به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۰ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۱۲۶۸۵۸
پارلمان كره جنوبي چرا رئیس‌جمهور را عزل كرد؟

اگر ايران، كره جنوبي بود!

گروه بين‌الملل: دادگاه قانون اساسی کره جنوبی، رای پارلمان آن کشور در استیضاح پارک گونه، رئیس‌جمهوری، را تائید کرد و به این ‌شکل خانم پارک رسما از مقام خود برکنار شد. برکناری رئیس‌جمهوری کره جنوبی در پی افشای پرونده دخالت‌های سیاسی و اقتصادی صورت گرفته‌است.
اگر ايران، كره جنوبي بود!
پارک گونه در پایان سال گذشته میلادی از سوی پارلمان کره جنوبی، که اکثریت با هم‌حزبی‌های او از تشکل محافظه‌کار «سـ‌ِنوری» است، استیضاح شد؛ ماه‌ها پس از تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده و کم‌سابقه در چند دهه اخیر در کره جنوبی. در این مدت هواداران پارک نیز دست به راه‌پیمایی‌ها و تجمعاتی زده بودند.

در جریان تظاهرات هواداران پارک در روز جمعه دست‌کم یک نفر از شرکت‌کنندگان، که به نظر می‌رسد از اتوبوس نیروهای پلیس بیرون افتاده‌است، جان خود را از دست داده‌است. پلیس می‌گوید این فرد ۷۰ ساله «احتمالا از هواداران پارک گونه بوده‌است». کشته‌شدن افراد در تظاهرات کره جنوبی از زمان اصلاحات دمکراتیک در آن کشور، امری به‌شدت کم‌سابقه‌ است.

دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد که رئیس جمهور کره‌جنوبی امروز کاخ ریاست جمهوری را ترک نخواهد کرد و هیچگونه بیانیه‌ای نیز صادر نمی‌کند. از سوی دیگر، یک مقام نظامی خبر داد که ارتش این کشور پس از تائید برکناری پارک گئون هه، رئیس جمهور کره جنوبی توسط دادگاه قانون اساسی به حالت آماده باش کامل در آمد.

دادگاه قانون اساسی کره جنوبی روز جمعه (20 اسفند 1395) به‌طور رسمی پارک گئون هه، رئیس‌جمهور این کشور، را برکنار کرد. پارک گئون هه که نخستین رئیس‌جمهور زن کرۀ جنوبی بود، با این تصمیم به نخستین رئیس‌جمهور این کشور تبدیل شد که با استیضاح برکنار می‌شود. وی همچنین پس از برکناری، مصونیت خود را در برابر پیگرد قانونی از دست خواهد داد.پیش‌ از این، پارلمان کرۀ جنوبی از رئیس‌جمهور سلب اختیار کرده بود.

رئیس‌جمهور کرۀ جنوبی در حالی برکنار می‌شود که ماههاست با رسوایی و اتهام فساد مواجه شده است. رئیس‌جمهور 64 سالۀ کره جنوبی در ارتباط با پروندۀ رسمی فساد مالی چوی سون-سیل، دوست دیرینۀ خود، به سوء‌استفاده از قدرت و تبانی متهم شد و با چند بار عذرخواهی، برای مدتی، در برابر اعتراضات و درخواست افکار عمومی برای استعفا مقاومت کرد. با استیضاح پارک گئون هه، انتخابات جدید ریاست جمهوری در کرۀ جنوبی ظرف 60 روز برگزار خواهد شد.
 
دو کشته در خشونت‌های پس از برکناری رییس‌جمهور کره جنوبی
کره جنوبی
در پی برکناری رییس‌جمهور کره جنوبی توسط دادگاه قانون اساسی این کشور، طرفداران پارک گئون های دست به تظاهرات زدند که در درگیری‌های پیش آمده دو تن کشته شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، دو تن از تظاهرکنندگان طرفدار پارک گئون های، رییس‌جمهور مخلوع کره جنوبی در پی درگیری‌هایی با پلیس این کشور کشته شدند. به گفته رسانه‌های کره جنوبی، یکی از این کشته شدگان مردی 72 ساله بوده است که به دلیل وارد شدن ضربات به کشنده به سر جان خود را از دست داده است اما از دلیل فوت فرد دوم اطلاعی در دست نیست.
 
