کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روحانی: مردم باید از حقوق‌شان آگاه باشند

هيچكس حق سوال از زندگی خصوصی مردم را ندارد

18 اسفند 1395 ساعت 8:44

گروه سياسي: رئیس جمهور ديشب با حضور در همایش شصت و چهارمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری اظهار داشت: همه مسئولین عالی‌رتبه نظام به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، وکیل مردم هستند. در نظام جمهوری اسلامی یک پایه مهم مشروعیت آرا مردم است. چرا که بدون رضایت عامه مردم حکومت حق معنا و مفهومی ندارد.


دكتر حسن روحانی گفت: همه مسئولین باید افتخارشان بر این باشد که به نمایندگی از طرف مردم و به عنوان وکیل مردم خدماتی که طبق قانون اساسی بر دوش دارند را به خوبی عمل کنند. وی با بیان اینکه مسئله وکالت مهمتر از دفاع از فرد یا افراد خاص است گفت: وکالت به معنای دفاع از حق مردم و جامعه است. باید هم حق اثبات شود تا تأثیرگذار باشد و هم باید از حق حراست شود.

روحانی با بیان اینکه امنیت قضائی یکی از پایه‌های امنیت اجتماعی است، گفت: امنیت قضائی بدون وکیل حداقل برای ذهن مردم به طور کامل محقق نمی‌شود. در دادگاه صالحه قاضی بر مبنای قانون قضاوت می‌کند و باید همه مردم از هر نوع جنسیت، قومیت و افکار سیاسی در برابر دادگاه و قانون حق مساوی داشته باشند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر در دادگاهی بدون حضور وکیل حکمی صادر شود شاید افرادی از جامعه دچار شک شوند اما اگر وکیل در برابر قاضی از موکل خود دفاع کند و آنچه که در دادگاه واقع شده را تنها در دادنامه نخوانیم بلکه از زبان وکیل بشنویم، قطعا اعتماد مردم نسبت به دادگاه بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در برجام یکی از حقوقی که به ملت بازگشت، حق ملت در تولید و صادرات نفت بود. ما توانستیم در دولت یازدهم از طریق افراد کارشناس، حقوقدان، دیپلمات و سیاستمدار از حق ملت دفاع کنیم. من نمی‌خواهم از آثار برجام بگویم. تنها یک کلمه می‌گویم؛ اینها حق ملت ایران بود و این حق را یک حقوقدان می‌توانست بگیرد.روحانی با بیان اینکه بعضی می‌گویند آثار برجام را ببینیم، گفت: آثار برجام این است که در تولید و صادرات نفت آزادیم. در خرید اجناس از هر کشوری آزادیم. برای تبادل پولی و مالی مجبور نیستیم فقط از طریق صراف استفاده کنیم.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: مردم باید احساس کنند که در دادگاه قومیت‌های مختلف، احزاب و جناح‌های مختلف برابر هستند. اگر به ذهن مردم بیاید که این جناح یا آن جناح و یا وکیل احساس کند موکل من به کدام جناح وابسته است، اگر چنین تصوری به ذهن وکیل بیاید معلوم است که مشکلی وجود دارد. وی با بیان اینکه نیازی به موسسات حقوقی قوی داریم گفت: گاهی اوقات ما در مسائل بین‌المللی ماه‌ها تلاش می‌کنیم وکیل قدرتمندی برای داوری و محکمه بین‌المللی پیدا کنیم.

روحانی در ادامه سخنرانی خود با اشاره به منشور حقوق شهروندی گفت: مردم را باید نسبت به حقوقشان بیش از گذشته آگاه کنیم. وقتی بازپرسی از زندگی خصوصی مردم می‌پرسد، محکم بایستد و بگوید این حریم خصوصی من است و تو حق سوال از زندگی خصوصی من را نداری. اینکه بررسی و شنود کنید که افراد در داخل خانه‌شان چکار می‌کنند، نباید به زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم و نباید تفتیش کنیم. رئیس جمهور با بیان اینکه از حقوقدانان و وکلا می‌خواهم در بخش حقوقی لوایح به ما کمک کنند گفت: اگر اشکالی داشتیم از ما انتقاد کنید آن هم با صراحت لهجه. حداقل از قوه مجریه راحت انتقاد کنیم چون انتقاد از قوه مجریه کم و بیش پاداش هم دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در جامعه علاوه بر امنیت قضایی،‌ احساس امنیت قضایی هم مهم است، گفت: گاهی این احساس تأثیرگذارتر خود امنیت قضایی است، چون رفتار مردم بر مبنای احساس شکل می‌گیرد. اینکه در کنار حکم قاضی یک وکیل مصاحبه کند و توضیح دهد، این بر اعتماد عموم مردم نسبت به امر قضا می‌افزاید. روحانی با طرح این سوال که راه دفاع از حقوق یک ملت چیست، گفت: اگر از حقوق ملت ایران بخواهد دفاع شود، آیا به غیر از وکلا و حقوق‌دانان باتجربه و شایسته می‌شود در صحنه جهانی در دادگاه‌ها‌ و مذاکرات تأثیرگذار، امکان‌پذیر است؟

وی خاطرنشان کرد: ما توانستیم در دولت یازدهم از طریق افراد کارشناس، ورزیده، اقتصاددان، دیپلمات و سیاستمدار از حقوق ملت ایران دفاع کنیم. رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌های مصدق در ملی کردن صنعت نفت گفت: اتفاقاً در برجام یکی از حقوقی که به ملت بازگشت، حق مردم در تولید و صادرات نفت بود. ما امروز بیش از دو برابر سال گذشته نفت تولید و صادر می‌کنیم. این حق ملت ایران بوده است. در گذشته سهم ما در اوپک در اختیار دیگران بود و دیگران حق ما را در سایه تحریم ظالمانه غصب کرده بودند و امروز این حق به ملت برگشت.

روحانی افزود: بنده از دیپلماسی نفتی‌مان که در اوپک به خوبی دفاع کرد، تشکر می‌کنم، به‌گونه‌ای که همه کشورها ملزم شدند از تولید خود بکاهند به استثنای جمهوری اسلامی ایران. وی با بیان اینکه ما در گذشته ناچار بودیم به دلیل تحریم، نفت‌مان را به کشورهای خاصی آن‌هم با سهمیه خاصی بفروشیم، گفت: امروز در اینکه نفت‌مان را به هر کشور خریدار بفروشیم، دست‌مان باز است. مجبور بودیم پول نفت را با شرایط خاصی دریافت کنیم، بخشی با برخی ارز‌ها و بخشی با پول ملی کشور خریدار. امروز مجبور نیستیم نفت‌مان را با ارز خاصی بفروشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما در دوران تحریم نمی‌توانستیم در خرید کالا و خدمات بین کشورها انتخاب کنیم. مجبور بودیم از کشورهای خاص و معدودی بخریم. دارویی که استفاده می‌شد، تجهیزات پزشکی و حتی مواد غذایی در حد استاندارد بالا نبود. روحانی با اشاره به این موضوع که بعضی می‌گویند آثار برجام را ببینیم، افزود: آثار برجام این است که در تولید و صادرات نفت در خرید کالا و خدمات آزادیم و برای تبادل پولی و مالی مجبور نیستیم تنها از طریق صراف استفاده کنیم که در برخی از موارد هم اطمینان نبود و کالا از دست صاحبان آن می‌رفت. امروز از طریق بانکی می‌توانیم از تبادل پولی و مالی استفاده کنیم. در صادرات پتروشیمی و در صادرات و واردات فلزات گرانبها و در حوزه کشتیرانی هم آزاد هستیم. من نمی‌خواهم از آثار برجام بگویم، تنها یک کلمه می‌گویم. اینها حق ملت ایران بود و حق را حقوق‌دان می‌تواند بازستاند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با حقوق‌دانان و کارآزموده، ملت می‌تواند در تمام حقوق اجتماعی‌اش احساس آرامش کند، گفت: زمانی دفاع جانانه از حق صورت می‌گیرد که وکیل خود در امنیت کامل باشد و بدون کوچک‌ترین ترس و واهمه از حق دفاع کند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه وکیل باید هموزن قاضی استقلال داشته باشد، اظهار کرد: چطور ممکن است قاضی از قدرت حقوقی خود بتواند استفاده کند، اما وکیل یا کانون وکلا نتوانند از قدرت حقوقی خود استفاده کنند؟ البته این بدین معنا نیست که بر کار وکیل نظارت نشود. مگر قضاوت بی‌نظارت داریم.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر دیوان عالی کشور در قوه قضائیه است و اگر دادگاه انتظامی قضات باید نظارت بر قاضی را داشته باشند، مردم و رسانه‌ها هم باید حق نظارت داشته باشند. مگر صاحب کشور ملت نیست و مگر ملت نباید بر اعمال حکومت نظارت کند و مگر دستگاه قضا بخشی از قوای حاکمه نیست؟ پس نظارت از سوی رسانه‌ها، مردم و افکار عمومی باید باشد. وی در ادامه با بیان این موضوع که وجدان عمومی جامعه باید نسبت به ما قضاوت کند، گفت: مگر می‌شود قضاوتی انجام دهیم و فقط خودمان راضی باشیم و مردم رضایت نداشته باشند و احساس عدالت نکنند. سرمایه اجتماعی وقتی حاصل می‌شود که مردم نیز آن عدالت را احساس کنند و بگویند این مجازات با جرم تناسب دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم باید احساس کنند که در دادگاه قومیت‌های مختلف، احزاب و جناح‌های مختلف در پیشگاه دادگاه برابرند. اگر به ذهن مردم بیاید که این جناح یا آن جناح و یا به ذهن وکیل بیاید که موکل من به کدام جناح وابسته است، معلوم است که مشکلی وجود دارد. در اینجا می‌شود ما از عدالت و تساوی همه در برابر قانون سخن بگوییم؟ روحانی در ادامه در خصوص مسئله استقلال وکلا و کانون وکلا نیز اظهار داشت: بنده می‌گویم و عمل می‌کنم که مسئله استقلال وکلا نه برای دولت و رئیس‌جمهور، بلکه برای همه مردم ما اهمیت دارد. اگر من مطمئن باشم همان‌طور که قاضی استقلال دارد، وکیل من هم دارای استقلال است، به من آرامش داده می‌شود. امنیت فقط با سلاح و ابزار سخت درست نمی‌شود، امنیت یعنی وقتی به دادگاه می‌روم، آرامش داشته باشم.

