به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۹ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۱۲۶۸۱۸
صادق زیباکلام:

اپوزیسیون ایران نجیب‌ترین اپوزیسیون دنیاست

گروه سياسي: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: من بر این اعتقادم که اپوزیسیون ایران نجیب ترین دنیاست و سخنی به گزاف نرفته است.
اپوزیسیون ایران نجیب‌ترین اپوزیسیون دنیاست
دکتر صادق زیباکلام در گفتگو با سايت انتخاب خبر اظهار داشت: کافیست که انسان نگاهی به مرحوم آیت الله هاشمی به عنوان اپوزیسیون درون نظام نگاه کند، کافیست انسان به حجه الاسلام سید محمد خاتمی و دکتر محمد رضا عارف به عنوان اپوزیسیون درون نظام نگاه کند. وی افزود: تقریبا تمامی نظام های مبتنی بر مردم سالاری دارای یک اپوزیسیون درون نظام هستند{بعضا به آنها دولت در سایه گفته می شود}.

زیباکلام با اشاره به اپوزیسیون کشورهای خارجی افزود: در حال حاضر که اکثریت حاکمیت را در انگلستان حزب محافظه کار تشکیل می دهد حزب کارگر به رهبری آقای جرمی کوربین اپوزیسیون است و یا در آمریکا که در حال حاضر جمهوری خواهان در رأس امور هستند دموکرات ها اپوزیسیون هستند، در آلمان اپوزیسیون علیه خانم آنگلا مرکل عمدتاً سبزها می باشند، همچنین در فرانسه هم اپوزیسیون سوسیالیستها هستند و در ژاپن و هند هم گروهی دیگر نقش اپوزیسیون را ایفا می کنند.

این کارشناس علوم سیاسی در ادامه ضمن تعریف اپوزیسیون در نظام سیاسی تصریح کرد: کار اپوزیسیون در حقیقت انتقاد از نظام حاکم می باشد. اگر همین تعریف را به اپوزیسیون درون نظام جمهوری اسلامی اطلاق کنیم خواهیم دید اپوزیسیون درون نظام در جمهوری اسلامی انصافاً معقول ترین و نجیب ترین اپوزیسیون در دنیا به شمار می رود. وی در ادامه با اشاره رفتار جناح حاکم با منتقدین اضافه کرد: نگاهی به رفتاری که با سید محمد خاتمی بیاندازیم و یا نگاهی به رفتاری که با مرحوم آیت الله هاشمی خصوصاً در ۷ سال پایانی عمرش بیاندازیم، همچنین نگاهی به رفتار شورای نگهبان در قلع و قمع کردن نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات و همچنین رد صلاحیت گسترده ای که در انتظار نامزدهای اصلاح طلب برای راهیابی به شوراهای اسلامی است بیاندازیم، آن وقت رفتار اپوزیسیون در ایران را هم برای یک لحظه مد نظر قرار بدهیم.

زیباکلام در این راستا گفت: مشاهده کنید که حاکمیت با اپوزیسیون و اصلاح طلبان چگونه رفتار می کند و اپوزیسیون با حاکمیت چگونه رفتار می کند. برای یک لحظه تهمت هایی که ظرف ۷ ساله گذشته بعد از انتخابات ۸۸ به این اپوزیسیون نسبت داده شده را در نظر بگیرید؛ تهمتی و توهینی نبوده که به آنها نسبت داده نشود و در طی این مدت حتی یکبار هم آنها حاضر نشدند همانند حاکمیت همان حرفها را به حاکمیت بزنند، تنها سکوت کردند و تحمل و واکنش نشان ندادند؛ اینجاست که پی می بریم اپوزیسیون داخل کشور واقعاً انسان های شریف، متدین، و پایبند به انقلاب و اسلام هستند.

استاد دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد: بهتر است دعا کنیم که این اپوزیسیون باقی بماند چرا که در همین ایران کسانی هستند که روزی ممکن است در هیبت اپوزیسیون ظاهر شوند و اکنون هم مشغول گرم کردن خودشان در کنار صندلی ذخیره هستند و دیر یا زود وارد میدان اپوزیسیون ایران خواهند شد.
دکتر صادق زیباکلام در پایان خاطرنشان کرد: وقتی آن اتفاق در آینده بیفتد آن زمان است که ما باید چراغ به دست بگیریم و به دنبال سید محمد خاتمی، اکبرهاشمی رفسنجانی، محمد رضا عارف، حمید رضا جلایی پور، مصطفی تاج زاده، حسین مرعشی، سعید حجاریان، غلامحسین کرباسچی، عبداله نوری، علی اکبر ناطق نوری و دهها نفر دیگر باشیم که اپوزیسیون داخل نظام را تشکیل می دهند و حاضر نیستند خدای ناکرده خاری به چشم نظام رود. گفتگو از: سید علیرضا دادگر حسینی

مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۹ ۱۹:۲۸
موافقم با استاد خوش کلام دکتر زیباکلام (349655)
۱۳۹۵/۱۲/۱۹ ۲۰:۴۲
يكي از دلايل محبوبيت و دوام مشي اصلاح طلبي علي رغم اين همه محدوديت،رد صلاحيت،حصر،حبس،تهمت،ممنوعيتهاي غيرقانوني و...همين نجابت و صبر بزرگان آن بخصوص پرچمدار صلح و اصلاحات سيدمحمدخاتمي است.پاينده باد ايران (349659)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۹ ۱۹:۴۵
و این هشدار چقد آشنااس!!! (349656)
۱۳۹۵/۱۲/۱۹ ۲۰:۰۴
حرفها میزنید اقای زیباکلام! این نجابت نیست، ترس است. ساکت هستند چون صداشون در بیاد مثل تاجزاده سر از زندان در میارن. (349658)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۰ ۱۰:۰۹
سخنان دلسوزانه وزیباست اما اشکال از ناشنوایی گوشهای مسئولین وکمبود عواطف وقدرت جاذبه ماست (349679)
اقبال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۰ ۱۵:۱۷
زیبا بیان کردی دکتر واقعا کسی در ایران قدر این اپوزیسیون نجیب را ندارد (349688)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۰۹:۲۴
با سلام و احترام
بله اپوزیسون ایران شریفترین است ولیکن اگر در ایران هم ازادیهای مدنی باندازه کافی همچون کشورهای غربی بود شاید نتیجه کار متفاوت میشد. (349726)