به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۱۲۶۹۱۸
به بهانه شرط گذاری صداوسیمایی‌ها

آلزایمر سیاسی!

آلزایمر سیاسی!
صادق صدرایی
چند روز پیش بود که  در رسانه‌ها مصاحبه‌ای با یکی از مسئولان ارشد صداوسیما منتشر شد که این مقام مسئول از شرط گذاشتن برای محمد رضا شجریان، استاد آواز ایران، سخن به میان آورده است. آن طور که این مسئول می‌گوید شجریان باید از برخی مواضعش در روزهای پر التهاب پس از انتخابات88 عدول کند تا صداوسیما آثار اورا پخش کند!

آقای مسئول گویا شوخی اش گرفته یا دچار «آلزایمر سیاسی» شده است که به‌خاطر ندارد که آن کسی که مخالف پخش شدن صدایش از رسانه انحصاری صداوسیما ست آن هم نه در این سال‌های اخیر بلکه از دو دهه پیش شجریان است و اگر قرار باشد کسی برای دیگری شرط بگذارد قطعا آن فرد مسئولان صداوسیما نخواهند بود. آن چه این مسئول ارشد صداوسیما از آن سخن می‌گوید که شرط گذاری برای استاد است، علاوه بر بی احترامی که در آن وجود دارد نشان از آن می‌دهد که حضرات تصمیم گیر در رسانه‌ای که «ملی» اش می‌خوانند هنوز متوجه جایگاه بسیار ضعیفشان در بین افکار عمومی نشده اند. مسئولان صداوسیما در همه این سال‌ها و با وجود تغییرات ظاهری گوناگون رخ داده همچنان تصورشان از رسانه همان تصویر و تصور دهه بسته شصت و اوایل دهه هفتاد است. این گونه که پیداست آن‌ها در توهمشان چنین فکر می‌کنند که اگر در برابر انعکاس صدا و سخنی بایستند مردم نیز توان بهره مند شدن از آن را نخواهند یافت. این در حالی است که امروزه دیگر این نوع نگاه به رسانه شبیه یک شوخی است.
 
آن که در این معادله شجریان و صداوسیما آسیب جدی خواهد دید قطعا این استاد آواز و مردم کوچه و بازار نخواهند بود بلکه این رادیو و تلویزیون کشور است که بیش از پیش بی اعتبار می‌شود. مسئولان صداوسیما باید این نکته ساده را تا قبل از آن که بیش از این دیر بشود متوجه بشوند که آن‌ها به امثال شجریان نیازمند هستند نه قله هایی مانند او در عرصه فرهنگ به صداوسیما. مردم و «شجریان» ‌ها زلفشان را به هم گره خواهند زد؛ چه صداوسیما همراهشان باشد چه نباشد پس رفتار عقلایی آن است که رسانه‌ای که داعیه دار ملی بودن و فرهنگی بودن است از این ماجرا عقب نماند و فراموش نکند که در عصر حاضر صداوسیمای انحصاری ایران تنها یکی از هزاران گزینه انتخابی مردم است و رقبای مختلفی در سپهر رسانه‌ای وجود دارند که به واسطه همین نگاه عقب افتاده نسبت به مقوله رسانه که در بین تصمیم گیران صداوسیما رسوخ کرده است از آن پیشی گرفته اند.

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۱۵:۵۹
با شجریان زندگی کرده ایم . (349758)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۱۶:۴۶
آقای صدرایی، جوش بیخود نزن! اینا این شرطو گذاشتن چون میدونن شجریان زیر بار اینجور حرفا نمیره. فردا هم آقایون تو بوق و کرنا میکنن میگن شجریان خودش نخواسته!
مردم هم که خیییییلی به حرفای آقایون اعتماد دارند ماشا الله. (349760)
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۲۳:۱۵
قبلو دارم. معامله دو سر سوده. یکی برای صدا و سیما و یکی هم برای شجریان. صدا سیما میگه شجریان نخواست و شجریان هم ژست انقلابی و مردمی میگیره که انگار تاریخ ممکلت نظیرشو ندیده! (349804)
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۰۸:۱۱
فکر کردی که چی. تاریخ دیگر مانند استاد شجریان نزاده و نخواهد زایید (349818)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۱۰:۲۴
دوست عزیز اقای شجریان هیچ وقت ژست نگرفته براشون افت داره صداشون از این صدا وسیما پخش بشه مردم راه استفاده از اوای ایشون را بلدند (349835)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۱۷:۵۷
عجب داستانیه

