کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

موضع مازنی در‌باره فیلم «فروشنده»

19 اسفند 1395 ساعت 22:57

گروه فرهنگي: احمد مازنی باحضور در برنامه «۳۵» از وظایف و رویکرد کمیسیون فرهنگی مجلس درباره مسایل فرهنگی و هنری توضیح داد و نظر خود را درباره فیلم «فروشنده» و نگاهی که به جامعه دارد، بیان کرد.


به گزارش انتخاب، برنامه اینترنتی «35» با اجرای فریدون جیرانی شامگاه چهارشنبه 18 اسفند باحضور احمد مازنی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.در ابتدای برنامه، حجت‌الاسلام احمد مازنی درباره اولین باری که به سینما رفته است، توضیح داد: «من اولین بار که به سینما رفتم پس از پیروزی انقلاب بود و من فیلم‌های «تنگسیر»، «اسپارتاکوس» و «محمد رسول الله» را در سینما هویزه مشهد دیدم. ما فکر می‌کردیم که بعد از انقلاب دیگر تفکیک مذهبی و غیرمذهبی برداشته می‌شود و افرادی متدین راحت می‌توانند در جامعه حضور پیدا کنند اما پس از 38 سال هنوز روحانیون و افراد مذهبی برای حضور در اماکن عمومی مثل پارک و سینما و ... راحت نیستند. ما هم با لباس مبدل آن زمان به سینما می‌رفتیم و در بین طلبه‌ها اصطلاحی داشتیم که می‌رویم مسجد صندلی‌دار.»

او همچنین درخصوص اولین قطعه موسیقی که شنیده است، گفت: «درباره موسیقی هم برای اولین بار پس از انقلاب با سرودهایی که ساخته می‌شد آشنا شدیم. تعبیری از دکتر شریعتی به یاد دارم که می‌گفت همچنان که شعر کلام موزون است، موسیقی هم صدای موزون است و این دلیل نمی‌شود که موسیقی را تحریم کرد.»این نماینده در مورد دخالت مجلس در مسایل سینما گفت: «مجلس خانه ملت است، حالا چرا اهالی فرهنگ، هنر و سینما احساس می‌کنند که چرا مسایل خانواده خود را نباید در مجلس بیان کنند به نظر ما تجربه‌‌ای است که از گذشته دارند. اوضاع فرق کرده است و الان آنجا واقعا خانه ملت است. دوستان کمیسیون فرهنگی کسانی هستند که با اهالی سینما رابطه دارند، من یکی از برنامه‌هایم دیدار با هنرمندان است، به کنسرت آقای شهرام ناظری رفتم و طرح بزرگداشت استاد شجریان را مطرح کردم. در عین حال با اهالی دفاع مقدس، فعالان قرآنی و ... هم دیدار می‌کنم و به نظرم این مسایل منافاتی باهم ندارد.»

او در ادامه وظایف کمیسیون فرهنگی را این چنین برشمرد: «سه وطیفه دارد کمیسیون فرهنگی؛ اول از همه قانون گذاری است، دوم نظارت بر اجرای درست قوانین فرهنگی است تا فسادی اتفاق نیفتد و به باورها و اصول جامعه آسیب نرسد و سوم هم باید از همه مسایل فرهنگی پشتیبانی کنیم. به نظرم اهالی کمیسیون فرهنگی و سردمداران فرهنگ و هنر می‌توانند با رسیدن به یک تفاهم فضای فرهنگی خوبی را در جامعه ایجاد کنند.»مازنی در پاسخ به جیرانی که پرسید «چرا از کلمه فضای باز فرهنگی استفاده نمی‌کنید»، گفت: «فرهنگ نمی‌تواند بسته باشد، اگر جایی تعریف بسته‌ای از فرهنگ شود اشتباه است و این به انقلاب و به اسلام ربط ندارد.»

او همچنین درباره فساد از نظر اهالی کمیسیون فرهنگی توضیح داد: «بخشی از آن رانتی است که از آن استفاده می‌شود، بخشی هم فساد از طریق نفوذ است که جریان‌های مربوط به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه جاسوسی می‌کنند. یکی هم حوزه اخلاق است، کمکی که مجلس می‌تواند بکند در جهت حاکمیت فضای اخلاقی در جامعه است. مثلا در مورد جشنواره فیلم فجر گفتمانی که در جامعه هنری به وجود آمد، اخلاقی نبود. در کل من باید بگویم که ما به جایی برسیم که حاکمیت قانون اصل باشد و همه بنابر قانون برخورد کنند.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در باره فشار گروه‌های مختلف برای اکران نشدن فیلمی که مجوز دارد، گفت: «قانون به نظر ما همان رای وزارت ارشاد است، ما دو حکومت، دو دولت نداریم، دو نظام نداریم. یک نظام تعریف شده در قانون اساسی داریم که رهبری در صدر آن است و قوا هم زیر مجموعه آن هستند. در این چارچوب هرکس حق دارد عقاید خود را داشته باشد ولی نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند. اگر گروه‌های فشار حاکم باشند، سنگ روی سنگ بنا نمی‌شود.»مازنی در واکنش به موفقیت های جهانی فیلم «فروشنده» هم گفت: «ما باید افتخار کنیم به آقای فرهادی به خاطر اینکه باعث می‌شود نام و سرود ایران در جهان شنیده شود.»

او در خصوص عدم واکنش مقامات رسمی به این موفقیت گفت: «مگر من غیررسمی هستم، من بخشی از این نظام هستم و خودم را جدای از چارچوب رهبری و نظام نمی‌بینم. اگر من به دیدار اهالی سینما و موسیقی می‌روم به عنوان نماینده این نظام هستم تا بگویم که شما نه تنها بخشی از این ملت هستید، بلکه گل سرسبد این مملکت شمایید. درست است که تفاوت افکار و سلایق وجود دارد. اما باید با گفت و گو مسایل و مشکلات را حل کنیم، ما به آشتی فرهنگی نیاز نداریم زیرا که قهری وجود نداشته است. روابط کمی سرد شده است که باید با هم فکری و گفت‌وگو بهبود یابد.»

 
مازنی درخصوص فیلم‌هایی که در جشنواره فجر دیده است، توضیح داد: «من دو فیلم «اسرافیل» و «ماجرای نیمروز» را دیدم، فیلم اول که خیلی غم انگیز بود. از آقای مهدویان قبلا فیلم «ایستاده در غبار» را دیده بودم و خیلی لذت بردم. «ماجرای نیمروز» برای ما که در آن دوره حضور داشتیم ملموس بود و من در تمامی صحنه‌ها خودم را حاضر می‌دیدم، ولی من «ایستاده در غبار» را بیشتر می‌پسندیدم.»

او درباره فیلم «فروشنده» هم اظهار کرد: «این فیلم ژانر اجتماعی است که بسیار هم تاثیرگذار است، خاصیت هنر این است که مسایل اجتماعی را بزرگنمایی کنند تا دیده شود، ممکن است که مسئله آنقدر هم بزرگ نباشد. این فیلم هم می‌خواست یکسری از معضلات اجتماعی را بزرگ کند تا مسئولین و مردم متوجه مشکلات شوند.»

مازنی نظر خود را درباره معضلات اجتماعی «فروشنده» که به سیاه‌نمایی تعبیر می‌شود، گفت: «به نظر من فیلم «اسرافیل» سیاهی بیشتری نسبت به «فروشنده» دارد، هیچ کدام از این ها سیاه‌نمایی نیست و نگاهی است که هنرمند به جامعه خود دارد.»او در پایان گفت: «باید اختلافات را با گفت‌وگو حل کنیم، سینمای ایرات نجیب‌ترین سینمای جهان است، در عین حال که ممکن است به یک کارگردان، بازیگر و... علاقه‌مند باشیم نباید کاری کنیم که سایرین از جامعه رانده شوند.»


کد مطلب: 126826

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/126826/موضع-مازنی-در-باره-فیلم-فروشنده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir