به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۱۲۷۰۰۲
تشریح برنامه های اصلاح طلبان

روحانی نامزد اصلاحات در انتخابات 96 است

گروه سياسي: رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با تشریح برنامه های های این شورا برای انتخابات 96 گفت: نامزد جریان اصلاحات به اتفاق آرا در انتخابات آینده دکتر روحانی است.
روحانی نامزد اصلاحات در انتخابات 96 است
محمدرضا عارف شامگاه یکشنبه بعد از پایان جلسه شورای سیاست گذاری اصلاحات این مطلب را در جمع خبرنگاران بیان کرد. رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان افزود: در نهایت بین پیشنهاداتات مختلفی که مطرح شده بود، روحانی به اتفاق آرا در جلسه شورای سیاست گذاری نامزد قطعی جریان اصلاح طلبان شد. وی گفت: گفتمان اصلاحات به عنوان یک گفتمان اصیل که نقش و سهم اش را در صحنه‌های مختلف انقلاب، مردم ما دیده اند و در صحنه‌های سیاسی مورد اقبال آنهاست، در دهه 90 رویکرد جدیدی را در نظر گرفت که این رویکرد، براساس واقعیـت‌ها و توجه جدی تر از گذشته به منافع ملی بود.

عارف افزود: با رویکرد جدید در انتخابات 92 شرکت کردیم. راهبرد اصلی ما عقلانیت، خرد جمعی و توجه جدی به منافع ملی بود که کاندیدای ما در روزهای آخر به نفع روحانی کنار کشید که یک نتیجه ارزشمندی را در گام اول گرفتیم. رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خاطر نشان کرد: در همان روزهای بعد از حادثه 24 خرداد استمرار این وضعیت در دستورکار قرار گرفت. نتیجه ارزشمندی را گرفتیم و مردم استقبال خوبی کردند. محدودیت هایی را که ما با آن روبرو بودیم، همه اطلاع دارند. بنابراین راهبرد ما حمایت از همان ابتدا روحانی شد و هدف‌گذاری دوم، اسفند 94 یعنی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بود که در این مسیری که جلو می رفتیم، گام دوم را بهتر از گام اول برداشتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دستاورد گام دوم ما تشکیل شورای عالی اصلاح طلبان بود. شورایی که مرکز فرماندهی و مدیریت واحد جریان بزرگ اصلاحات بود که دستاورد ارزشمندی بود. جبهه ای که با ده ها حزب و هزاران چهره برجسته و نخبه روبرو بود و به یک وحدت فرماندهی رسید که نتیجه‌ آن را در اسفند 94 دیدید. استمرار گام دوم در گام سوم که در اردیبهشت 96 یعنی انتخابات ریاست جمهوری استدر دستور کار قرار دارد. وی افزود: البته نقدهایی از درون جبهه اصلاحات به عملکرد شورای عالی اصلاحات در گام دوم داشتیم که چندین ماه ارزیابی و آسیب‌شناسی عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری در دستور کار قرار گرفت و در نهایت ادامه فعالیت این شورا به عنوان تنها نهاد تصمیم گیرنده جریان اصلاحات به تایید رسید و شورا تشکیل شد.

رییس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان یادآور شد: ما در درون جریان اصلاحات، بحث هایی داشتیم که در گام سوم چه کارهایی باید انجام دهیم و با تحلیل شرایط و عملکرد دولت روحانی به این نتیجه رسیدیم که از ادامه فعالیت دولت یازدهم حمایت کنیم. عارف اضافه کرد: یک کارجدی را در دو ماهه گذشته انجام دادیم. ابتدا هیات رییسه شورای عالی با روحانی جلسات و بحث‌های خوبی داشتیم و بعد با نماینده یا بعضا نمایندگان ایشان جلساتی داشتیم و در نهایت کمیته سه نفره از شورا مامور شد با نمایندگان روحانی جلساتی داشته باشد و در مورد نقطه نظرات بحث کنیم تا به نتیجه برسیم.

رییس فراکسیون امید در مجلس گفت: بحث ها روند خوبی داشت و هرچه جلوتر می رفت، ذهنیت و نگاهی که احساس می کردیم در جریان اصلاحات با آن روبرو هستیم بیشتر تایید می شد که براین اساس امشب جلسه فوق‌العاده شورای عالی سیاست گذاری را با حضور همه اعضاء برگزار کردیم. وی افزود: البته در هفته گذشته بحث نامزد جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود اما ابهاماتی وجود داشت که تصمیم گیری را به جلسه فوق العاده موکول کردیم که در این جلسه این مباحث بررسی شد. در جلسه امشب همه اعضا حضور داشتند و تصور می‌شد جلسه کوتاهی باشد اما دو ساعت و ربع به طول انجامید و همه دوستان نقطه نظرات خود را مطرح کردند و در نهایت بعد از پیشنهادات مختلف رای‌گیری کردیم و در نهایت دکتر روحانی به اتفاق آرا نامزد جریان اصلاحات شد.

