به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۱۲۷۰۸۶
پیشگیری از وقوع جرائم تخلفاتی

دادستان تهران: حادثه پلاسکو غیرعمدی بود

گروه سیاسی: دادستان تهران با رد برخی اظهارات در راستای عمدی جلوه دادن حریق ساختمان پلاسکو، نتیجه تحقیقات در پرونده را چنین اعلام کرد: عامل آتش چند کارگر بودند که صبح زود روز حادثه با استفاده از هیتر غیراستاندارد که با سیم طولانی و چند شاخه روشن شده بود، موجب آتش سوزی شدند.
دادستان تهران: حادثه پلاسکو غیرعمدی بود
عباس جعفری دولت آبادی؛ در سی و چهارمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران با اشاره به اینکه عفو در پرونده های قصاص از اولویت های دادستانی است، افزود: آمار درخواست‌های دادستانی بر بازنگری نسبت به پرونده ‌های قصاص نفس در دو سال اخیر 17 فقره اعلام شده است که شماری به نتیجه رسیده و برخی در حال بررسی است. وی آمار اجرای احکام قصاص نفس طی دو سال اخیر را 94 فقره اعلام کرد و گفت:‌ پرونده‌هایی که بر اساس اقدامات دادستانی تهران منتهی به مصالحه یا اعلام گذشت اولیای دم شده، قابل توجه است. جعفری دولت‌آبادی در بیان حجم اقدامات کمیته قصاص نفس دادسرای تهران طی سال جاری، به شمار مکاتبات این کمیته با مراجع مرتبط اشاره کرد که 300 مکاتبه با مسئولان قوه قضاییه و 550 مکاتبه با دادسرای جنایی بوده است.
 
 
دادستان تهران با توجه به نزدیک بودن پایان سال 1395، در بیان اقدامات مهم و اثرگذار دادسرای تهران طی سال جاری نسبت به جرایم مهم به ویژه جرایم مستوجب قصاص نفس و اعدام، گفت: تفکیک دادسرای ویژه قتل و سرقت که در راستای تامین ضرورت تمرکز بر روی قتل‌های عمد و جرایم سرقت صورت گرفت و تشکیل کمیته ‌هایی با هدف بررسی پرونده‌ های این محکومان پیش از اجرا، از جمله اقدامات مهمی بود که از سال 1389 شروع شد و طی دو سال اخیر شدت گرفت. وی افزود: پیش از این، دادستان دخالت مستقیم یا نظارت بر احکام سلب حیات نداشت و سرپرست ناحیه راسا اقدام می‌ کرد.
 
 
جعفری دولت‌ آبادی از جمله نتایج تشکیل کمیته یادشده را جلوگیری از اجرای احکام اشتباه دانست که اگر چه در شمار اندک هستند، اما با تاکید شرع مقدس بر ضرورت احتیاط در دماء، از اهمیت بالایی برخوردار است. وی با پذیرش اینکه وظیفه دادستان، سرعت در تعقیب و اجرای مجازات است، افزود: اما دادستان به همان اندازه و حتی بیش از آن باید از اجرای احکام اشتباه جلوگیری کند و پرونده ‌های سلب حیات با این هدف مرور می ‌شود تا از اجرای حکم که غیر قابل بازگشت است، نگرانی نباشد.
 
 
دادستان تهران ابراز امیدواری کرد که دیگر استان ‌ها از این تجربه موفق استفاده کرده و در بیان نتایج اقدامات این کمیته‌ها، اظهارکرد: طی سال ‌های 1394 و 1395 در 24 پرونده با موضوع قصاص نفس، درخواست بازنگری به استناد تبصره 2 ماده‌ 302 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 شد که تاکنون 6 مورد پذیرش شده است.وی ادامه داد: همچنین در 18 فقره درخواست بازنگری در مجازات قصاص بر اساس ماده‌ 91 همین قانون، 9 فقره حکم قصاص نقض شده است.
 
* حادثه ساختمان پلاسکو غیرعمدی است
دادستان تهران به برخی حوادث تلخ سال جاری از جمله حادثه قطار در سمنان، ریزش ساختمان پلاسکو، آلودگی هوا و ریزگردها در استان خوزستان و حوادث طبیعی سیل اشاره کرد و از جمله اتفاقات مثبت این سال را توجه یافتن مردم به وظیفه خود در مسائل شهری و مدیریت شهر دانست و افزود: در حادثه حریق ساختمان پلاسکو که خبر آن برند جهانی یافت، مردم متوجه شدند که خطراتی زندگی شهری آنها را تهدید می‌کند و این توجه در راستای پیشگیری از وقوع حوادث از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
وی با اشاره به احصاء هفت عنوان قانونی مرتبط با مسائل و امور ایمنی شامل قوانین مرتبط با شهرداری، کار، نظام صنفی، نظام مهندسی، تملک آپارتمان‌ها و برخی مواد قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی، گفت: بر این اساس باید قائل به آن بود که در موضوع ایمنی خلاء قانونی نداریم، اما آگاه کردن مردم لازم است، ضمن این که ایمن‌سازی ساختمان‌ها، مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز اشتغال ضامن سلامت اجتماعی است.
 
دادستان تهران با رد برخی اظهارات در راستای عمدی جلوه دادن حریق این ساختمان، نتیجه تحقیقات در پرونده را چنین اعلام کرد: عامل آتش چند کارگر بودند که صبح زود روز حادثه با استفاده از هیتر غیراستاندارد که با سیم طولانی و چند شاخه روشن شده بود، موجب آتش سوزی شدند و با توجه به نقص کپسول آتش‌نشانی که گستردگی بیشتر آتش را در پی داشت، کارگران در تلاش برای خاموش کردن آتش که به سقف کاذب کشیده شده بود، از کپسول دیگری استفاده کردند که موجب گسترش آتش در ساختمان شد.
 
جعفری دولت‌آبادی از شناسایی و دستگیری متهمان در همان روز اول حادثه و اقرار آنها به تقصیر خبر داد و گفت: حادثه پلاسکو بسیار تلخ بود، اما می‌توان با عبرت آموزی از حوادث گذشته ،چراغی برای راه آینده قرار داد.
وی در بیان ظرفیت ‌های قانونی پیشگیرانه از این حوادث اظهار داشت: ماده‌ 114 قانون آیین دادرسی کیفری تعطیلی و توقف فعالیت تمام یا بخشی از امور خدماتی یا تولیدی، کشاورزی، تجاری، فعالیت کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و مانند آنها را در مواردی که مخل امنیت جامعه یا نظم عمومی و یا مضر به سلامت باشد را برای بازپرس و دادستان مجاز دانسته و همچنین ماده‌ 105 قانون کار و تبصره ذیل آن به ایمن‌سازی محیط کار و تعطیلی کارگاه‌ های غیرایمن تصریح دارد.
 
* پیشگیری از وقوع جرائم تخلفاتی
دادستان تهران با اشاره به انتخابات پیش رو در سال آینده، یکی از وظایف دادسراها را پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی دانست که در قانون شوراها، قانون ریاست جمهوری و قانون مجلس به آن توجه شده است. او با استقبال از شور و شوق انتخاباتی و اعلام اینکه ستاد انتخاباتی در دادستانی کل تشکیل شده است، اظهارکرد: آن چه در هر انتخاباتی مهم است چهار عامل، مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت است که دو مصداق اول بیش‌تر در حوزه فعالیت وزارت کشور است، اما تامین سلامت و امنیت انتخابات با وظایف دادسرا مرتبط است. جعفری دولت‌آبادی حوادث سال 1388 در جریان انتخابات ریاست جمهوری را تجربه تلخی دانست که اگر چه پشت سر گذاشته شده، اما باید از آن درس گرفت و اجازه نداد مجددا تکرار شود.
 
* رسانه‌ها در انتخابات بر اساس قانون عمل کنند
وی با اشاره به اینکه عده‌ای پیش از انتخابات درصدد خدشه به سلامت و امنیت انتخابات هستند، افزود: بخشی از این تحرکات در حوزه رسانه ‌ها انجام می‌شود و مدیران رسانه‌ها باید در انتخابات بر اساس قانون عمل کنند و انتشار مطالب خلاف واقع، توهین و افترا به افراد و نامزدها و سایر جرایم انتخاباتی قابل تعقیب قضایی است. دادستان تهران با تاکید بر اینکه همه راه‌ها نباید به برخورد قضایی منتهی شود، از دستگاه‌های مرتبط با رسانه‌ها خواست در این راستا همکاری کنند.
وی افزود: این همه روزنامه و سایت برای تقویت دستگاه‌های کشوری در جهت برگزاری انتخابات سالم و انجام دیگر وظایف آن‌ها ایجاد شده‌اند نه برای تخریب؛ به ویژه اگر که آن رسانه با بودجه عمومی اداره شود.
جعفری دولت‌آبادی با اشاره به خواست دشمن مبنی بر به هم ریختن اوضاع کشور، به قدرت تدبیر مردم در عقیم گذاشتن خواست دشمن اذعان کرد و گفت: مسئولان و اصحاب رسانه باید‌ در جهت حفظ حرمت اشخاص و آرمان‌های نظام، حرکت کنند.
 
* آزادی 1020 نفر زندانی با پذیرش آزادی مشروط
جعفری دولت‌آبادی از اقدامات دادسرای تهران در اجرای سیاست‌های مرتبط با زندان و زندانیان نیز غافل نماند و با اشاره به آزادی 1020 نفر زندانی با پذیرش آزادی مشروط آن‌ها، خطاب به معاونان خود افزود: قضات در بحث مرخصی‌ به زندانیان در ایام نوروز و کشیک نوروزی در این راستا متمرکز شوند. دادستان تهران درباره کشیک ایام نوروز دادسرای تهران، با اعلام شـروع کشیک قضایی از 29 اسفند ماه یعنی آخرین روز سال جاری، دو نفر از معاونان خود را برای نظارت بر امر کشیک در ایام نوروز معرفی کرد.
 
* لزوم آسیب شناسی در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه
جعفری دولت آبادی در خصوص برخی پرونده‌های اقتصادی از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه نیز اطلاع‌رسانی کرد و موضوع این پرونده را مصداق واقعی فساد اقتصادی دانست. دادستان تهران با اعلام اینکه تشکیل دادسرای پولی - بانکی ما را به سمت بررسی آسیب‌ها هدایت کرده است، از بازداشت دو نفر به اتهامات ارتشاء و اخذ تسهیلات کلان طی چند روز گذشته در پرونده یادشده خبر داد و افزود: نقش مدیران بانک‌ها در این پرونده‌ها قابل بررسی است و با آسیب‌شناسی می‌توان از تکرار چنین جرایمی پیشگیری کرد. وی تصریح کرد: به عنوان برخی مثال بانک‌ها هزاران میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده‌اند، اما از نصب دوربین مداربسته در واحدها خودداری کرده ‌اند.
 
جعفری دولت‌آبادی به گلایه برخی مسوولان بانکی مبنی بر این که همه چیز در راستای تخریب آن‌ها عمل می‌کند در حالی که اقدامات خوبی انجام شده است، اشاره کرد و گفت: وقتی فضا منفی می‌شود، تخریب جای سازندگی را می‌گیرد. وی با اعلام حمایت دادسرای تهران از اقدامات دستگاه‌های اجرایی در مبارزه با فساد و پیشگیری از وقوع جرایم اقتصادی و بانکی ابراز امیدواری کرد که در سال 1396 دادسرای تهران با تجربیات بیشتر و برنامه مناسب‌تر آمادگی مقابله با مشکلات و جرایم را داشته باشد. سی و چهارمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران با موضوع ارجاع گزارش و پرونده، روز یکشنبه بیست و دوم اسفند ماه سال جاری با حضور معاونان دادستان، سرپرستان نواحی دادسرای تهران و دادیاران ارجاع نواحی دادسرا به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران برگزار شد.