به گزارش آژانس خبری کیودو، طرفداران پارک گئون های همچنین به خبرنگارانی که در حال پوشش‌ دادن نشست دادگاه قانون اساسی بودند، حمله کردند و قصد داشتند تا دوربین‌های فیلمبرداری آنها را بشکنند. رسانه‌های محلی اعلام کردند که افراد زیادی در درگیری‌ با پلیس این کشور زخمی شده‌اند ولی آمار رسمی هنوز در دسترس نیست. همزمان در نقاط دیگر پایتخت خبر برکناری پارک گئون های با استقبال روبرو شد به طوریکه در نظرسنجی 70 درصد مردم کره جنوبی از این برکناری خشنود بودند. پارک گئون های 65 ساله اولین رییس جمهور منتخب به صورت دموکراتیک کره جنوبی بود که از قدرت برکنار شده است.


ماجرا چه بود؟

خانم پارک اولین رئیس جمهور زن کره جنوبی است که از فوریه ۲۰۱۳ قدرت را در اختیار گرفته است. وی فرزند پارک چونگ هی سومین رئیس جمهور کرهٔ جنوبی بین سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۷۹است. دوره ریاست جمهوری خانم پارک در فوریه سال ٢٠١٣(زمستان۱۳۹۱) آغاز شد در حالیکه انتخاب او انتظارات وسیعی را برای اصلاحات گسترده و تسریع روند رشد اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی این کشور ایجاد کرده بود. دوره ریاست جمهوری در کره جنوبی پنج سال است. پارک گون-هه نخستین زنی بوده است که به ریاست جمهوری کره جنوبی انتخاب شده است.

پارک چون-هی، پدر خانم پارک گون-هه در دوره قبل از استقرار دموکراسی در کره جنوبی، به مدت ١٨ سال تا ترور او در سال ١٩٧٩ بر این کشور حکومت کردپارگ چون-هی در سال ١٩۶١ با کودتای نظامی قدرت را در دست گرفت و دو سال بعد به ریاست جمهوری انتخاب شد. خانم «چوی سون سیل» ۴۰ سال است که با رئیس جمهوری کره جنوبی دوستی دارد و پنجمین دختر «چوی تائه مین» استاد خانم «پارک» و بنیانگذار یک گروه مذهبی است که در سال ۱۹۹۴ میلادی فوت کرد. نشت اطلاعات محرمانه دولت کره جنوبی توسط خانم چوی سوون-سیل از دوستان دوران کودکی خانم پارک صورت گرفته است که بدون داشتن سمت دولتی به کاخ ریاست جمهوری سئول رفت و آمد داشته است. خانم چوی ضمن دسترسی به اسناد محرمانه در متن سخنرانیهای رئیس جمهور نیز اعمال نفوذ کرده است.
 
پارک گئون هی، چهارم آبان ماه جاری در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که «چوی» به او در ویرایش سخنرانی‌هایش و مسائل مربوط به روابط عمومی در زمان کمپین مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۲ و بعد از آن در سال ۲۰۱۳ کمک کرده است

به گزارش رویترز، جی لی، رئیس گروه سامسونگ مدتي قبل به دلیل نقشی که در رسوایی سیاسی اخیر کره جنوبی که رئیس جمهور این کشور را نیز درگیر خود کرده، داشته بازداشت شد. این بازداشت ضربه ای دیگر به اینن شرکت بزرگ فن آوری است. دفتر دادستان ویژه پرونده رسوایی سیاسی کره جنوبی لی را متهم به رشوه دهی به یکی از دوستان نزدیک پارک گئون هی، رئیس جمهور این کشور کرده تا نظر مساعد دولت را نسبت به این شرکت جلب نماید. دادستانی ویژه کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد، رئیس گروه سامسونگ را به اتهامات مختلف از جمله ارتشا، اختلاس، پنهان سازی دارایی ها در خارج از کشور و ادای شهادت دروغ تحت تعقیب قضایی قرار خواهد داد.

لی ۴۸ ساله فرزند ثروتمندترین خانواده کره، اوایل روز جمعه در مرکز بازداشت سئول تحت بازداشت قرار گرفت. وی تمام شب را در آنجا منتظر تصمیم دادستانی بود. به گفته مقامات زندان وی در یک سلول انفرادی نگهداری می شود که دارای تلویزیون و یک میز است.شخص لی و شرکت سامسونگ هر گونه دست داشتن در این پرونده را رد کرده اند. ماموران تحقیق ۱۰ روز تا تعقیب قضایی لی فرصت دارند پس از تعقیب قضایی یک دادگاه باید در طی ۳ ماه اولین حکم وی را در مورد اتهامات وی صادر نماید.ماموران تحقیق قصد دارند روز شنبه مجددا از لی بازجویی کنند.
 
