به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۰ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۱۲۶۸۵۴
اعتبار سال 96 برای رفع تنش آبی شهرها

7 کلانشهر و 300 شهر كشور در معرض تنش آبی

گروه جامعه: مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: چهار هزار و 900 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های اضطراری تامین آب در مناطق مستعد تنش آبی در سال 1396 پیش بینی شده است.
«امیرحسین رقیمی» افزود: هرگاه مصرف آب از میزان تولید آن پیشی بگیرد، با تنش آبی روبرو می شویم که در چند سال گذشته بویژه با وقوع خشکسالی های پیاپی در ماه های اوج مصرف شدت یافته است. به گفته این مسوول، با اقدام های مدیریتی مانند کاهش مصرف، مدیریت فشار در شبکه، ذخیره سازی آب و ... می توان مشکلات را کم کرد اما این طرح ها در برخی مناطق کشور پاسخگو نیست و آبرسانی اضطراری ضرورت می یابد.

 
وی اضافه کرد: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همه ساله از مهرماه سلسله نشست های مدیریت بحران را برای شهرهای در معرض خطر کم آبی یا تنش آبی برگزار و برنامه های تامین اضطراری آب در هر منطقه را تا 2 سال بعد پیش بینی می کند. رقیمی ادامه داد: این امر با احصای موجودی همه منابع آب در یک منطقه و بررسی گزینه های مختلف سازه ای و غیرسازه ای در قالب الگوهای بدبینانه و خوشبینانه صورت می گیرد و در همین زمینه اقدام های لازم پیش بینی می شود که شامل حفر و تجهیز چاه های جدید، خرید چاه های کشاورزی و مناسب سازی آنها برای شرب، مدیریت فشار شبکه و همچنین اقدام های رسانه ای و تبلیغی برای کاهش مصرف است.
 
 
وی یادآوری کرد بیش از 2 میلیون نفر تا پایان امسال از خدمات آبرسانی روستایی بهره مند می شوند که این آمار تا پایان سال مالی 1395 (پایان تیرماه 1396) به بیش از سه هزار و 500 روستا با جمعیت بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر افزایش می یابیم و با روند کنونی قادریم در 2 تا سه سال آینده همه روستاهای کشور را از نعمت آب شرب پایدار بهره مند کنیم. مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از مشهد به عنوان یکی از شهرهای بزرگ در معرض تنش آبی در سال آینده نام برد و توضیح داد: منابع اصلی تامین آب این شهر سد «دوستی»، سد «کارده»، سد «طرق» و همچنین منابع آب زیرزمینی است اما اکنون حجم آورد سد دوستی کاهش یافته است.
 
 
وی اضافه کرد: همین مساله سبب شده است از آب را از منابع زیرزمینی تامین کنیم؛ به طوری که شمار زیادی از چاه های منطقه که در سال های گذشته از مدار خارج شده بودند، دوباره احیا شدند. معاون اول رییس جمهوری اواسط دی ماه امسال در جلسه شورای عالی آب کشور تاکید کرد تامین آب شرب مردم سراسر کشور از مهمترین اولویت های دولت است و وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور باید تا 2 هفته آتی، پیشنهادها و راهکارهای اجرایی را برای حل مشکل تامین آب شرب در استان هایی که با بحران روبرویند، تدوین و ارایه کنند.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این زمینه به ایرنا گفت: سال آینده هفت کلانشهر اصفهان، شیراز، یزد، کرمان، بندرعباس، بوشهر و مشهد همراه با 300 شهر کوچک دیگر در صورت عادی بودن بارش ها در معرض تنش آبی قرار می گیرند.این آمار امسال 301 شهر متوسط و کوچک را شامل می شد و پارسال بیش از 500 شهر بود.