به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۹ ساعت ۲۳:۰۵
کد مطلب : ۱۲۶۸۲۹

چشم انداز همکاری‌های ایران با آژانس

گروه سياسي: رییس سازمان انرژی اتمی ضمن تبریک انتخاب مجدد یوکیا آمانو به عنوان دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: چشم انداز همکاری‌های ایران با آژانس در دوره جدید را خوب می بینیم.
چشم انداز همکاری‌های ایران با آژانس
به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی عصر پنج شنبه در حاشیه هفتمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوران جدید ریاست آمانو افزود: همکاری‌های ما با آژانس در یک چارچوب تعریف شده است. ما اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرارداد پادمان و پروتکل الحاقی را داریم و در این چارچوب عمل می‌کنیم و تاکنون همه تلاش ایران این بوده که به آن تعهداتی که برای خود ایجاد کرده است ملتزم باشد اما در مقابل خواسته‌های خارج از این چارچوب قطعا به گونه‌ای عمل کرده که حقوقش تثبیت شود.
 
وی گفت: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به امروز بسیار خوب بوده است و امیدواریم همین رویه ادامه یابد.صالحی افزود: معتقدیم مشکل خاصی سر راه نیست که بخواهیم نگران آن باشیم. اگر همه به آن چه در برجام، پروتکل الحاقی و پادمان جامع آمده ملتزم باشند و تفسیر به رای نشود ما هیچ مشکلی نداریم.
 
رییس سازمان انرژی اتمی درباره تقاضای احتمالی آژانس برای بازدید از مراکز هسته‌ای ایران گفت: در تمامی بازدیدها آژانس در چارچوب تعیین شده عمل می‌کند و خارج از چارچوب عمل نخواهد کرد. دستورالعمل ما این است که فقط در چارچوب مقررات جاری و موجود عمل کنیم.
 
وی درباره میزان ذخایر اورانیوم جمهوری اسلامی ایران گفت: کل ذخیره اورانیوم ما قبلا 550 تن بود که از خارج وارد کرده بودیم. از ابتدای اکتشاف و استخراج اورانیوم در داخل کشور تا به امروز 100 تن نیز در داخل تولید کردیم که 650 تن می‌شود.
 
صالحی افزود: ما بعد از برجام توانستیم 384 تن کیک زرد به این 650 تن اضافه کنیم. همچنین امیدواریم در سال 1396 تولید اورانیوم داخلی را به پنج برابر بالاترین تولید سابق برسانیم. اگر همه چیز مطابق برنامه جلو برود و تامین منابع مالی شود سال آینده 40 تا 50 تن اورانیوم تولید خواهیم کرد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در ازای آب سنگین و خدمات غنی‌سازی فروخته شده توانستیم 384 تن کیک زرد به ذخایر خود اضافه کنیم و ذخایرمان خوب است.
 
صالحی درباره خرید 900 تن کیک زرد نیز گفت: یک تفاهم‌نامه با آقای مونیز و ۱+۵ داشتیم و در آخرین جلسه با آقای مونیز در فرانکفورت این تفاهم نامه تایید و به امضاء رسید اما متاسفانه در لحظات آخر یکی از کشورها یعنی انگلیس بدعهدی کرده که توسط وزارت امور خارجه در حال پیگیری است. اگر این تفاهم‌نامه عملیاتی شود ما در عرض سه سال حدود 900 تن کیک زرد به ذخایرمان اضافه می‌شود.
 
معاون رییس جمهوری درباره دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در 20 فروردین روز فناوری هسته‌ای گفت: 20 فروردین ماه 1396 موارد زیادی دستاورد برای خوشحالی ملت عزیز دارم که در زمان خود اعلام می‌کنیم.