 هیوندا -نیزرشوه داده برای فرارازمالیات
داره ویژه دادستانی کره جنوبی در جریان رسیدگی به پرونده جنجال‌برانگیز فساد مالی پارک گئون های، رئیس‌جمهور این کشور، رسماً نایب‌رئیس شرکت سامسونگ و ۴ تن از مدیران ارشد این شرکت را متهم به اختلاس و پرداخت رشوه کرده است. لی کیو چول، یکی از سخنگویان اداره دادستانی، این خبر را سه‌شنبه (۱۰ اسفند) یعنی آخرین روز انجام تحقیقات در رابطه با این پرونده، اعلام کرد.

لی جه یونگ، نایب‌رئیس سامسونگ، که امروز رسماً متهم شده، پیش‌تر بازداشت شده بود و اکنون منتظر رأی نهایی دادگاه است. وی اولین مدیرعاملی است که در تاریخ شرکت سامسونگ الکترونیک به‌طور رسمی به اتهام جرائم کیفری دستگیر شده است. وی همچنین به اعلام شهادت دروغ در برابر پارلمان نیز متهم است. شرکت سامسونگ یکی از متهمان اصلی است که دادستانی کره جنوبی اعتقاد دارد با رئیس‌جمهور استیضاح شده این کشور تبانی مالی داشته است.

این سخنگو افزود: با توجه به وجود اتهامات پرداخت و دریافت رشوه، رئیس‌جمهور پارک نیز احتمالاً به‌عنوان یک مظنون در این رابطه شناخته خواهد شد. این در حالی است که طبق قانون اساسی کره جنوبی، رئیس‌جمهوری که بر مسند قدرت است نمی‌تواند متهم شناخته شود و یا تحت بازجویی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ از کرۀ جنوبی، ۶۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار از سوی شرکت‌های بزرگ کره‌ای از جمله سامسونگ و هیوندا به شرکت‌های تحت ادارۀ چوی واریز شده است. پارک نیز با اتهام‌هایی چون هم‌دستی با چوی برای فشار بر شرکت‌های بزرگ ازجمله سامسونگ مواجه است.

پارک و شرکت سامسونگ این اتهامات را رد کرده‌اند. وی با رأی نمایندگان پارلمان کره جنوبی استیضاح شد و در حال حاضر منتظر رأی دادگاه قانون اساسی در تائید یا رد این استیضاح است. دادگاه قانون اساسی این کشور از زمان رأی پارلمان، ۶ ماه فرصت داشت این رأی را تأیید یا لغو کند. پارک تا آن زمان رسماً رئیس‌جمهور خواهد بود، اما اختیاراتش سلب و به نخست‌وزیر منتقل شده بود.

يك سئوال: اگر ايران، از نظر نظارتي به كره جنوبي شباهت داشت، رييس‌جمهور سابق چندبار به خاطر ميلياردها دلار فساد و حيف و ميلي كه در دوران مديريتش به وقوع پيوست، بايد توسط پارلمان و محاكم ذيصلاح عزل مي‌شد؟ اما فراموش نكرديم كه او حتي از حضور در دادگاه‌ها نيز خودداري كرد!

مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۰ ۱۸:۱۰
براستی بهترین راه مبارزه با رانت و اختلاس ها همینه که قانون قاطع بدون تبصره و استثنا و اجرای قانون به مساوات و عادلانه برای همه از عموم تا خواص و ...بدون سفارش و... (349697)
منوچهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۰۷:۵۲
و جالبتر اینکه رئیس جمهور قبلی ایران نه تنها در هیچ دادگاهی جوابگو نبود خواهان دوباره برای ریاست جمهوری می باشد .کاری که در هیچ جای دنیا وجود ندارد حتی کشورهای عقب مانده. (349721)
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۰۸:۴۲
من فکر میکنم اون دونفر هم کشته نشدن
خودشون مردن!
وگرنه از کره جنوبی بعیده.
توی اولین روز تظاهرات 2 نفر بزنه.
آخه سال 88 تا 89 (یکسال و خورده ای تلاطم ایران) 36 نفر کشته شدن! اون وقت توی یک روز توی کره 2 نفر. منطقیه؟ (349724)