عارف در ادامه یادآور شد: فردا فراکسیون امید با‌ رئیس جمهوری جلسه خواهد داشت و در بعداز ظهر نیز جلسه شورای اصلاحات استان‌ها را که درباره چگونگی عملیاتی کردن انتخابات در بخش شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری تصمیم گیری کنیم تا حرکت جدی برای انتخابات را آغاز کنیم. وی ادامه داد : البته تا زمانی که تبلیغات قانونی شروع نشود، کاری نخواهیم کرد و بیشتر کارمان سیاست گذاری است که انشالله انتخابات پرشوری و حضور حداکثری مردم را در انتخابات 29 اردیبهشت داشته باشیم.

رییس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در پاسخ به سوالی در مورد نامزد پوششی جریان اصلاحات گفت: قطعا ما نمی‌توانیم هیچ فردی حتی نزدیک ترین دوستانمان را از نامزد شدن منع کنیم، حق هر فردی است که اگر احساس می کند توانمندی دارد، کاندیدا ‌شود. وی افزود: روی اینکه موضع اصلی شورای سیاستگذاری در این مورد چیست، با دو نظر کاملا متفاوت روبرو هستیم. گروهی نظرشان این است که ما نباید کاندیدای دیگری داشته باشیم. در مقابل دوستانی می‌گویند جریان اصلاحات بزرگ است و ما باید با نامزدهای مختلف به میدان بیاییم اما در نهایت برای روز رای گیری باید کاندیدای واحدی داشته باشیم. که در جلسه امروز در این باره تصمیم‌گیری نکردیم و قبل از ثبت‌نام، موضع شورای عالی سیاست گذاری را با حفظ حقوق فردی افراد درباره نامزد پوششی به طور رسمی اعلام خواهیم کرد.

رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که کاندیدای پوششی بیایند و کنار بکشند، گفت: ما رویکردی را از سال 92آغاز کردیم که مسئولیت‌پذیری است و اگر در شرایطی خرد جمعی تصمیمی گرفت بر خلاف نظر فردی، نظر جمعی را در نظر بگیریم و بر اساس آن عمل کنیم. مرجع تصمیم‌گیری ‌در جریان اصلاحات شورای عالی است که نظر این شورا، حضور با یک نامزد در جریان انتخابات است.

عارف درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای مواجهه با تخریب‌ها علیه روحانی یادآور شد: البته ما عادت کردیم و یاد ندارم انتخاباتی برگزار شده باشد و ما مورد تخریب قرار نگیریم. حتی در انتخابات گذشته به فهرست انگلیسی متهم شدیم. ما می‌خواهیم برنامه‌های خود را مطرح کنیم و سعی داریم درباره دستاوردهای دولت روحانی در سخنرانی‌ها مردم را آگاه کنیم. ما نقدهای جدی داریم و امیدواریم با طرح نقدها کارایی ما بیشتر شود.

رییس فراکسیون امید در مورد ستادهای انتخاباتی روحانی گفت:‌ ستاد وی ماموریتش انتخابات ریاست جمهوری است. ممکن است در استان‌ها ما با روحانی یک ستاد داشته باشیم و یک ستاد مستقل هم برای شورای عالی و اکثرا استان‌ها به این شکل است که در یک ستاد هم دولت و هم حامیان دولت باشند. سناریوی دیگر این است که دو ستاد جدا اما مشترک با هم همکاری کنند. به نظرم باید این مساله را بر عهده خود شوراها بگذاریم.

وی افزود: البته در شهر تهران احتمالا یک ستاد بزنیم. ستاد روحانی و اصلاح‌طلبان در شهر تهران، یکی خواهد بود که در این ستاد هم اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری، هم نمایندگانی از فراکسیون امید و هم اعضای ستاد روحانی خواهند بود. عارف درباره برنامه‌های صداوسیما در تخریب دولت و تریبون دادن به نامزدهای احتمالی جریان اصولگرا گفت: توقع ما این است که رسانه ملی واقعا ملی بماند. از آنها توقع داریم که عملکرد یک سویه خود را در عرصه‌های سیاسی بازنگری کنند. رسانه ملی در جایگاه منافع ملی عمل کند و به سمت یک جریان میل پیدا نکند. اگر هم چنین میلی پیدا کنند، مردم در انتخابات پاسخ آنها را خواهند داد.
رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان درباره در جلسه فردا با روحانی که آیا نقد صریحی را به رییس جمهوری درباره مطالبات بدنه اجتماعی جریان اصلاحات خواهید داشت، گفت: 'راهبرد ما نقد منصفانه است و هرگز به سمت تخریب نمی‌رویم. ما قبلا هم در دولت بوده ایم و مشکلات را می‌دانیم و بنا نداریم از دور بگوییم لنگش کن. می‌خواهیم نقد درون گروهی و موثر باشد.'
سیام**1058**3061*9122**خبرنگار: محمد افضلی