وی خاطرنشان کرد: باید امنیت را با داشتن حقوق‌دانان و وکلایی که برای مردم حق و عدل کار می‌کنند و در هیچ شرایطی حق را زیرپا نمی‌گذارند، به جامعه برگردانیم. رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: بنده به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی قول می‌دهم مسئله ۷ اسفند در این شورا مطرح شود و ۷ اسفند به نام روز وکیل نامگذاری شود.

روحانی با بیان اینکه مسئله وکالت و حقوق‌دانی را نباید تنها به دادگاه، پرونده و دفاع در محکمه منحصر کنیم، گفت: باید یک قدم جلوتر برویم و آن این است که وکیل باید کاری کند که پرونده‌ای تشکیل نشود و به دادگاهی نیاز نباشد. حقوق‌دان باید به‌گونه‌ای به مردم مشاوره حقوقی دهد که نیازی به دادگاه نباشد. حقوق‌دان باید در کنار محکمه، اقدامی کند که مراکز داوری در کشور فعال شود. در بسیاری از موارد قرارداد می‌تواند جایگزین قانون شود و متن قرارداد به‌گونه‌ای تنظیم شود تا ما را بی‌نیاز از قانون و دادگاه کند.

وی افزود: اگر این کار انجام گیرد، هم حقوق‌دانان مشغول به کار می‌شوند و دیگر نیاز ندارد که اجبار کنیم که هرکه به دادگاه می‌رود باید همراهش وکیل باشد. گاهی مسائلی است که فرد می‌خواهد تنها با قاضی مطرح کند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: البته باید مشاوره‌های حقوقی را نیز گسترش دهیم و مردم احساس کنند همان‌طور که پزشک خانواده برای آنها ضروری است، مشورت با یک حقوق‌دان هم ضروری است. دولت در این زمینه آماده همکاری و ارائه لایحه به مجلس است.

روحانی با بیان اینکه ما به مؤسسات حقوقی قوی نیازمندیم، افزود: ما گاهی اوقات در مسائل بین‌المللی ماه‌ها تلاش می‌کنیم وکیل قدرتمندی برای داور و محکمه بین‌المللی پیدا کنیم. باید بدانیم دنیای حقوق متنوع است و تخصص‌های مختلف می‌خواهد. باید برند موسسه‌های حقوقی برای مردم ارزشمند شود. وی در ادامه اشاره‌ای به منشور حقوق شهروندی کرد و گفت: از ابتدای ریاست جمهوری به مردم وعده داده بودم منشور حقوق شهروندی را تدوین کنم و در اجرای آن حداقل دستگاه‌ اجرایی را ملزم و مردم را نسبت به حقوق‌شان بیش از گذشته آگاه کنم؛ چراکه اولین قدم این است که مردم باید حق خودشان را به‌خوبی بشناسند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مردم باید از حقوق‌شان آگاه باشند تا وقتی بازپرس از زندگی خصوصی مردم پرسید محکم بایستد و بگوید این حریم خصوصی من است و حق سوال از زندگی خصوصی من را ندارید. روحانی با اشاره به فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی(ره) اضافه کرد: تو حق نداری به زندگی خصوصی مردم ورود کنید، به تو چه ربطی دارد که این آدم در خانه خود چه می‌کند، تو نمی‌توانی بررسی و شنود کنی که آن فرد در داخل خانه‌اش چه‌کار می‌کند. مردم باید از حق خودشان مطلع باشند و آنجایی که نباید جواب بازپرس را بدهند، از آن مطلع باشند.

رئیس‌جمهور در پایان با بیان اینکه از حقوق‌دانان و وکلا می‌خواهم در بخش حقوقی لوایح به ما کمک کنند، گفت: اگر اشکالی داشتیم با صراحت لحجه از ما انتقاد کنید، لااقل از قوه مجریه راحت انتقاد کنید، چون انتقاد از قوه مجریه کم‌وبیش پاداش هم دارد.


کد مطلب: 126751

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/126751/هيچكس-حق-سوال-زندگی-خصوصی-مردم-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir