به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۱۲۶۷۰۲
برخی از نردبان لیست امید رفتند بالا و ...

باهنر: صدا و سیما نامزدهای خود را انتخاب کرده‌!

گروه سياسي: دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اینکه اصولگراها برای انتخابات مجلس رفتند در لیست امید کار بد و زشتی بود اما بدتر از آن این بود که برخی هم از نردبان لیست امید رفتند بالا اما به ریاست عارف در مجلس رای ندادند!
باهنر: صدا و سیما نامزدهای خود را انتخاب کرده‌!
به گزارش ايلنا، محمدرضا باهنر در برنامه زنده شبکه جام‌جم عنوان کرد: از همه اصولگراها دفاع نمی‌کنیم. بنده به عنوان کسی که در کشور بودم از آینده نظام مردمسالاری دینی درغیبت چند حزب قدرتمند چهارچوب‌دار نگران هستم. او در پاسخ به این سوال مجری که اصولگرایی چه فرقی با اصلاح‌طلبی دارد، گفت: مابحث روشنمان این است که یک فعال سیاسی باید به همه اصول قانون اساسی پایبند باشد. نظام ما متجلی در قانون اساسی است اصولی که متضمن اسلامیت و جمهوریت نظام است، غیرقابل تغییر است. یک موقع می‌گویند مجلس باید پنج سال یا دو مجلس باشد اما کسی می‌گوید اصلا مجلس نباشد و این با هیچ یک از اصول دموکراتیک ما همخوانی ندارد.

باهنر افزود: ما می‌گوییم در قانون شورای نگهبان حافظ اسلامیت قوانین است بعد می‌گویند هر کسی وارد انتخابات می‌ شود باید حداقلی داشته باشد روز بعد از ۷ تیر مصدومان با برانکارد رفتند مجلس که مجلس از کار نیفتند اما کسانی هم رای دادند که مجلس از کار بیفتد. معتقدم اصلاح‌طلبان امروز از اصلاح‌طلبان مجلس ششم معتدل‌تر شدند و برخی معتقدند که خیلی آن زمان تند رفتند.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: وقتی همه به قانون پایبند باشیم باید به لوازم و اختیارات آن هم پایبند باشیم. برخی می‌خواهند دموکراسی را آنقدر غلیظ کنند که بگویند با رای مردم می‌توان نظام را تغییر داد در حالی که اینطور نیست. برخی فکر می‌کنند با رای مردم می‌توانند همه اصول قانون را عوض کنند که این به معنی از خط خارج شدن است.

او در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایی به آخر خط رسیده که درانتخابات مجلس چند اصولگرا در لیست امید می‌روند و مردم باهنر را به اصلاح‌طلبان نزدیکتر از اصولگراها می‌دانند، گفت: من میگویم می‌خواهیم دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را شناسایی کنیم، اصولگرایانی داشتیم که الان خیلی از مبانی اصولگرایی فاصله گرفته‌اند این وقتی معنی می‌دهد که جریان‌ها مانیفست داشته باشند.

