به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۱۲۶۴۸۶

سالی عادی در تاریخ ادبیات ایران

گروه فرهنگي: حمیدرضا شکارسری سال ۱۳۹۵ را سالی عادی برای تاریخ ادبیات ایران می‌داند و می‌گوید امسال اتفاق خاصی در ادبیات نیفتاده که آن را بتوان از سال‌های گذشته جدا کرد.
سالی عادی در تاریخ ادبیات ایران

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ادبیات در سال جاری اظهار کرد: تفاوت عمده‌ای با سال‌های گذشته دیده نمی‌شود و نمی‌توانم سال در حال عبور و در حال اتمام را چیزی متفاوت از سال‌های گذشته بدانم. اتفاق شاخص، حادثه‌ عجب و شگفت‌آوری که بتواند به لحاظ شعری و ادبی  امسال را از سال‌های قبل جدا و  آن‌ را ممتاز کند، رخ‌ نداده است. در واقع می‌توان سال ۹۵ را سالی عادی در تاریخ ادبیات ایران  محسوب کرد. او در ادامه اظهار کرد: امسال مانند سال‌های قبل شاهد مجموعه‌ شعرهای خوبی بودیم که آدم را امیدوار می‌کند. بین آثاری که وجود داشت می‌توان روی آثاری تکیه کرد و از آن‌ها لذت برد. این‌ کارها معمولا از شاعران جوان‌تر منتشر شده است و آدم واقعا شگفت‌زده می‌شود که این شاعر جوان چقدر تمیز نوشته و چقدر می‌تواند خوب بنویسد و این‌ها امیدوارکننده است.

شکارسری با تأکید بر این‌که مجموعه‌ شعرهای شاعران جوان امیدوارکننده بود، تعدادی از  این مجموعه‌ها را برای مطالعه پیشنهاد کرد:  مجموعه شعر سپید «اوراسیا» از مانی معینی، مجموعه شعر «کنار تو ایفل ژست می‌گیرد» از محمدحسین ابراهیمی و  مجموعه شعر «اقلیماه» از کبری موسوی.او همچنین با بیان این‌که در زمینه داستان تخصص و دیدگاه خاصی ندارد، گفت: کتاب «عمویم جمشیدخان مردی که باد همواره او را با خود می‌برد»  نوشته بختیار علی نویسنده کرد عراقی را بخوانید. این کتاب جنبه رئالیسم جادویی دارد و جذاب است.این شاعر درباره بهترین و بدترین خبری هم که در حوزه ادبیات و کتاب شنیده است گفت چیز خاصی به ذهنش نمی‌رسد که بهترین یا بدترین خبر در سال ۱۳۹۵ باشد.