به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۱۲۶۹۸۵
حاشیه نوشتی بر يك نظر؛

حتی به همین یک دلیل به روحانی رای می‌دهم

حتی به همین یک دلیل به روحانی رای می‌دهم
محمدآزاد جلالی‌زاده
روزنامه بهار
در روایات دینی و سیره پیامبر اخلاق‌مدار اسلام آمده است که بارها فردی از دور یا نزدیک به نزد ایشان شتافته و از فرط عذاب وجدان و تالم و تاسف اندرونی خویش و یا هر دلیل دیگر، بخشی از به درونیّات و سریّات خویش «به‌ویژه در حوزه کج جنبی‌اش در امور به غایت شخصی» را افشاگری آغازیدن کرده و پیامبر این اسوه تمام قد محترم شمردن انسان، روی از وی برگردانده و او را به سکوت فراخوانده و به تعبیر من و با بهره‌گیری از اصطلاحاتی امروزی حوزه خصوصی فرد مومن و مسلمانه و یا غیرمسلمان را به مساله‌ای بین خود و خدایش واگذار کرده و در آموزه‌ای به نهایت مهمتر پیامبر خود را «به عنوان رهبر سیاسی و مذهبی» از ورود به این ساحات پرهیز داده و ما را به عنوان پیروانش به این مهم  فراخوانده است.

 الغرض: سخنان پرزیدنت روحانی در جمع وکلای دادگستری، نکات بسیار قابل تاملی دربرداشت؛ اما یکی از فرازهای مهم آن سخنان که هرکوی و برزن حقیقی و مجازی بایست در بوق و کرنا شود و نیز تبدیل به اصل موضوعه‌ای در سپهر سیاسی و اجتماعی این مملکت گردد؛ آن است که رئیس جمهوری زنهار داد که نظم مستقر سیاسی و امنیتی از ورود به حوزه خصوصی مردمان این دیار به جدّ خودداری کند و به اندرونی ذهنی و عینی مردمان سرک نکشد.

واقعیت آن است که مردمان ایران زمین هنوز نتوانسته‌اند گذار روانشناختی- جامعه شناختی دقیقی از «اجتماع» (در معنای احساس سرک کشیدن‌های مجاز در امورات یکدیگر و صمیمیت‌های مبتذل!)  به «جامعه» (در معنای اقلّی پاسداشت حوزه‌های یکدیگر و احترام گذاری به قرادادهای اجتماعی زندگی مدرن فیمابین) انجام دهند.

بالتبعِ آن؛ نظم سیاسی (امنیتی) مستقر نیز به خود اجازه داده و می‌دهد که دایره مجاز حوزه‌هایی که می‌تواند در آنها  سرک کشد به زندگی شهروندان را؛ روز به روز فربه و فربه‌تر نماید و از ذَهاب و ذَهب و مذَهب مردمان بسیار پُرسد.

اگر بالفرض مثال روحانی  در مبارزات انتخاباتی برای دوران دوم ریاست جمهوری (یا آنچه که من به آن روحانی متأخر می‌گویم) نتواند هیچ وعده‌ای انتخاباتی دهد و فراتر از آن؛ از پسابرجام و برجام دوم و رفع حصر و... گذار عملیاتی کند و آنها را عملیاتی نداند و تنها تنها بیاید و بگوید من در دوران دوم ریاست‌جمهوری حوزه خصوصی شهروندان ایرانی را گسترده‌تر کرده و از ورود دولت و حاکمیت به این حوزه به جدّ جلوگیری می‌نمایم، به شخصه تنها بنا بر همین یک دلیل به او رأی خواهم داد چرا که عملیاتی کردن همین یک مساله به ظاهر ساده؛ خود باعث ایجاد مسیری برای هموار کردن بسیاری از آداب شهروندی و انسانی و حقیقی و حقوقی در این مُلک و سرزمین خواهد شد. علاوه بر آن در حوزه پاسداشت اخلاق فردی و اجتماعی در ام‌القرای جهان اسلام، بسط تجربت دوران نبوی فزون و فزون‌ترخواهد شد.

مازیا ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۱۴:۰۳
راهی به جز حمایت بی چون و چرا از روحانی نیست. انشاالله حماسه مردمی و ملی 24 خرداد 92 رو در اردیبهشت 96 تکرار میکنیم (349845)
محمود دزفولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۲۲:۰۷
تندروها در مناظرات اگه باشه برای آقای روحانی برنامه دارند،ای کاش دکتر ظربف و خانم ابتکار و حتی مهندس جهانگیری و دریابان شمخانی کاندیدا شوند تا کمک دکتر روحانی در مناظرات و تبلیغات باشند و هم پاسخگوی آمارهای الکی.... (349863)
هدی
United States
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۲۲:۳۳
ولی فقط وزیر بهداشت نباید کاندید شود چون او شدیدا دنبال مقام است و اگر کاندید شد محال است کنار بکشد (349867)
۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ۱۳:۲۴
تندروها؟
تند چیه کند چیه؟!
اونوقت شما کجای کاری؟! (349902)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۲۲:۳۴
فقط دو دستاورد ۱- برجام و ۲- کاهش تورم تا ۱۰ درصد ، برای رای دادن به روحانی کافیست پس انشاء اله همه با هم به روحانی رای میدهیم (349868)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ۰۸:۳۹
آیا این برای شما کافی نیست؟؟!!!
(نوستالژیک) (349885)