به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۱۲۶۹۴۸
واکنش مرکل در قبال تهدیدهای اقتصادی ترامپ

نگراني از وضع قوانین گمرکی در آمريكا

گروه بين الملل: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، قصد دارد در نخستین دیدار خود با رئیس‌جمهور آمریکا، مواضع اقتصادی آلمان را "به‌طور واضح و روشن" نمایندگی کند و در صورت عدم موافقت ترامپ، به اجرای "یک‌سری اقدامات تلافی‌جویانه" دست بزند.
نگراني از وضع قوانین گمرکی در آمريكا
به گزارش اشپیگل آنلاین، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، قصد دارد در دیدار هفته‌ی آینده‌ی خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به‌ویژه درباره‌ی روابط اقتصادی دو کشور گفت‌وگو کند. دونالد ترامپ چندی پیش اعلام کرده بود که به‌زودی طرح "مالیات بر کالاهای وارداتی" به آمریکا را با تعیین و افزایش میزان عوارض گمرکی جدید تنظیم و به اجرا در خواهد آورد. هدف طرح، حمایت از تولیدات داخلی عنوان شده است. آلمان که یکی از بزرگترین صادرکنندگان کالا به آمریکا است، نگران آن است که با وضع قوانین گمرکی، هزینه‌های تولید و صدور کالا به این کشور برای شرکت‌های آلمانی افزایش یابد و از میزان حجم کالاهای صادراتی آلمان بکاهد.

اشپیگل می‌نویسد که آنگلا مرکل در این رابطه قصد دارد با اشاره به این که اجرای طرح یادشده نوعی "کمک مالی دولتی" به شرکت‌های تولیدی آمریکایی است، از ترامپ بخواهد مفاد قراردادهای بین‌‌المللی را رعایت کند. بر اساس موافقت‌نامه‌ی "سازمان تجارت جهانی" (WTO) وضع عوارض گمرکی و بستن مالیات اضافی به کالاهای وارداتی مجاز نیست. این موافقت‌نامه ‌به امضای رهبران وقت آمریکا و آلمان رسیده است. کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، در پی اعلام وضع عوارض گمرکی از سوی دونالد ترامپ، آمریکا را به نقض مفاد موافقت‌نامه‌ی WTO متهم و تهدید کردند که به "نهاد حل اختلاف" این سازمان که مرجع مسئول برای رسیدگی به اختلافات بین اعضا است، شکایت خواهند برد. این سازمان بین‌المللی در حال حاضر ۱۶۴ عضو دارد.

بنا بر گزارش اشپیگل، مرکل هم‌چنین "یک‌سری اقدامات تلافی‌جویانه" در نظر گرفته که قرار است در صورت پیاده‌شدن طرح "مالیات بر کالاهای وارداتی" ترامپ، به اجرا در آید. وضع عوارض گمرکی برای کالاهای وارداتی از آمریکا، از جمله‌ی این برنامه‌ها است که قرار است "مرحله به مرحله" پیاده شود. مشاوران اقتصادی مرکل معتقدند که این برنامه با موافقت‌نامه‌ی WTO مغایرت ندارد. هم‌زمان گفته می‌شود که دولت آلمان در نظر دارد، شرکت‌های تولیدی‌ای که در نتیجه‌ی اجرای طرح ترامپ متحمل هزینه‌های هنگفت می‌شوند، از دادن مالیات مربوط به هزینه‌های تامین اجتماعی و حفظ محیط زیست معاف سازد.

پلیس آلمان یک حمله تروریستی را کشف و خنثی کرد
پلیس آلمان می‌گوید، توانسته است با حضور پرشمار نیروهای امنیتی مانع از یک حمله تروریستی در شهر اسن شود. نیروهای پلیس یک مرکز خرید را در این شهر بستند. سخنگوی پلیس آلمان به خبرگزاری این کشور گفت، شواهد مشخصی وجود دارد که روز شنبه ۱۱ مارس (۲۱ فروردین) قراربود در مرکز خرید میدان لیمبکر در شهر اسن (در غرب آلمان) حمله‌ای اتفاق بیافتد. به گفته او، نیروهای امنیتی آلمان هنوز نمی‌داند چه کسی قرار بود این حمله را انجام دهد.

بر اساس اطلاعات محافل امنیتی آلمان، این حمله احتمالی قرار بود توسط اسلام‌گرایان انجام شود. رادیوی "وست‌دویچه" گزارش داده که یک نفر از خارج از کشور و مرتبط با گروه "دولت اسلامی" (داعش) مأموریت انجام حمله‌ای با مواد منفجره در اسن را داده و طرز ساخت بمب را از طریق شبکه‌های اجتماعی ارسال کرده بود. به گفته پلیس آلمان اقدامات امنیتی در پی یک "تهدید مشخص" صورت گرفته است.

پلیس آلمان صبح روز شنبه ۱۱ مارس دستور به بسته ماندن مرکز خرید لیمبکر داد و آن را تفتیش کرد. به منظور حفظ جان مردم در تمامی روز همه سالن‌های این مرکز و گاراژهای آن بسته ماند. این مرکز از بزرگ‌ترین مراکز خرید آلمان به حساب می‌‌آید. روزنامه بیلد در پایگاه اینترنتی خود گزارش داده که محافل امنیتی آلمان شواهدی مبنی بر حمله‌ای تهدیدکننده ارائه داده بودند. آن‌ها راجع به چندین عامل انتحاری هشدار داده بودند که احتمالا قرار بود با بمب به این مرکز حمله کنند.

پلیس آلمان دو مرد را در اوبرهاوزن در رابطه با این تهدید تروریستی بازداشت کرده است. قرار است هر دو بازجویی شده و خانه‌هایشان تفتیش شود. بعد از این بازداشت نیروهای امنیتی حضور خود در مرکز خرید "سنترو" در اوبرهاوزن را تقویت کردند. با این حال پلیس گفت: «در حال حاضر هیچ شاهد مشخصی در مورد یک حمله برنامه‌ریزی‌شده در سنترو وجود ندارد.» حدود یک سال پیش در اسن یک حمله تروریستی انجام شد. در آوریل ۲۰۱۶ دو جوان اسلام‌گرا بمبی را به هنگام مراسم عروسی به عبادتگاه سیک‌ها (پیروان آیین سیک که در قرن پانزده میلادی در هند بنیان نهاده شد) در اسن پرتاب کردند. بر اثر این حمله سه نفر زخمی شدند. در همین رابطه دو نفر در اوایل دسامبر ۲۰۱۶ محاکمه شدند که یکی از ‌آن‌ها جوانی ۱۶ ساله و دیگری همدستش بود. بر اساس شکایت‌نامه دادستانی، این دو نفر سیک‌ها را "کافر" می‌دانستند.