باهنر خاطرنشان کرد: ۴۰۰ حزب از وزارت کشور مجوز گرفتند، ۳۵۰ حزب کاغذی هستند در جیب برخی افراد از ۵۰ حزب باقی مانده حدود ۳۰ حزب فقط در زمان انتخابات فعال می‌شوند ۲۰ حزب فعال هم خیلی مواضع‌شان با هم روشن نیست. چه به من بگویید راست یا اصولگرا جریان گسترده‌ای در کشور را در بر می‌گیرد آن وقت یک امام جمعه در جایی حرفی می‌زند که ما باید پاسخ‌گوی آن باشیم در حالی که نه او می‌تواند پاسخگوی مواضع من باشد نه من برای او. چون نرفتیم چیزی امضا کنیم. رهبری گفتند برخی احزاب شبیه قبیله‌اند. امام برای چه انقلاب کردند کسب قدرت ممدوح است، مذموم نیست. یک موقع یک حزب خودش را می‌پرستد زمانی هم بهشتی میگوید حزب را معبد می‌دانم.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه ما حزب نداریم، گفت: در مملکت ما حزب جامع فراگیر وجود ندارد. من رییس جبهه پیروان و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هستیم سال‌ها در این مجموعه با هم کار کردیم و احساس می‌کنیم اختلاف‌های ما کم است اما به معنی اختلاف نداشتن نیست. تا حالا در موتلفه ثبت نام نکردم موتلفه هم در جامعه اسلامی مهندسین ثبت نام نمیکند اما هر دو در جبهه پیروان هستیم. او گفت: اینکه اصولگراها برای انتخابات مجلس رفتند در لیست امید کار بد و زشتی بود اما بدتر از آن این بود که برخی هم از نردبان لیست امید رفتند بالا اما به ریاست عارف در مجلس رای ندادند چون چارچوبی نداشتند.

باهنر گفت: معتقدم یک سری اصلاح‌طلب در سال ۸۸ سر فتنه شدند یک سری اصولگرا فریاد نزدند ساکت فتنه شدند برخی هم شدند کاسب فتنه. ما خیلی تلاش سیاسی کردیم که عارف در مجلس و ریاست آن رای نیاورد. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عنوان کرد: اول انقلاب امام قطب‌زاده را گذاشتند مسئول صدا و سیما ما در دانشگاه با منافقین همدیگر را میزدیم آنها به قطب‌زاده فحش می‌دادند و ما از او دفاع می‌کردیم بعد او محکوم به اعدام شد منافقان گفتند دیدید ما گفتیم قطب‌زاده بد است ما گفتیم مشکل شما قطب‌زاده نبود بلکه امام بود. باید از قطب‌زاده سال ۵۸ دفاع می‌کردیم و قطب زاده سال ۶۸ باید اعدام می‌شد.

باهنر در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این پرسش که قبلا گفته بودید روحانی اصولگرا است. اگر روحانی اصولگرا است چرا می خواهید با او رقابت کنید، اظهار کرد: آقای روحانی تا قبل از سال ۹۲ مواضعش و خاستگاهش اصولگرایی بود. جناب روحانی در طول دوران نمایندگی مجلس عموما در لیست جامعه روحانیت قرار داشت و از اعضای فعال جامعه بود. بعد از انتخاب آقای روحانی، خبرنگاری گفت او اصلاح‌طلب است که من گفتم خیر. خاستگاه او اصولگرایی است و اگر شما یک مصاحبه بیاورید که در حمایت از اصلاحات باشد ما ۱۰۰ مصاحبه در نقد آنها از ایشان می‌‌آورم.

او تاکید کرد: من در آن مصاحبه هم گفتم که در انتخابات سال ۹۲ آقای روحانی وامدار اصلاح‌طلبان شد. در آن انتخابات اصوگرایان روی آقای روحانی تفاهم نکردند و حتی ۴ کاندیدا یعنی آقایان ولایتی، قالیباف، حداد‌عادل و جلیلی از دل اصولگرایان بیرون آمد. در آن انتخابات اصولگرایان در بررسی‌های خود افرادی را بهتر از روحانی کشف و به او ترجیح می‌دادند. آقای هاشمی در اواخر گفت اگر ما از روحانی حمایت نمی‌کردیم درصد رای او تک رقمی بود.

