کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اردوغان: نگران نباشید، مجازات اعدام بر می گردد

انتخاب , 29 اسفند 1395 ساعت 10:41

گروه بین الملل: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: در انتظار اقدام پارلمان برای بازگرداندن مجازات اعدام به نظام قضایی کشور است؛ اقدامی که در صورت محقق شدن، رسما به منزله پایان گفت‌وگوها برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا خواهد بود.


وی این اظهارات را در مراسمی به مناسبت سالگرد پیروزی عثمانی‌ها در جنگ چناق‌ قلعه در سال ۱۹۱۵ بیان کرد و گفت خانوادهای قربانیان کودتای اخیر نگران نباشند، چرا که پس از همه پرسی اواخر فروردین، پارلمان قانون مجازات اعدام را تصویب می‌کند.

ترکیه در راستای تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا، مجازات اعدام را رسما در سال ۲۰۰۲ میلادی از نظام قضایی خود حذف کرد. این کشور از سال ۱۹۸۴ میلادی تا آن زمان نیز کسی را اعدام نکرده بود.

به دنبال کودتای نافرجام ۲۵ تیر ماه که حدود ۲۷۰ کشته بر جای گذاشت، شماری از مردم ترکیه خواستار احیای مجازات اعدام شدند و رئیس جمهوری هم گفت اگر پارلمان موافقت کند، او نیز تایید خواهد کرد.

مقامات اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که بازگرداندن مجازات اعدام در ترکیه ممکن است به معنی پایان یافتن مذاکرات با آنکارا برای پیوستن به آن اتحادیه باشد.همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه، برای تغییر نظام پارلمانی به ریاست جمهوری، روز یکشنبه ۱۶ آوریل ۲۰۱۷ میلادی، برابر با ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ خورشیدی، برگزار خواهد شد.

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت که اوایل بهمن ماه به تصویب پارلمان رسید، رئیس جمهوری اختیار عزل و نصب وزیران را بر عهده خواهد داشت و دوره ریاست جمهوری نیز افزایش خواهد یافت.مخالفان می‌گویند این مصوبه زمینه بروز استبداد را در ترکیه فراهم خواهد کرد.


کد مطلب: 127255

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/127255/اردوغان-نگران-نباشید-مجازات-اعدام-می-گردد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir