به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۳ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۱۲۶۴۷۵
لزوم پاسخگویی شهردار تهران به مجلس

استخدام‌های مترو غیرشفاف، تبعیض‌آمیز و رانتی است

گروه سیاسی: نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با تاکید بر لزوم سوال از مسئولان شهرداری تهران درباره استخدام‌های مترو، نسبت به خطای آشکار متروی تهران به‌خاطر استخدام‌های غیرشفاف انتقاد کرد و گفت: این‌که شهرداری تهران یا مترو به‌صورت غیرشفاف، تبعیض‌آمیز و با استفاده از رانت از مجموعه‌های خاص جذب و استخدام داشته باشد، نه‌تنها تبعیض در حق جوانان، بلکه قطعاً به‌عنوان یکی از آیتم‌های سوءمدیریت و تصرف در اموال عمومی تلقی شده و دستگاه‌های مسئول باید با آن برخورد کنند.
استخدام‌های مترو غیرشفاف، تبعیض‌آمیز و رانتی است

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به گزارش سازمان بازرسی کل کشور درخصوص استخدام‌های غیرقانونی در متروی تهران اعلام کرد: موضوع استخدام در مترو در شرایطی که نرخ بیکاری به‌ویژه برای جوانان بسیار نگران‌کننده بوده و بحران اشتغال یکی از چالش‌های اساسی کشورمان است، و همزمان عدم پایداری شغلی از دیگر نگرانی‌های موجود در فضای جامعه است، درست نیست.

انتقاد از استخدام‌های غیرشفاف و تبعیض‌آمیز متروی تهران

او گفت: در این شرایط این‌که یکی از دستگاه‌ها همچون شهرداری تهران یا مترو به‌صورت غیرشفاف، تبعیض‌آمیز و رانتی و درواقع با استفاده رانت از مجموعه‌های خاص جذب و استخدام داشته باشد، نه‌تنها تبعیض در حق جوانان، بلکه قطعاً به‌عنوان یکی از آیتم‌های سوءمدیریت و تصرف در اموال عمومی تلقی می‌شود و دستگاه‌های مسئول باید با آن برخورد کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شرایطی که برنامه ششم توسعه به‌سمت شفاف‌سازی رفته و حتی برای یک مجوز استخدام نیاز به طی کردن روال شافاف قانونی است، چنین اقدامی قابل قبول نیست.

استخدام‌های مترو مغایر با انتظار جامعه و قانون است

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس دهم خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر دولت به‌عنوان نمونه بخواهد سه بهورز را در سراوان جذب کند، موظف به برگزاری آزمون است و باید در شفافیت عمل کند؛ چرا که هم جامعه چنین انتظاری دارد، هم قانون این‌چنین تکلیف کرده و هم انتظار بجایی است.

خطای آشکار متروی تهران به‌خاطر استخدام‌های غیرشفاف

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال وقتی در متروی تهران یا هر دستگاه دیگری، چنین رانتی در اختیار یک عده خاص قرار گیرد، فارغ از این‌که این افراد مستحق استخدام بوده‌اند یا خیر، این‌که از اصول شفافیت عدول کنیم و به مراجع ذی‌ربط پاسخگو نباشیم، مرتکب خطایی آشکار شدیم و ظلمی بزرگ در حق جوانان و کشور، و خیانت در مسئولیتی است که مردم به ما سپرده‌اند.

لزوم سوال از مسئولان شهرداری تهران درباره استخدام‌های مترو

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان بررسی این موضوع در چارچوب تحقیق و تفحص از شهرداری تهران وجود دارد، گفت: طبیعتاً این مسئله به‌تازگی اتفاق افتاده و ابعاد آن مشخص شده و در محورهایی که در زمان تهیه طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، درنظر گرفته بودیم، مطرح نشده اما به هر حال امکان طرح آن به‌عنوان یک موضوع جانبی وجود دارد.

رحیمی در پایان با بیان این‌که لازم است از شهردار و دیگر مسئولان شهرداری در مورد این استخدام‌ها در متروی تهران سوال شود، یادآور شد: قطعاً جدا از تفحص شهرداری تهران، از مسئولان مربوطه سوال خواهیم کرد که درباره مبانی مستندات قانونی این استخدام‌ها ازجمله مجوزهایی که از شورای شهر تهران دریافت شده، توضیح دهند و همچنین مشخص شود آیا به آیین‎نامه‌های قانونی شهرداری تهران در این رابطه عمل شده یا خیر.


حسام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۳ ۱۹:۱۹
قانونی ، غیرقانونی، شفاف ، غیر شفاف ، پاسخگو ، مسول
این لغات بیگانه رو از کجا وارد زبان فارسی کرده اند ؟؟!! (349361)
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۳ ۲۰:۵۷
مسئولینی که میگفتند تحریم ها تاثیری در زندگی نداشته بخاطر اینه که همه فک و فامیلاشون استخدام شده اند و کار دارند، بیکار نیستند مثل بقیه مردم (349363)
شوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۴ ۰۸:۵۳
گل گفتی (349368)
125
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۳ ۲۲:۴۷
بانکهای کشور واقعا مظلوم اند تمام اذهان ما به سوی بانکها سوق دادند در صورتی که تا حالا حتی یک نفر از کسانی که بصورت شرکتی و قراردادی بیش از ده سال است در بانک مشغولند استخدام نکرده اند اما در شهرداری این اقدام به راحتی و رانتی صورت گرفته لازم است علما محترم و خطبا در این مورد هم تذکر بفرمایند (349365)
ایرانی بیگانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۳ ۲۳:۲۳
همه امکانات کشور به صورت رانت برای اقلیت محدودی (به اصطلاح خودی) میباشد انگار بقیه مردم بیگانه هستند . (349366)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۴ ۰۸:۱۸
من خودم از نیروهای قراردادی مترو در سال 91 بودم. به چشم دیدم که با یک برگه برگه نامه و امضا از یک مداح معروف صدها نفر به سادگی با کمترین سواد و تجربه استخدام رسمی در پست های فنی و مهم شدند و من با مدرک فوق لیسانس برق و تجربه چند ساله باز ماندم! (349367)
رویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۴ ۰۹:۵۹
بانظر روح اله موافقم (349369)