حالا اینا دیدن استاد قدری کسالت دارند خیال کرده اند شاید فرصت و توجه پاسخ به اتهامات رو نداشته و از این رو فرصت را مغتنم شمرده آنچه خواسته اند گفته اند . اما باید بدانند که این استاد شجریان بود که خواست آثارش از صدا و سیمای میلی پخش نشود. حالا مثل همیشه دارن وارونه نمائی می کنند (349770)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۲۰:۳۴
البته همانطور که قابل پیش بینی بود استاد بر پایبندی به تعهدش با مردم برای یاد اوری به مبتلایان به الزایمر سیاسی مجددا تاکید وافتخار خود را صدای خس وخاشاک بودن میداند
امید واریم بزودی راه درمان بیماری الزایمر پیدا شود
ما فقط میتوانیم دعا کنیم (349789)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۲۰:۵۱
کاملا منطقی و بجا و خوب بود کاش کینه ها و تهمت ها و توهینهای بجا مانده از سال88 تمام شود (349791)
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۲۲:۰۰
چه عجب یک نفرعکس العمل نشان داد. (349797)
ناهید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۲۲:۱۵
آخرین باری که تلویزیون ملی ایران رو نگاه کردم یادم نیست (349798)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۱۲:۰۶
ما در عوض هر شب با خانواده میشینیم آی فیلم میبینیم و کیف میکنیم. کاری هم نداریم کی با کی بده...خخخخ (349839)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۲۲:۵۰
مثل رسانه ی میلی همثل همان کبک و سر زیر برف ایشان است .... کاش یک نفر آدم عاقل ، بزرگی می کرد و سر این کبک خرامان را از زیر برف خارج می کرد ...
رسانه ی ملـــــــــــــــــــــــــــی ؟؟؟؟!! (349803)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۰۰:۴۵
بدون شک شجریان با درخشش هنری خود در قلوب مردم راه پیدا کرده نه صدا و سیما....بعلاوه همانطور که کشورهای دیگر ده ها شبکه موسیقی و ...دارند . دریغا که ما یک شبکه موسیقی سنتی هم نمی توانیم داشته باشیم البته ادعای تسخیر فرهنگی جهان را نیز داریم ...... (349808)
رضایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۰۸:۳۷
فکرمیکنم کمترخانواده ایرانیست که نواروسی دی صداو تصویراستادشجریان رانداشته باشد.آنهاچه بخواهندونخواهندصدای آسمانی این استادبزرگ درجان ایرانیان حک وهیچکس وشخص ورسانه ای توان این راندارندازعشق وافرملت به شجریان عزیزبکاهندوبدخواهان ملت هرچه بدگویندآن هدیه خدای جمیل به ایرانیان عزیزترمیگردد.آنکه منزوی شدرسانه ملیست نه شجریان واین رسانه باآن تنگ اندیشی اش باپخش نکردن صداهای آسمانی باعث نشرموسیقیهای بی ریشه ومبتذل گشته است!ازخدای زیبائیها برای شجریان ارجمندشفای کامل مسئلت مینماییم. (349821)
ایران مهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۱۰:۰۴
خوب که پخش نمیکنن . چون رسانه میلی لیاقت پخش صدای استاد شجریان رو نداره . (349833)
مسافر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۱۰:۲۳
مسئولين صدا و سیما فکر میکنن هنوز دهه ی شصت وهفتاده.
اخبارشون،فیلم هایی که پخش میکنن،سرگرمی و ... رو وقتی مقایسه میکنی با شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی کیفیت پایینشون معلوم میشه، با این شرایط نباید انتظار داشت مردم به رسانه ی میلی، میل داشته باشن. (349834)
محمدرضا-اسفراين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۱۳:۰۶
اينقدر نگييد صداسيما مخاطبشو از دست داده.نه به اندازه كافي مخاطب داره.شايد در اخبارا يه مقدار جهت داشته باشه ولي تلوزيون كه همش خبر نيست.در حالي كه بعضيا ماهواره دارند ولي اين نيست كه صدا سيمارو بزارن كنارهم اين اخبار گوش ميدن هم اون اخبارو دقيقا اخبارهاي ماهواره اي هم جهت داره. (349842)
محمود دزفولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۲۲:۱۰
استاد همیشه در قلب ما جوانان ایران زمین قرار دارد. (349864)
سپهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ۰۳:۳۳
درود به شرف نويسنده كه دلم رو خنك كرد. براى رسانه محبوب و وزين بهار هم آرزوى توفيق دارم، سال نو را هم پيشاپيش بهتون تبريك ميگم (349878)