باهنر با بیان اینکه برخی اتفاقات منجر به انتخاب روحانی شد که اگر یکی از آنها رخ نمی‌داد، روحانی شانسی برای پیروزی در انتخابات نداشت، افزود: اگر آقای هاشمی کاندیدا نمی‌شد و صلاحیت او رد نمی‌شد و دوستان ما متحد می‌شدند و آقای عارف را نیز با اصرار کنار نگذاشته بودند، هر کدام از این اگرها رخ می‌داد آقای روحانی رییس جمهور نمی‌‌شد. این فعال سیاسی اصولگرا به خاستگاه سیاسی برخی از وزرای روحانی اشاره کرد و گفت: کابینه روحانی هم اصولگرا و هم اصلاح‌طلب است و برخی از آنها هم دچار دگر دیسی هم شده‌اند. برخی از آنها چپ هنجارشکن بودند اما الان معتدل هستند.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه روحانی تمایلی برای استفاده از نیروهای اصولگرا در کابینه خود را نداشت، ادامه داد: برخی می‌خواهند به دولت روحانی نمره ردی بدهند اما من با این امر موافق نیستم و معتقدم دولت در بخش‌هایی موفق عمل کرده است. مجری برنامه در ادامه به جبهه مردمی نیروهای انقلاب و برنامه‌های آن برای انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و از باهنر که از اعضای این جبهه است، پرسید که در جمنا با چه می‌خواهید رقابت کنید. که او پاسخ داد: ادعای ما این است که برای انتخابات ریاست جمهوری باید فردی پیدا شود که عملکردی قوی‌تر از روحانی در ابعاد مختلف داشته باشد و از این رو افرادی با بکدیگر مقایسه می‌‌شوند.

او ادامه داد: ما چون حزب فراگیر نداریم در نزدیکی به انتخابات‌ها ابتدا دور هم جمع می‌شویم تا ائتلافی را تشکیل دهیم. یک بار جبهه متحد اصولگرایی و حالا جمنا. اکنون در تلاش هستیم افرادی که ادعای اصولگرایی دارند را دور هم جمع کنیم. البته برخی رگه و ریشه‌ها هنوز نیامده‌اند اما مجموعه بزرگی در حال تشکیل است. اگر این جبهه نیروهای مردمی انقلاب دو کار را توامان به نتیجه برساند، قطعا اصولگرایان به دستاورد بزرگی رسیده‌اند و آن اینکه با به وحدت رسیدن با یکدگیر مکانیزمی را طراحی کنند که در نهایت از میان نامزدها به یک نفر برسیم.

او افزود: شاید کسی بخواهد به برجام نمره رد بدهد اما من معتقدم تیم دیپلماسی دولت خوب کار کرده اما یکی از اشکالات دولت این بود که همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشت. من از قدیم هم گفته‌ام که اگر مشکلات تحریم‌ها حل شود، نهایت حدود سی درصد مشکلات ما حل خواهد شد. باهنر در پاسخ به این پرسش که اگر روحانی تعهد بدهد که وزرایش را اصولگرا بگذارد، جمنا و اصولگرایان حاضر به حمایت از او در انتخابات هستند، اظهار کرد:اصلا چنین اتفاقی نخواهد داد. اصلاح‌طلبان بنا به دلایل مختلف در این دوره از آقای روحانی عبور نخواهند کرد و روحانی نیز تخم مرغ‌های خود را در سبد اصولگرایان نخواهد گذاشت. و فرضی که شما مطرح کردید اصلا شدنی نیست.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که اصولگرایان در انتخابات سال گذشته مجلس نتیجه را در تهران سی بر هیچ به اصلاح‌طلبان واگذار کردند. در طول این مدت چه تغییر در برنامه‌ها و شعارهای آنها ایجاد شده که فکر می‌کنند می‌توانند مردم را به سمت خود جذب کنند، گفت: انتخابات ریاست جمهوری فقط تهران نیست. در انتخابات مجلس هم آنها تهران را بردند اما در کل شکست خوردند. ما باید برنامه‌ها و راهکارهای خود را مطرح کنیم تا بتوانیم استقبال مردم را به خود جمع کنیم. بیش از یکسال از مجلس دهم گذشته آنها بیایند عملکرد یکساله خود را بگویند که چه طرح و لایحه‌ای داشته و یا چه مشکلی را رفع کرده‌اند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: ما کاندیداهایی می‌خواهیم که نقاط قوت آنها را داشته اما نقاط ضعف آنها را نداشته باشد. ما می‌خواهیم این رقابت‌ها اخلاقی باشد و دوست نداریم باز بگم بگم‌ها و پرونده باز کردن‌ها شروع شود. اگر ما چهار حزب داشته باشیم، آنها با برنامه با یکدیگر رقابت می کنند نه با اقشاگری و دروغ گویی. او در پاسخ به این پرسش که آیا دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب بخاطر گرفتن قدرت با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، گفت: اگر زمانی ما به خاطر قبیله‌گرایی و گرفتن قدرت در دست فردی را معرفی کنیم که از نامزد جریان رقیب ضعیف‌تر باشد مرتکب حرام شرعی شده‌ایم. ما دنبال کسی می‌رویم که قوی‌تر و بهتر می‌تواند عمل کند.

در ادامه این برنامه کلیپی درباره فعالیت جمنا و برخی نامزدهای احتمالی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری پخش و با وجود پخش تصاویر برخی از این افراد، تنها بر ۴ چهره تاکید ویژه شد. در همین راستا محمدرضا باهنر پس از پخش این کلیپ انتقاد کرد و گفت: گویا رسانه ملی و شبکه افق و برنامه جهان‌‌آرا نامزدهای خود را نیز انتخاب کرده‌اند و از الان از آنها حمایت می‌کنند. بهتر است صدواسیما در این موارد بهتر عمل کند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پایان برنامه به برخی از نقاط قوت و ضعف‌های روحانی در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: تجربه این بوده که روسای جمهور در کشور دو دوره‌ای باشند اما با توجه به اینکه در انتخابات گذشته رای آقای روحانی لب مرزی بود و برای اولین بار بود که رییس جمهور با چنین آرایی انتخاب شود، باید مراقب رویش‌ها و ریزش‌ها باشد. برای اینکه رویش‌ها بیشتر باشد باید اقدامات به ذائقه مردم بنشید. من نمی‌خواهم بگویم که آمارهای دولت واقعی نیست اما اگر هرچه آمار بدهند که از رکود گذشتیم اما مردم آن را احساس نکنند، بی‌فایده خواهد بود. باهنر در پایان تاکید کرد: بنظر من برکت رقابت‌های انتخاباتی رعایت اخلاق است و ما باید اخلاق مدارانه همدیگر را نقد کنیم و شایعه و تهمت را کنار بگذاریم.

ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۷ ۱۰:۲۳
تحلیل آقای باهنر قابل توجه است و این البته متأثر از رویکرد تقریباً حرفه ای ایشان است. اما در زمینه نحوه پیروزی روحانی حق انصاف را تا حدودی و این بار آگاهانه نادیده گرفته اند. اگر پیروزی روحانی را ناشی از اجماع اصلاح طلبان در نظر بگیریم نقش لیدر اصلاح طلبان ایران در این معادله ی آقای باهنر کجاست؟ (349517)
کر مانشاهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۷ ۱۰:۴۷
مردم ایران هم از شما وامثال شما خسته اند ونصیحتها و وموعضه هان فقط فقط به درد خودتان می خو ر د شایسته شماست. (349519)
حسنی
۱۳۹۵/۱۲/۱۷ ۱۰:۵۳
مردم از اصوالگرایان برگشته اند وبه آنها رغبت ندارند مگر آنکه با چهره های جدید وبا نامهای دیگری به صحنه بیایند (349520)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۷ ۱۴:۰۷
ایا صدا و سیما به اصلاح طلبها هم اجازه ورود می دهند مثل باهنر سخنرانی کنند!!! (349525)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۷ ۱۷:۲۷
یاد جمله معروف دکتر روحانی افتادم که خلاف قانون اساسی است حمایت جانبدارانه جناحی توسط نهادهای فراجناحی و عمومی کشور همچون صدا و سیما و... (349536)