به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۱۲۶۷۰۳

فروش سالانه 5 میلیون ماهی قرمز

گروه جامعه: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه سالانه حداقل 5 میلیون ماهی قرمز در سراسر کشور به فروش می‌رسد گفت: با نزدیک شدن به ایام نوروز نیز گشت‌ها و کنترل‌ها در میدان مرکزی میوه و تره بار تشدید خواهد شد.

نقی میرزا کریمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه فروش ماهی‌های قرمز هر ساله در میدان مرکزی میوه و تره بار انجام می‌شود و برای فروش ماهی قرمز نمی توانیم نگاه برخوردی داشته باشیم، گفت: سال‌های گذشته در کنار ماهی قرمز، مار آبی و سمندر لرستانی نیز به فروش می رسید. با برخوردی که یگان حفاظت محیط زیست درخصوص فروش سمندر لرستانی و تقویت حفاظت زیستگاه‌های اصلی سمندر لرستانی انجام داد، خوشبختانه سال گذشته فروش سمندر لرستانی حذف شد . درخصوص لاک پشت برکه‌ای و مار آبی نیز برخورد با متخلفان صورت گرفت و پس از آن گونه‌های جانوری به زیستگاه اصلی خود منتقل شدند.

مردم ماهی قرمز را در محیط طبیعی رها نکنند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران بابیان اینکه یگان حفاظت شهرداری همکاری خوبی با محیط زیست داشته است، افزود: ماهی قرمز، گونه مهاجمی است که  اغلب بعد از ایام عید توسط مردم در رودخانه‌های جاری و دریاچه‌ها رهاسازی می‌شود. توصیه ما این است که مردم به هیچ عنوان ماهی قرمز را در محیط طبیعی رها نکنند، زیرا به گونه های بومی آسیب زده و باعث از بین رفتن آن ها می شود.

میرزا کریمی ضمن بیان اینکه ماهی قرمز ناقل بیماری‌های پوستی است اظهار کرد: سالانه حداقل 5 میلیون ماهی قرمز در سراسر کشور به فروش می‌رسد. با تغییراتی که به مرور در فرهنگ ها به وجود می آید، ماهی قرمز نیز تحت عنوان نماد نوروز وارد سفره هفت سین ایرانیان شده است و کارشناسان تاریخ  معتقدند که ماهی قرمز در آئین اصلی نوروز جایی نداشته است، همچنین از نظر اخلاقی درست نیست که ما ماهی را برای چند روز خریداری کنیم و چون شرایط نگهداری آن ها را نداریم پس از مدت کوتاهی از بین بروند. بنابراین توصیه ما این است که مردم از خریدن ماهی قرمز خودداری کنند.