به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۱۲۶۸۹۲
اصلاح‌طلبان باید با وحدت خلاء آقای هاشمی را پرکنند

فائزه هاشمي: خورشید پشت ابر باقی نمی‌ماند

گروه سياسي: "آقای روحانی نسبت به حمایت اصلاح‌طلبان باید مسئولیت داشته باشد"، "تخریب‌ها علیه آقای هاشمی با برنامه‌ریزی و به صورت تشکیلاتی و سازمانی انجام می‌شد"، "بسیاری از افراد شاخص اصلاح‌طلب می‌خواهند وارد انتخابات شوراها شوند" این جملات دختر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است.
فائزه هاشمي: خورشید پشت ابر باقی نمی‌ماند
با عضو حزب کارگزاران سازندگی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نماینده پیشین مجلس و دختر دوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل کارش در دفتر نشر معارف انقلاب در سعادت‌آباد تهران به گفت‌وگو نشستیم. اگر نمایندگی "فائزه" در مجلس پنجم شورای اسلامی به عنوان فرزند رئیس‌جمهور وقت امری بی‌سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی محسوب شود، قطعا شش ماه حبس به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام، برای دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز برای برخی تعجب‌آور بود.
او به خصوص پس از حوادث سال ۸۸ بارها به دلیل انجام مصاحبه، موضع‌گیری و فعالیت‌های خلاف عرف، به دادگاه احضار شد اما این‌بار در این مصاحبه برخلاف انتظار، خبری از حرف‌های پرحاشیه و جنجالی فائزه هاشمی نیست و می‌توان گفت که پاسخ تمامی پرسش‌ها محتاطانه داده شده است.برای‌مان از آخرین دیدار با پدر، برگزاری اولین انتخابات بدون آیت‌الله، توقعات اصلاح‌طلبان از حسن روحانی و آشتی ملی گفت.
متن گفت‌وگوی ایسنا با فائزه هاشمی را در ادامه بخوانید:

*برگزاری اولین انتخابات بدون حضور آیت‌الله هاشمی را چطور می بینید؟ به نظر شما اصولگرایان چه رفتاری خواهند داشت؟
درباره رفتار اصولگرایان در این انتخابات خیلی نمی‌توان صحبت کرد ؛ چرا که آن‌ها منش و مشی و روش های خود را دارند و درباره اینکه فوت آقای هاشمی تا چه میزان روی آنها تاثیر بگذارد و تا چه میزان تغییر رفتار داشته باشند نظری ندارم.

*نظر شما درباره تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب چیست؟
تلاش‌های اصولگرایان زیاد موفقیت‌آمیز به نظر نمی‌آید، حداقل من درحال حاضراین گونه می بینم. در این جریان نیز همه اصولگرایان حضور ندارند، بخش مهمی از اصولگرایان هستند قسمتی از تفرقه‌های موجود در این جریان به آنها برمی‌گردد و اکنون به این جبهه نپیوستند. حالا باید ببینیم چه پیش می آید. البته اگر به وحدت برسند می توانند برای آقای روحانی رقیب و خطری جدی باشند در غیر اینصورت انتخابات قبلی تکرار می شود. البته این پیش بینی است و باید دید در این سه ماه باقی مانده چه وقایعی روی می دهند.
 
*نظر آیت‌الله هاشمی درباره رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو چه بود؟
در انتخابات‌های اخیر به خصوص انتخابات ۹۲ و ۹۴، آقای هاشمی روی وحدت اصلاح طلبان تاکید داشتند و نهایتا همین وحدت باعث پیروزی شد. آقای هاشمی نیز تلاش می‌کردند که فضا همراه با شخصیت های موثر دیگر مانند آقای خاتمی، حسن آقا و آقای ناطق نوری و سران اصلاحات به سمت این وحدت هدایت شود. در حال حاضر نیز فوت آقای هاشمی باید اصلاح طلبان را تقویت کند یا حداقل این فکر را در آنها ایجاد کند که آرمان ها، تفکرات و مشی آقای هاشمی به خصوص در انتخابات را ادامه دهند. به هر حال اختلاف طبیعی است و اگر اختلافاتی هم وجود دارد باید به این سمت برویم که چالش‌ها برطرف شود و با وحدت قوی‌تر و بهتر در انتخابات های پیش رو ظاهر شویم، رمز و راز پیروزی اصلاح طلبان همین است. اصلاح‌طلبان باید بدانند که وحدت، پیام آقای هاشمی بوده، فوت آقای هاشمی نیز موجی را ایجاد کرد که نهایتا به نفع جریان اصلاحات شد و آن خلاء را پر کرد. اکنون نیز باید با تقویت وحدت، خلاء فوت ایشان را پر کنیم.

