کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیش‌بینی تاثیر داروی ایدز با شبیه‌سازی رایانه‌ای

20 اسفند 1395 ساعت 10:06

گروه علمي: محققان دانشگاه کالیفرنیای شمالی با استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای موفق شدند با استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای، واکنش‌های بدن را نسبت‌ به دارویی که برای درمان بیماری‌های سیستم ایمنی بدن نظیر ایدز تجویز می‌شود، شبیه‌سازی کنند.


به گزارش ایسنا به نقل از فیز، یکی از داروهایی که در سطح دنیا برای به عنوان داروی ضد ایدز معرفی می‌شود آباکاویر نام دارد. این دارو واکنش‌های آلرژیک زیادی را در بدن افراد ایجاد می‌کند.تحقیقاتی که پیش از این در رابطه با این دارو انجام شده نشان می دهد که دلیل این واکنش وجود یک  آنتی‌ژن لکوسیت با شناسه علمی HLA-B*57:01 است.

دنیس فورشس استاد شیمی دانشگاه کالیفرنیای شمالی برای بررسی دقیق واکنشی که بین این آنتی‌ژن و داروی آباکاویر رخ می‌دهد از شبیه‌سازی رایانه‌ای استفاده کردند.فورشس گفت: در حال حاضر حدود 15 هزار نوع از این آنتی‌ژن وجود دارد که هر فرد تعدادی از آنها را براساس نژاد خود در بدنش دارد. این آنتی‌ژن وظیفه شناسایی عوامل داخلی و خارجی را در سلول‌ها به عهده دارد و ما با استفاده از شبیه‌سازی سه‌بعدی توانستیم نحوه برخورد آن با داروی آباکاویر را شبیه‌سازی کنیم و متوجه شویم که در مواردی این دارو به عنوان عامل خارجی مخرب تشخیص داده شده و به همین دلیل ایجاد حساسیت شدید می‌کند.

وی افزود: زمانی که ما بتوانیم خواص این دارو و رفتار آن در بدن را به خوبی شناسایی کنیم می‌توانیم داروهایی را تولید کنیم که با آنتی‌ژن‌های بدن واکنش نداده و بتوانند درمان بدو عارضه‌ای را در پی داشته باشند.این استاد دانشگاه آمریکایی خاطرنشان کرد: هدف نهایی ما این است که با استفاده از شبیه سازی رایانه‌ای بتوانیم رفتار داروهای مختلف را در بدن انسان قبل از تست انسانی شناسایی کنیم و برای هر بیماری با توجه به خواص ژنتیکی بدن وی دارو تولید کنیم.


کد مطلب: 126835

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/126835/پیش-بینی-تاثیر-داروی-ایدز-شبیه-سازی-رایانه-ای

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir