به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۱۲۷۲۷۲

ماجراي دیپورت گردشگران خارجی از اهواز

گروه جامعه: معاون کنسولی و حقوقی وزارت امور خارجه، دیپورت شدن شماری از گردشگران خارجی از فرودگاه اهواز را صراحتا رد کرد و گفت: در دو ماه گذشته، هیچ تبعه خارجی از این فرودگاه دیپورت نشده است که البته در یک سال اخیر، 6 نفر دیپورت شده‌اند که آنها هم هیچ ارتباطی با گردشگری نداشته‌اند.
به گزارش ایسنا، به دنبال انتشار گزارشی در رسانه ملی، از معطلی گردشگران خارجی در فرودگاه اهواز و دیپورت تعدادی از آنها، حسن قشقاوی واکنش نشان داد و این گزارش را کذب خواند. در این گزارش تعدادی گردشگر خارجی به تصویر کشیده شده‌اند که ظاهرا پس از ساعت‌ها معطلی در فرودگاه اهواز، موفق نشده‌اند روادید فرودگاهی ایران را دریافت کنند و به کشورشان بازگردانده شده‌اند. همچین گزارش شده که در دو سال اخیر ضمن تکرار این اتفاق به دلیل مجهز نبودن فرودگاه بین‌المللی اهواز به سیستم و نیروی صادرکننده ویزا با وجود برقراری خطوط پروازی اهواز با برخی کشورهای اروپایی، بسیاری از گردشگران پس از ساعت‌ها معطلی به کشورشان بازگردانده یا دیپورت شده‌اند.

معاون کنسولی و حقوقی وزارت امور خارجه ضمن ناقص و متناقض خواندن این گزارش، آن را اصلاح کرد و گفت: براساس پیگری‌های صورت گرفته از مامور مستقر این وزارتخانه در اهواز، چنین گزارشی مطلقا صحت ندارد و هیچ گردشگری در این مدت از فرودگاه اهواز دیپورت نشده است. او اضافه کرد: به طور کلی در دو ماه اخیر مسافر خارجی از فرودگاه اهواز دیپورت نشده، اما در یک سال اخیر 6 نفر دیپورتی داشته‌ایم که ربطی به گردشگری و یا شرکت‌های گردشگری و حتی ویزای فرودگاهی نداشته‌اند. اگرچه اذعان می‌کنیم این فرودگاه هنوز به سیستم صدور ویزای فرودگاهی مجهز نشده است که اگر تجهیزات آن آماده شود، به تدریج این امکان نیز فراهم خواهد شد. به گفته او، درحال حاضر 10 فرودگاه بین‌المللی ایران به سیستم صدور ویزای فرودگاهی مجهز هستند که تهران، اصفهان، شیراز، لار، بندرعباس و کیش از آن جمله‌اند و در تبریز نیز این امکان فراهم شده، هرچند هنوز رسمی نشده است.

قشقاوی که در گفت‌وگوی ویژه خبری سخن می‌گفت، اظهار کرد: وزارت خارجه هیچ مشکلی در صدور ویزای فرودگاهی ندارد و نمره آن در این بخش 20 است، فقط باید فرودگاه‌ها و مقامات محلی، امکانات لازم را تامین کنند. مرتضی رحمانی موحد ـ معاون گردشگری ـ نیز در این گفت وگو درباره علت سفر گردشگران خارجی به فرودگاه اهواز به امید دریافت ویزای فرودگاهی درحالی که این فرودگاه بین‌المللی هنوز به چنین امکانی مجهز نشده است، توضیح داد: اخیرا بعضی از شهرها مشترکا با کشورهای همسایه، خطوط هوایی مستقمی را با کشورهای همسایه برقرار کرده‌اند که برای پایداری آن باید خدماتی مثل صدور ویزای فرودگاهی ارائه کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت هواپیمایی که این خط هوایی را بین اهواز و یکی از کشورهای همسایه برقرار کرده، به تازگی تهدید کرده به خاطر نبود خدمات فرودگاهی از جمله ویزا، این خط را منحل می‌کند، از طرفی، مقامات شهر اهواز می‌خواهند ارتباط بین‌المللی ایجاد شده را حفظ کنند، همچنین در جریانم که تفاهم نامه‌ای با استانداری اهواز امضاء شده و خدمات فیزیکی درحال آماده سازی است و تجهیز فرودگاه اهواز به سیستم صدور روادید نیز جزو اولویت‌های وزارت خارجه قرار گرفته است.

او با یادآوری این که طبق گزارش وزارت خارجه در این چند ماه هیچ فردی خارجی نبوده که از این فرودگاه دیپورت شده باشد، افزود: گردشگرانی موفق نشده‌اند ویزا دریافت کنند و با اراده خودشان برگشته‌اند که این به منزله دیپورت نیست. وزارت خارجه در شهر اهواز نمایندگی دارد و هر زمان گردشگر خارجی به این شهر وارد شود که به خدمات این وزارتخانه نیاز داشته باشد، حتی صدور ویزای فرودگاهی، آن مامور مستقر، رسیدگی می کند.

معاون گردشگری همچنین اطمینان داد که صدور ویزای فرودگاهی که در سه سال گذشته توسعه یافته و اعتبار آن تا 90 روز تعیین شده، هچ مشکلی ندارد و هم اکنون اتباع نزدیک به 180 کشور می‌توانند این ویزا را در 10 فرودگاه بین المللی ایران دریافت کنند. رحمانی موحد در عین حال متذکر شد: برای ارتقای این سطح، شرکت‌های فرودگاهی در تمام شهرهایی که فرودگاه و پرواز ین‌المللی دارد، باید شرایط و امکانات لازم را تامین کنند، چون حتی در فرودگاهی مثل امام (ره) نیز وقتی چند هواپیما همزمان مسافر آورده‌اند صدور روادید نیز با ترافیک سنگین روبرو می‌شود. در همه دنیا گردشگران می‌دانند برای گرفتن ویزای فرودگاهی باید زمانی را برای دریافت آن، محاسبه کنند و این معطلی در بسیاری از کشورها طبیعی است، چون به هر حال این کار، معطلی و روند خاص خود را دارد.