*ایشان درباره انتخابات با شما صحبتی داشتند؟
اینطور نبود که آقای هاشمی با ما صحبت کنند، ما صحبت می‌کردیم و ایشان جواب ما را می‌دادند.
آقای هاشمی بر ایجاد وحدت و ریاست جمهوری آقای روحانی تاکید داشتند. البته انجام گفت‌وگو با آقای روحانی مطرح بود که اگر اصلاح طلبان، مردم، خط مشی ها و سیاست در این دوره زیر سوال است، با آقای روحانی گفت‌وگویی انجام شود تا به مشی هماهنگی با هم برسیم و اینطور نباشد که اصلاح‌طلبان در هر شرایطی از آقای روحانی حمایت کنند. البته این حمایت صورت می گیرد اما انتظار این است که گفت‌وگوی سازنده ای انجام گیرد تا خلاء‌ها و مشکلات این دوره چهارساله و انتقادات اصلاح‌طلبان مورد ارزیابی قرار گیرد و روش بهتر و درست تری برای دور دوم پیش بینی شود. آقای هاشمی یک بار گفته بودند که این گفت‌وگو باید انجام شود تا آقای روحانی نسبت به حمایت اصلاح طلبان، مسئولیتی داشته باشد.

*در حال حاضر توقعات اصلاح طلبان از رئیس‌جمهور چیست؟
این موارد را باید به خود آقای روحانی بگوییم. البته در این چند سال نقدهایی داشتیم که بعضا با ایشان مطرح شده است. مسائلی همچون بازنگری در سیاست‌های اقتصادی که مردم آثار کارهای دولت را ببینند، مسائل حزبی و تقویت این افکار و آرمان ها در کشور، مشکلات جوانان و زنان که البته من در سال آخر دولت نسبت به عملکرد آقای روحانی در حوزه زنان راضی‌تر هستم. دغدغه داشتن نسبت به مسائل مملکت نیز موضوعی است که اصلاح طلبان روی آن حرف‌هایی دارند.

*از آخرین دیدار خود با آیت‌الله هاشمی بگویید.
آخرین بار جمعه در عقد لیلی دختر یاسر، آقای هاشمی را دیدم. صحبت خاص و دو نفره ای هم در آن روز با هم نداشتیم.

*ایشان توصیه‌ای به شما و برادرتان مهدی در رابطه با حواشی که برایتان وجود دارد، داشتند؟
به طور خاص نه. البته گفت‌وگوهایی در رابطه با مسائل مختلف انجام می شد اما موضوع خاصی نبود.

*خبر فوت پدرتان را چگونه دریافت کردید؟
من آن روز قرار دیداری با آقای میرزاده در منزل ایشان داشتم. وقتی رسیدم آقای میرزاده رفته بود و چون من موبایل ندارم کسی نمی‌توانست به من خبر دهد، وقتی رسیدم خانم میرزاده موضوع را به من گفت و از آنجا با هم حرکت کردیم.

*درباره وصیت‌نامه سیاسی آیت‌الله توضیحاتی می‌دهید.
در جریان جزئیات دست نوشته‌های سیاسی آقای هاشمی نیستم و فقط می‌دانم که این دست نوشته‌ها
به نوعی اندیشه سیاسی ایشان است.

*در تمام سال‌های حیات آقای هاشمی ایشان و خانواده‌شان مورد هجمه‌هایی قرار گرفتند که حتی بعد فوت هم ادامه داشت. توصیه شما به این دسته از مخالفان چیست؟
 این کارها با برنامه انجام می‌گیرد و تصادفی نیست. شایعات، تخریب‌ها، تهمت‌ها و دروغ‌ها تصادفی در نمی آید و تصور می‌کنم در برهه های زمانی مختلف یکسری افراد به صورت تشکیلاتی و سازمانی و با برنامه‌ریزی این مسائل را ایجاد می کنند تا در فرصتی که می‌خواهند از آنها بهره برداری کنند.
به طور مثال بعد از فوت بابا چندین شایعه درباره خود من مطرح شد، اینکه من قصد مهاجرت دارم و می‌خواهم از ایران بروم. در حالی که این قضیه هیچ پایه ای ندارد. یا اینکه به نقل از من گفته شد که با کالبدشکافی موافقت نشده و یا من و محسن و یا من و مهدی با هم دعوا کرده‌ایم. به نظر من این شایعات همه با برنامه‌ریزی مطرح می‌شود و در زمانی از همه این‌ها بهره‌برداری خواهند کرد.
تمام مسائلی که در تمام این سال ها درباره خانواده و آقای هاشمی وجود داشته همگی با برنامه انجام گرفته و این افراد توصیه‌پذیر نیستند. البته می‌توان به کسانی که ناآگاهانه تحت تاثیر این شایعات قرار می‌گیرند توصیه هایی داشت اما به ایجاد کنندگان شایعات و حواشی خیر.
من اعتقاد دارم این دنیا محل مکافات است و همه نتایج کار خود را چه خوب و چه بد می بینند. البته فوت آقای هاشمی دوست و دشمن و مخالف و موافق را تحت تاثیر قرار داد و آن تشییع جنازه و برنامه های متعدد مردمی در سراسر کشور برگزار شد که به نظر چنین اتفاقی در تاریخ ایران کم‌نظیر بود. همین موضوع نشان داد که تمامی شایعات و دروغ‌ها و تهمت‌ها نتیجه نداده و خورشید پشت ابر باقی نمی‌ماند.

*آینده سیاسی کشور و جریان اصلاحات و اعتدالیون را بعد از آقای هاشمی چطور می‌بینید؟
این موضوع به تدبیر اصلاح‌طلبان و معتدلین بر می‌گردد، البته آقای خاتمی هستند و تدبیر و عقلانیت اصلاح‌طلبان می‌تواند آینده را روشن‌تر کند. از سویی بعد از انتخابات ۹۶ بهتر می‌توان نظر داد و گفت که آیا خلاء وجود آقای هاشمی پر می‌شود یا خیر. امیدواریم شرایطی فراهم شود که خلاء ایشان پر شود که البته بعید است.

*برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراهای اسلامی چیست؟بسیاری از افراد شاخص اصلاح‌طلب می‌خواهند وارد انتخابات شوراها شوند
بخش‌های استانی شورای عالی اصلاحات بسیار فعال هستند و قرار است تهران برای شورای سایر استان‌ها تصمیم گیری نکند و هر استان و شهرستان کاندیداهای خود را انتخاب کرده و نتیجه کار را به شورای عالی ارسال کنند. باید صبر کرد و دید چه افرادی ثبت نام کرده و تایید صلاحیت می‌شوند البته به نظر می رسد خیلی از افراد شاخص اصلاح طلب می خواهند وارد انتخابات شوراها شوند.

*نظر شما در رابطه با طرح وحدت گروه‌های سیاسی در کشور چیست؟
فارغ از اینکه من خودم با این موضوع موافق هستم یا خیر، باید پرسید که آیا این به این معناست که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و جریان های فکری مختلف می‌خواهند با هم یکی شوند؟ خیر اینطور نیست چرا که افکار، عملکرد و روش‌ها متفاوت است.
دو تفکر اصلی اصولگرا و اصلاح طلب در کشور وجود دارد و طبیعتا این دو نمی‌توانند یکی شوند. فکر می‌کنم منظور هم این بوده که این جریان‌های فکری متفاوت با هم وارد دعوا نشوند همانطور که در کشورهای توسعه یافته احزاب و جریان های مختلف وجود دارد و رقابت‌های سیاسی شکل می‌گیرد بدون اینکه کسی قربانی و دستگیر شود. بنابراین منظور این است که افراد از جایگاه های قانونی و پتانسیل‌های خود سوءاستفاده نکنند و فکر می کنم منظور این است که ما به قانون برگردیم، همه در جایگاه قانون با هم برابرند و کسی نباید حق بیشتری برای خود قائل شود و حق گروه مقابل را ضایع کند.
 
باید اجازه داد اطلاع رسانی خوبی در جامعه صورت بگیرد و مردم بر اساس آگاهی تصمیم بگیرند، در انتخابات ها شرکت کنند و رای دهند. مردم باید بتوانند بر اساس آگاهی ها و واقعیت های موجود تصمیم گیری کنند.
اگر افراد در جایگاه قانونی خود قرار بگیرند و فعالیت کنند به معنای برقراری نهایت دموکراسی خواهد بود یعنی ضمن اینکه با هم اختلاف داریم، یکدیگر را تحمل کرده و مزاحمت و آزاری برای هم ایجاد نمی‌کنیم. کاری که در خانواده ما انجام می‌شود. در خانواده ما با نوع تربیت آقای هاشمی و مادرم، افکار مختلفی وجود دارد در عین این‌که همه پشت هم هستیم، به افکار یکدیگر احترام می‌گذاریم و انتظار نداریم همه مثل هم شویم.
دوقطبی کردن جامعه را باید کنار بگذاریم، همه از هم در جایگاه قانون حمایت کنیم. فراتر از جایگاه قانونی حرکت نکرده و برای یکدیگر مزاحمت ایجاد نکنیم.