به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۱۲۶۹۵۲
در بیت‌لحم افتتاح شد

هتلی با "زشت‌ترین چشم‌انداز جهان"!

گروه بين‌الملل: هتلی با ویژگی‌های استثنایی در یکی از بحرانی‌ترین کانون‌های خاورمیانه، در ۵ متری دیواری که بخش تحت کنترل اسرائیل را از قسمت فلسطینی آن جدا می‌کند، افتتاح شد. طراح این هتل بنکسی، هنرمند گرافیتی مشهور است.
هتلی با "زشت‌ترین چشم‌انداز جهان"!
به نوشته دويچه وله آلمان، بنکسی، نام مستعار یک هنرمند بریتانیایی است که با اجراهای خیابانی، گرافیتی و چیدمان‌های غیرمتعارف از شرایط اجتماعی ـ سیاسی جهان انتقاد می‌کند و دست‌اندرکاران و مسئولان را به پای میز محاکمه می‌کشد. یکی از آخرین طرح‌های هنری ـ اجتماعی او تبدیل یک سفالگری قدیمی در بیت‌لحم به هتلی است که پنجره‌های آن به "زشت‌ترین چشم‌انداز جهان" باز می‌شوند: به دیواری که بخش فلسطینی این شهر را در کرانه‌ی باختری رود اردن، از قسمتی که تحت تسلط اسرائیلی‌ها است، جدا می‌کند. این بخش پیشتر از سوی تشکیلات خود مختار فلسطینی‌ها اداره می‌شد و کانون فرهنگی جلب گردشگران بود.

بنکسی با بنای این هتل که  "Walled-Off" نام دارد، شرایط نابسامان و کشمکش‌های خونین جاری در خاورمیانه را مورد انتقاد قرار می‌دهد. درهای این هتل از ۱۰ مارس برای بازدید عموم باز است. این هتل سه‌طبقه که اتاق‌هایش از ۱۰ متر مربع شروع می‌شود و یک "سوئیت مجلل" را هم در برمی‌گیرد، گردشگرانی را به خود جلب می‌کند که "پول زیادی ندارند ولی به مسائل سیاسی علاقمندند". بنکسی به هتل خود عنوان "داروی ضدتعصب سه طبقه با امکانات محدود برای پارک خودرو" داده است. از آن گذشته آفتاب در هر یک از اتاق‌های هتل بیش از ۲۵ دقیقه در روز نمی‌تابد.

نام بنکسی، پیشتر با دیوارنگاری‌های او (گرافیتی) بر روی ویرانه‌های کرانه‌ی باختری و به تصویر کشیدن نقش‌ها، نشانه‌ها و نمادهای خاصش بر روی آن‌‌ها زبان‌زد شد. دیوارهای اتاق‌های هتل "Walled-Off" هم با این‌گونه الگوها، حرف‌ها و کلمه‌ها تزیین شده‌اند. بر روی یکی از این دیوارها، یک فلسطینی که صورت خود را پوشانده با یک سرباز اسرائیلی در کنار تختی مشغول جنگ با بالش‌های پُر پَر هستند.  در اتاقی دیگر چند فرشته که بر فراز پیانویی در پروازند، در حال نوشیدن چند قطره آب روی دیوار نقش شده‌اند. در بخش‌های دیگر هتل که روبروی آن اتاق نگهبانان اسرائیلی قرار دارد، کارهای هنرمندان فلسطینی به نمایش گذاشته شده؛ کارهایی که بازدیدکنندگان خارجی معمولا امکان دیدن آن‌ها را ندارند.

مسافرانی که می‌خواهند یک یا چند روز را در این هتل بگذرانند، سر راه دست‌کم باید از چند ایستگاه کنترل اسرائیلی بگذرند. دکوراسیون برخی از اتاق‌های هتل "Walled-Off" یادآور دوره‌ی استعمار بریتانیا و "بیانیه‌ی بالفور" است. حدود ۱۰۰ سال پیش آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه‌ی وقت بریتانیا، نامه‌ای به والتر روتشیلد، سیاست‌مدار یهودی‌تبار عضو مجلس عوام این کشور، نوشت و در آن از "موضع مثبت" دولت بریتانیا در باره "تشکیل خانه‌ی ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین" یاد کرد. تاریخ‌نگاران، "بیانیه‌ی بالفور" را سرآغاز تلاش جهانی برای تاسیس کشور اسرائیل می‌د‌انند.

گفته می‌شود که هیچ بخشی از دکوراسیون هتل یادشده "تصادفی" نیست و همه‌ی اجزای آن با "دقت تاریخی و به‌طور نمادین" انتخاب شده‌اند؛ مثل کتاب‌های توی کتاب‌خانه، از جمله کتاب "اتاقی با چشم‌انداز" اثر ای. ام. فورستر که اشاره‌ای طنز‌آلود به "چشم‌انداز زشت" این مسافرخانه است.