به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۱۲۶۹۵۱

خریدکالای ایرانی؛ بهینه‌سازی اقتصادملی

گروه اقتصادي: نهادینه شدن فرهنگ خرید و استفاده از کالای ایرانی به موازات رویارویی با اجناس خارجی می تواند تولید ملی، نیروی کار ایرانی و سرمایه های مردمی را افزایش داده و اینچنین توسعه پایدار، مشارکت حداکثری و آگاهانه در حوزه تصمیم سازی های راهبردی و اقتصادی را فراهم آورد.
به گزارش ايرنا، سال نو با تمام سنت ها و عادت ها پا به زندگی روزمره افراد می گذارد و خریدها بر پایه روال هر سال انجام می شود. خرید واژه ای است که اقتصاد را به تحرک وا می دارد و خانواده با عنوان خاستگاه اصلی مصرف کننده نقش مهمی در پویایی اقتصاد ایفا می کند؛ به طوری که برای قرارگیری درست حلقه ‌های زنجیر تولید کنار یکدیگر تغییر الگوی مصرف و جایگزینی کالای داخلی به جای مشابه خارجی در سبد خرید خانوار می ‌تواند گامی مهم در اجرای وظایف حلقه مصرف ‌کننده و تکمیل زنجیر تولید باشد.

فرهنگ‌ سازی در خانواده می ‌تواند به فرهنگ ‌سازی در جامعه برای استفاده از کالای تولید داخل بینجامد و اینچنین چرخه اقتصاد به حرکت درآید. اشتغالزایی یکی از مهم‌ ترین مزیت‌ های حمایت از تولید داخلی به شمار می‌رود. از طرفی دیگر همواره کاهش نرخ بیکاری در اولویت اقدام های دولت‌ ها قرار گرفته و برای رسیدن به این دستاورد، سیاست حمایت از تولید تدوین و اجرا می‌شود.

دولت یازدهم در طول خدمت خود اقدام های حمایتی از جمله رفع موانع تولید، صدور کارت‌های اعتباری برای خرید کالاهای داخلی، اصلاح قوانین در حوزه کسب و کار و... را تدوین و اجرایی کرده است. روزهای آخر سال که به طور سنتی به مناسبت آغاز سال نو تقاضا در بازارهای مختلف به ویژه پوشاک و تهیه لوازم منزل افزایش می‌یابد، می ‌تواند فرصتی باشد تا با یک حرکت جمعی خریدار برندها و نشان‌های تجاری ایرانی باشیم تا با وجود حمایت از تولیدات داخلی بدون اتکا به سیاست‌ های حمایتی دولت به افزایش اشتغالزایی در کشورمان کمک کنیم.

بدون شک اگر خرید کالای ایرانی به شعار همه ‌گیر میان شهروندان تبدیل شود؛ می‌توان گامی محکم و اساسی در راستای حمایت از تولید داخلی و اقتصاد کشور برداشت که البته ارتقای کیفیت کالای ایرانی در رقابت با همتای خارجی و عرضه با قیمت متناسب بسیار مهم است. پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به بهانه فرارسیدن عید نوروز و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تشویق به خرید و استفاده از محصول داخلی و حمایت از تولید ملی در گزارشی میدانی با مراجعه به مراکز عمده فروش برخی اجناس پای صحبت مردم و اصناف مختلف نشست تا نظرات آنها را درباره خرید کالای ایرانی جویا شود.

در بخش نخست این گزارش آمده است:
** چرم ایرانی پرطرفدار در بازارهای جهانی
کیف و کفش از جمله پوشاک و وسایلی است که هر فردی به آن نیاز دارد و میزان دوام و عمر این محصول، مرغوب بودن آن را مشخص می کند. «رضایی» فروشنده یکی از برندهای چرم ایرانی با اشاره به سطح تقاضای مردم از چرم ایرانی، اظهار داشت:‌ بازار فروش کیف و کفش چرم کشور در چند سال اخیر با توجه به واردات این محصول از دیگر کشورها در رکود به سر می برد. چرم ایرانی در بازارهای جهانی از طرفداران خاصی برخوردار است اما در داخل کشور مردم ترجیح می دهند محصول بی کیفیت اما با قیمت پایین تهیه کنند. با حمایت از تولید کنندگان داخلی چرخ بخش تولید و اقتصاد کشور به حرکت درخواهد آمد و افزایش ضریب علاقه مندی مردم به مصرف اجناس تولید داخلی در بستر فرهنگ سازی نمود عملی پیدا می کند.

«سعید حیاتی» رییس اتحادیه چرم طبیعی، مصنوعی و لوازم کفش افزایش اشتغالزایی را در گروه حمایت از تولیدات ساخت داخل دانست و بیان داشت: موفقیت با کالاهایی است که بتواند کیفیت بهتری را به مشتریان ارایه دهد و این عمل گزینه ای جز افزایش کیفیت برای جلب تقاضای بازار ندارد. ایران در ساخت کفش چرم صاحب برند است و باید پذیرفت چرم تولیدی کشور در واحدهایی انجام می شود که ماشین آلات قدیمی و ناکارآمدی دارند که در این زمینه می توان با حضور سرمایه گذارن خارجی و واردات تکنولوژی روز به گونه ای عمل کرد که تولید بومی چرم قدرت به دست گرفتن بازارهای منطقه ای و جهانی را داشته باشد و به همین منظور بهبود تولید چرم در کشور و برگشتن به جایگاه سابق با حمایت دولت در ارایه بسته های تشویقی مسیر می شود.

** تولید لوازم خانگی نیازمند حمایت ملی
تمام کشورهای دنیا تاکید بسیاری بر خرید کالای داخلی دارند زیرا پیشرفت هر کشور مستلزم توجه به تولیدات داخلی است. تولیدکنندگان لوازم خانگی همواره باید به دنبال بهره گیری از فناوری های جدید دنیا و گسترش خدمات پس از فروش مطلوب باشند.

در همین زمینه «محمد طحان پور» رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی گفته بود: «با افزایش مبارزه با قاچاق کالا تولیدات داخلی نیز افزایش یافت. دولت با ارایه تسهیلات و مردم با خرید کالای ایرانی از این صنعت حمایت می ‌کنند. پسابرجام تاثیرات چشمگیری بر صنعت لوازم خانگی دارد که کاهش قیمت تمام شده محصولات و تولیدات داخلی یکی از این آثار است.»

خانم جوانی همراه با خانواده خود برای تهیه جهیزیه در حال قیمت گرفتن از لوازم خانگی بود، وی در پاسخ به اینکه چرا لوازم ایرانی را انتخاب کرده، گفت: مهم ترین وظیفه اصلی تولید کنندگان جلب رضایت مشتری و کیفیت بالای کالاها است. با توجه به اینکه همگان از قدرت خرید برای اجناس خارجی برخوردار نیستند، پس بهتر است که کالاهای داخلی را تهیه کنند زیرا هم از نظر ظاهری و زیبایی شبیه به اجناس خارجی هستند و هم از استاندارهای لازم و کیفیت کافی برخوردارند. اگر خریداران بخواهند همیشه از کالاهای خارجی استفاده کنند تولیدات داخلی ضرر می بینند و همین امر به تعطیلی کارخانه ها و در پی آن بیکاری منجر می شود.

«دهقانی» فروشنده یکی از برندهای لوازم خانگی ایرانی است، وی در پاسخ به اینکه آیا وضعیت کالای داخلی مناسب است، گفت: با توجه به بحث تحریم ها و وضعیت نامطلوبی که در بازار حاکم بود کالاهای داخل کشور همچنان روند تولیدی خود را داشتند. تولید کنندگان کالاها باید به ضمانت نامه اجناس توجه ویژه ای داشته باشند زیرا شهروندان ترجیح می دهند تا کالای با کیفیت و با ضمانت نامه مناسب تهیه کنند. تولید کنندگان می توانند با الگوگیری از کالاهای خارجی مبنی بر داشتن عوامل تشویقی مثل برگزاری جشنواره ها، تخفیف های ویژه و هدیه ها در جذب مشتری گام بردارند و با بکارگیری این عوامل رونق خرید کالاهای ایرانی نیز افزایش می یابد. خدمات پس از فروش نیز از دیگر عامل های تاثیرگذار بر فروش کالاها است زیرا در این صورت خریدار با رغبت و آسودگی خاطر جنس خود را تهیه می کند و به تبلیغ آن برای دیگران نیز می پردازد. مردم به کیفیت اجناس پی برده اند و از کالای ایرانی استفاده می کنند و تولیدکنندگان نیز به رقابت خوبی رسیده اند و کالاهای زیبا و با کیفیت تولید می کنند. اگر تولیدات داخلی نیاز بازار را تامین کند و از کیفیت لازم برخوردار باشند مردم همواره میان جنس داخلی و خارجی، تولید ملی را انتخاب می کنند.

** تبلیغ کالای ایرانی در رسانه ملی و سطح شهر
«حیدریان» کارمند بازنشسته در پاسخ به اینکه آیا برندهای داخلی اجناس را می شناسد یا نه؟ می گوید: متاسفانه در سطح شهر و یا حتی رسانه ملی تبلیغاتی که پخش می شود مربوط به کالاهای خارجی است. با توجه به حجم بالای این تبلیغ ها شاید همه اسم و یا اینکه آن کالا مربوط به کدام کشور است، بهتر از نام یک کالای تولید داخلی بدانند. اگر به همان اندازه که به معرفی اجناس خارجی اهمیت داده می شود، کالاهای ایرانی نیز تبلیغ شود، همگان از خرید این کالاها استقبال می کنند. بنابراین استفاده از اجناس ایرانی باید فرهنگ سازی شود و این امر ابتدا باید از مسوولان آغاز شود. اگر قرار است همه تشویق به خرید کالای ایرانی شوند تولید کنندگان باید کیفیت کالاها را بالا ببرند و استانداردهای لازم برای ساخت آنها را رعایت کنند.

«فریدون نصیری» رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه، صادرات را رویکرد اصلی تولید کنندگان ظروف نچسب در کشور دانست و اظهار داشت: تولید ظروف نچسب در ایران از سابقه طولانی برخوردار است و نخستین مساله برای صادرات بیشتر این محصول انجام دادن تبلیغات در این زمینه به شمار می رود. در سال های اخیر در عرصه بسته بندی ظروف تفلون فعالیت های مختلفی صورت گرفته به طوری که اکنون این محصول کاربردی با بسته بندی های زیباتری به بازار مصرف ارایه می شود.

نصیری در ادامه افزود: هم اکنون فرصتی همگانی ایجاد شده و رسانه‌های ارتباط جمعی از جمله رادیو و تلویزیون نسبت به مصرف کالای ایرانی از سوی جامعه پیام هایی ارایه می‌دهند که می‌تواند گامی ارزنده در حمایت از کالای ایرانی به شمار آید. مصرف کنندگان باید به درک صحیحی از کالای ایرانی و مصرف آن برسند و تولیدکنندگان می توانند این مهم را با نهادینه ساختن مصرف کالای ایرانی، قیمت مناسب و کیفیت مطلوب برای خانواده ها محقق سازند.