، در این دوره مورد حمایت اکثریت اصولگرایان قرار نمی‌گیرد. ضمن اینکه حتی اگر بتواند نظر آنها را جلب کنند با توجه به اتفاقات یک سال اخیر که در شهرداری افتاده است مورد اقبال عمومی قرار نخواهد گرفت.

مصباحی‌مقدم: جبهه از بدنه مردم است

غلامرضا مصباحی‌مقدم سیاستمدار اصولگرا نیز در گفت‌وگو با «بهار» درباره فعالیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری 96 گفت: در نشست مجمع ده نفر انتخاب شدند و بناست از این ده نفر نیز  در نشست بعدی مجمع پنج نفر انتخاب شده و در نهایت یک نفر به عنوان کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شود.  وی با اشاره به میزان مقبولیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب بین عموم اظهار کرد: این جبهه یک جبهه فراگیر  است. در جبهه مردمی نیروهای انقلاب، احزاب مطرح نیستند بلکه این جبهه از بدنه مردم است و مستقیما از فعالان سیاسی مومن، متدین و از چهره‌های انقلاب تشکیل شده که در این جبهه حضور دارند.

این سیاستمدار اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا افرادی که در حال‌حاضر به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری انتخاب شده‌اند، در دوره‌های قبلی انتخابات حضور داشته و موفق عمل نکردند؟ گفت: باید دید چه تصمیماتی در جبهه مردمی نیروهای انقلاب گرفته می‌شود اما طبعا شخصیتی که انتخاب می‌شود باید در سطح کشور مقبولیت داشته باشد و این‌طور نیست که همه این افرادی که به عنوان کاندیدا انتخاب شده‌اند تجربه شکست داشته باشند.

مصباحی‌مقدم با تاکید بر نقش اصولگرایی در جبهه مردمی نیروهای انقلاب و میزان موفقیت آن با توجه به نتایجی که در انتخابات سال 92 و 94 کسب کردند، افزود: احزاب اصولگرا در این جبهه بسیار اندکند و نقش اول را معتمدین مردم از استان‌ها ایفا می‌کنند و نه حزب اصولگرا. درواقع جبهه مردمی نیروهای انقلاب حرکتی از نیروهای انقلابی است و دامنه این نیروهای انقلابی بسیار گسترده‌تر از احزاب است و آنچه شکل گرفته یک ائتلاف مردمی است. ما این حرکت را محدود به احزاب نمی‌کنیم. کسانی که انتخاب شده‌اند، کسانی هستند که دامنه فعالیتشان فراتر از احزاب است. درواقع در جبهه مردمی نیروهای انقلاب بحث حزب مطرح نیست و جمعیتی که تحت عنوان جبهه نیروهای انقلاب شکل گرفته هم حزبی نیست و فراتر از احزاب است.

یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ ۱۵:۰۴
فقط نظارت استصوابی اصولگرایان را زنده نگهداشته است (349091)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ۱۵:۰۶
نظارت استصوابی رو توضیح بده. (349191)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ ۱۵:۳۰
اگر شورای نگهبان کاندیدهای اصلاح طلبان را ردصلاحیت نکند امکان برنده شدن اصول گرایان وجود ندارد. (349103)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ ۲۰:۲۹
بنظر من اگر کاندیدای اختصاصی اصلاحات تایید و با برنامه وارد شود شانس بیشتری از اصولگرایان و حتی اعتدال دارد (349119)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ۱۲:۰۸
آقاي زيبا كلام من يه نسل دومي هستم و تا حدودي هم تو جريانات سياسي بودم به نظر من اصلاح طلبها مرد هزار چهره اند و تندتند رنگ عوض ميكنندر اصلاح طلبها همه نوع تفكر پيدا ميشود كه فايده اي ندارد (349158)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ۱۴:۳۸
جناب آقا رضای عزیز ، بنظر می رسد از طریق انصاف بشدت فاصله گرفته اید . (349179)
توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ۱۶:۰۹
بانظرشما مخالفم (349201)
...
United States
۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ۱۴:۴۸
اصولگرایان با چه جذابیتی میخوان پیروز بشن؟ در اقتصاد که حرفی برای گفتن نداشتند. مسائلی چون حق بیان و حقوق شهروندی را هم که اصلا دغدغه مردم نمیدانند. حالا اصلاح طلبان به دروغ یا با امید واهی چنین وعده هایی میدن. اما اصولگرایان چه وعده اصولگرایانه جذابی میخوان بدن؟ وعده لغو برجام؟ وعده افزایش پارازیت و فیلترینگ؟ وعده شبانه روز شدن گشت ارشاد؟ وعده ممنوعیت کنسرت در سراسر کشور؟ وعده قطع رابطه با کشورهای غربی و احیای روابط با کشور مظلوم جیبوتی؟ وعده اعدام سران فتنه؟ امیدشون به چیست؟ رد صلاحیت رقیب؟ (349185)
علی فریدونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ۱۵:۱۵
بنده از نظر دید سیاسی وپیش بینی هایی که تابه حال انجام داده ام آقای روحانی با کسب ۵۵ الی۶۰ درصد برنده قطعی انتخابات است اگر آقای خ بیاید او برنده است واگر آقای احمدی نژاد بیاید انتخابات به دور دوم کشیده می شود ودر نهایت روحانی برنده می شود (349193)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ۱۸:۴۷
نه بابا استااااااااد !!!!!!بزار اول دو تا از دویست هزار پیش بینی جنابعالی محقق بشه چشم این هم قبول !!!! (349221)