کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آجیل ارزان شد؛ اما فروش بالا نرفت

17 اسفند 1395 ساعت 10:35

گروه اقتصادي: رئیس اتحادیه کشوری خشکبار از کاهش ۱۵ درصدی میانگین قیمت آجیل نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال سفره مردم از آجیل با کیفیت و قیمت مناسب پر خواهد بود.


به گزارش تسنيم، علی‌رضا ارزانی از بازاری آرام و بدون کسری و کمبود سخن، گفت و  اظهار داشت: امسال سال استثنایی خواهد بود زیرا مردم به راحتی می توانند آجیل را با بهترین کیفیت و بهترین قیمت تهیه کنند. تنها مشکل در قیمت بادام هندی است که به دلیل ممنوعیت واردات قیمت آن نسبت به سال گذشته با افزایش 100 درصدی ( نرخ فعلی 75 تا 85 هزار تومان ) روبه‌رو شده است. وی با بیان اینکه میانگین قیمت آجیل مخلوط و جزئی 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: بیشترین کاهش قیمت مربوط به تخمه ژاپنی با 80 درصد افت بوده و سایر اقلام از جمله فندق با 50 درصد کاهش، پسته با 20 درصد کاهش و بادام درختی با 10 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه کشوری خشکبار دلیل کاهش قیمت پسته را افت نرخ جهانی آن از 11 دلار به 8 دلار و افزایش تولید آمریکا دانست و ادامه داد: با توجه به همین شرایط پیش‌بینی می‌کنیم سفره مردم از آجیل پربار خواهد بود زیرا نه کمبودی وجود دارد و قیمت‌ها نیز کاهش یافته است. ارزانی در مورد اجازه واردات بادام زمینی برای بازار شب عید و کاهش قیمت نیز تصریح کرد: قول‌هایی داده شده بود که برای شب عید تغییری در ممنوعیت واردات بادام هندی انجام شود ولی محقق نشد، و در حال حاضر قیمت این محصول 75 تا 85 هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالی که اگر مشکل واردات حل می‌شد با قیمت 45 هزار تومان عرضه می‌شد.

وی در پایان با بیان اینکه رونق خرید آجیل نسبت به سال گذشته با توجه به کاهش قیمت‌هایی که رخ داده فرقی نکرده است، گفت: حجم خرید نسبت به چند سال گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته و نسبت به سال گذشته فرق چندانی نداشته است و دلیل آن نیز کاهش توان خرید مردم است. درست است که می‌گویند بازار دچار رکود است ولی معتقدم مردم دچار رکود درآمدی هستند و همین موضوع در بازار نیز اثر گذاشته است. بنابراین مجبورند هزینه‌های خود را مدیریت کنند.


کد مطلب: 126718

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/126718/آجیل-ارزان-اما-فروش-بالا-نرفت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir