به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۱ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۱۲۷۳۲۱

روحانی: نگفتیم همه مشکلات یک شبه حل می شود؛ برجام ارث پدری هیچکس نیست

روحانی: نگفتیم همه مشکلات یک شبه حل می شود؛ برجام ارث پدری هیچکس نیست
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در آیین رونمایی از 60 قلم داروی جدید در شرکت داروسازی رازک، اساس فصل بهار و نوروز برای همه را «محبت، برادری و همبستگی بیشتر» دانست و گفت: در برابر مشکلات باید بایستیم تا آنها را برطرف کنیم؛ همه مشکل در چند روز و چند ساله برطرف نمی شود؛ اما با امید می توانیم گام به گام مشکلات را کاهش دهیم.

وی در ادامه اضافه کرد: آنچه دولت یازدهم به آن افتخار می کند اینکه «راهی که انتخاب کردیم درست است».

رئیس جمهوری ادامه داد: بهار به ما می گوید سختی زمستان و سرما روزی به پایان می رسد و بهار و اعتدال آغاز می شود؛ پیام بهار برای ما پیام امید در زندگی است و باید به آینده امیدوار باشیم.

وی با تاکید بر اینکه «نباید بگذاریم برخی از قلم ها، افراد و زبان ها بذر یاس و ناامیدی را در دل جوانان بنشانند»، افزود: همه با امید زنده ایم؛ اگر امید نباشد مفهوم حرکت از صبح بی معناست و استراحت شب نیز مفهومی ندارد.

روحانی در ادامه، از عید نوروز به عنوان عید احترام به بزرگترها یاد و تاکید کرد: نباید بزرگترها را از یاد ببریم؛ باید به آنها احترام بگذاریم؛ آنها برای همیشه در میان ما نیستند و روزی که از میان ما رفتند تاسف بزرگی خواهیم خورد؛ آنهایی که به ناروا سخن نادرست به آنها روا داشتند.

رئیس جمهوری بر احترام به بزرگان و اندیشمندان تاکید کرد و گفت: باید به پدران، معلمان و اندیشمندان و همه کارآفرینان جامعه احترام بگذاریم؛ نباید از هم فاصله گرفته و به یکدیگر پشت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه «دولت یازدهم افتخار می کند که راه درستی را انتخاب کرده است؛» افزود: این راه هنوز به نهایت نرسیده است؛ دولت بعدی نیز نمی تواند مشکلات را به پایان برساند؛ در واقع 10 دولت بعدی نیز نخواهند توانست همه مشکلات را حل کنند اما اگر در راهی، یکصد مشکل را به 90 یا 80 مشکل کاهش دهید، این مسیر درست است.

روحانی به رونمایی از تولید داخلی 60 قلم داروی جدید اشاره کرد و گفت: پیام این اقدام این است که در سایه تلاش و فعالیت برنامه ریزان، مهندسان، تلاشگران و کارگران، این داروها در داخل کشور تولید شد؛ در حالی که پیش از این مواد اولیه آن از خارج تامین می شد.

رئیس جمهوری به پیام نوروزی سال گذشته خود اشاره کرد و گفت: در آن پیام، تحقق رشد اقتصادی پنج درصدی در سال 95 را از اهداف دولت اعلام کردم اما برخی از دوستان و اعضای هیات دولت به من گفتند شاید نتوانیم به آن برسیم؛ به آنها گفتم این یک هدف گذاری است که انشالله به آن برسیم؛ اگر نرسیدیم از مردم عذرخواهی می کنیم.

وی با بیان اینکه کشور به مردم تعلق دارد و همه ما خدمتگزار آنهایم، افزود: وقتی مرکز آمار و بانک مرکزی در آمار سه ماهه اول، دوم و سوم رشد اقتصادی را 11.6 درصد (بر مبنای پایه سال 90) و مرکز آمار رشد اقتصادی را 7.2 درصد (بر مبنای پایه سال 1376) اعلام کرد، نشانگر تلاش خدمتگزاران است.

روحانی گفت: خدا را شاکریم آنچه به مردم وعده دادیم به آن دست یافتیم و مجموعه رشد اقتصادی سال گذشته انشالله بالای هشت درصد خواهد بود.

رئیس جمهوری یادآورشد: 12 سال پیش در آغاز سال 1384 وقتی سیاست های چشم انداز ابلاغ شد رهبر معظم انقلاب از دولت ها خواستند تا به رشد اقتصادی هشت درصد برسند؛ سال 95 نخستین سالی است که به این رشد رسیدیم و آرزوی ملت در طول 12 سال تحقق یافت.

وی ادامه داد: سالها در آرزوی تورم تک رقمی بودیم؛ صبح امروز(دوشنبه) مرکز آمار تورم 12 ماهه منتهی به اسفندماه را 6.8 درصد اعلام کرد که بیانگر درست بودن مسیر انتخاب شده است اما با این حال همه مشکلات حل نشده است.

روحانی ادامه افزود: در کار اقتصاد وقتی در کشوری رکود ایجاد می شود اثر آن به سرعت آشکار نمی شود؛ البته انبارها پر است و تا خالی شود طول می کشد و بعد تولیدکنندگان وام می گیرند؛ اینجاست که رکود فشار می آورد و بعد از یک یا 2 سال آثارش ظاهر می شود؛ ما یک رکود هشت فصله داشتیم که پیش از دولت یازدهم بود.

رئیس جمهوری یادآورشد: در سال 1393 رکود را شکستیم و به رشد سه درصدی دست یافتیم اما به سرعت قیمت نفت از 120 دلار کاهش یافت تا اینکه در سال 1394 به زیر 30 دلار رسید و همه کشورها از ذخایر گذشته خود استفاده کردند.

وی ادامه داد: حتی عربستان سعودی نیز 80 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود استفاده کرد اما ما هرسال به ذخایرمان افزودیم و در سال 95 نیز هشت میلیارد دلار به صندوق ذخیره واریز کردیم؛ این نشان می دهد باوجود سختی ها، فشارها و رکود گذشته، این میزان به صندوق ذخیره اضافه شده است.

روحانی افزود: البته فشار این موضوع در سال های بعد وارد و بیکاری ظاهر می شود زیرا در سال هایی دانشگاه ها را باز کردیم و نزدیک به پنج میلیون جوان وارد شدند. در آینده، دوره تحصیل آنها پایان خواهد یافت و اکنون سالیانه 800 هزار نفر فارغ التحصیل وارد بازار کار می شوند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته برای نخستین بار یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شدند، گفت: البته هرچه امید مردم به آینده بیشتر شود ورود به بازار کار افزایش می یابد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه هرساله جمعیت کشور افزایش می یابد و اکنون به حدود 80 میلیون نفر رسیده است؛ تاکید کرد: باید زمینه را برای اشتغال جوانان آماده کنیم؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی فرمودند امسال، سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است بنابراین تولید را باید افزایش دهیم و به اشتغال جوانان بیفزاییم.

وی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته وضع اشتغال خوب بوده است، گفت: اما این میزان اشتغال تکافوی ورود افراد به بازار کار را نمی دهد؛ اگر سالیانه 700 هزار شغل نیز اضافه کنیم باز هم 500 هزارنفر به بیکاران افزوده می شود؛ بنابراین باید تلاش کنیم که از طریق تولید اشتغال ایجاد کنیم.

روحانی خاطرنشان ساخت: در بخش خدمات، گردشگری و کشاورزی زمینه توسعه و اشتغال خوبی داریم و حرکت های خوبی نیز آغاز شده است.

وی یادآورشد: اگر 200 هزار میلیارد ریال( 20هزار میلیارد تومان) در آغاز دولت یازدهم به مستمری بگیران پرداخت می شد امروز این رقم 81 درصد افزایش یافته است در حالی که در 8 سال گذشته 80 درصد اضافه شده بود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه مستمری بگیران و کارگران مشکلاتی دارند، گفت: باید محاسبه شود که مشکلات کم یا بیشتر شده است؟ در سال های پیش از دولت یازدهم، تورم به 30 تا 40 درصد نیز رسیده بود؛ بنابراین باید محاسبه کرد که به همین میزان (40 درصد) به حقوق کارگران نیز اضافه شده بود؟

روحانی افزود: در دولت یازدهم میزان افزایش حقوق مستمری بگیران از تورم بیشتر بوده است؛ زمانی که تورم 10 درصد بود ما 12 درصد به حقوق مستمری بگیران اضافه کردیم و حال که تورم تک رقمی شده است نیز 14.5 درصد به حقوق کارگران اضافه شده و این به این معناست که مسیر حرکت درست است.

وی ادامه داد: مشکلات هنوز تمام نشده است؛ در واقع وقتی فعالیت دولت یازدهم شروع شد تورم مواد خوراکی 51 درصد بود و امروز براساس اعلام مرکز آمار تورم مواد خوراکی به 7.1 درصد رسیده است.

رئیس جمهوری با یادآوری انتقادهای مطرح شده علیه دولت با این توجیه که قیمت کالاها ارزان نشده است، گفت: برخی می گویند چرا قیمت کالاها ارزان نشده در حالی که تورم با ارزانی دو مقوله جداست؛ تورم یک رقمی یعنی سال گذشته اگر جنسی 100 تومان بود امسال 108 تومان شده و این به معنای ارزان شدن نیست؛ حال اگر تورم 40 درصد بود چقدر به این اقلام اضافه می شد؟

روحانی خاطرنشان ساخت: اگر تورم سال 1392 ادامه می یافت امروز چه وضعی داشتیم؟ این مثل همانی است که در برجام می گوییم؛ یعنی اگر برجام نبود چه می شد؟ یعنی نفت را حداکثر یک میلیون بشکه می فروختیم و در بهترین وضعیت باید 200 هزار بشکه نفت بفروشیم بنابراین با این وضع مردم را چگونه اداره می کردیم؟

رئیس جمهوری ادامه داد: فروش نفت در سال 94 یک میلیون بشکه بود در حالی که این میزان در سال 95 به 2 میلیون و 600 هزار بشکه نفت با میعانات افزایش یافت؛ اگر این میزان نصف می شد چه وضعی داشتیم؟

رئیس جمهوری در ادامه به موضوع نوسازی ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و گفت: اگر هیچ هواپیمایی وارد کشور نمی شد و هواپیماها با عمر 20 تا 30 سال همچنان به فعالیت خود ادامه می دادند، تا 10 سال آینده باید چه می کردیم؟ امروز ناوگان هوایی در حال نوسازی و تحرک است.

روحانی افزود: «در بحث خرید هواپیما اول گفتیم قرار بسته می شود؛ گفتند این قراردادها روی کاغذ است؛ بعد گفتیم هواپیما وارد می شود؛ گفتند هواپیمای کاغذی است؛ وقتی وارد شد گفتند چرا اینقدر خوشحال هستید؛ گفتیم کم خوشحالی می کنیم.»

رئیس جمهوری ادامه داد: به هر حال تحرک ایجاد شده است؛ چرا واقعیت را به مردم نمی گوییم؟

وی اضافه کرد: «مگر برجام ارث پدر خاصی است؛ دیپلمات ها خادمان شمایند و پرورش یافتگان دانشگاه های ما هستند؛ حال اگر تلاش های آنها نبود به کجا می رسیدیم؟ می گویند همه اشکالات رفع نشده است؛ ما هیچ وقت نه معجزه را ادعا کردیم و نه گفتیم همه مشکلات یک شبه حل می شود.»

روحانی خاطرنشان ساخت: فردی در اول انقلاب می گفت مشکلات را یک شبه حل می کنم در حالی که ما ادعای یکشنبه و معجزه نداریم.

وی گفت: «می گوییم کاری که انجام می دهیم با مشورت است و دولت یازدهم هیچ کاری را بدون مشورت انجام نمی دهد و اقداماتش بر مبنای خرد جمعی، امید و تدبیر بوده است؛ باید از مردم بخواهیم در کنار هم بایستیم و متکی به خداوند باشیم.»

رئیس جمهوری اضافه کرد: نباید از هم فاصله بگیریم تا بتوانیم کارها را به پیش ببریم؛ ما ملت بزرگی هستیم که نیروهای انسانی و دانشگاهی افتخار بزرگی برای ما هستند؛ امسال که سال اشتغال است همه باید توان خود را در کنار هم قرار دهند.

وی گفت: در مسیرحرکت به این مراسم به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفتم امسال می خواهیم حرکت بزرگی در اشتغال داشته باشیم و این با همکاری همه تولیدکنندگان، مهندسان و مردم امکانپذیر است.

روحانی یادآورشد: اشتغال خالص سال گذشته در استان خراسان رضوی 121 هزار نفر بوده است؛ اگر 10 استان بزرگ هر کدام این میزان اشتغال را ایجاد کنند حرکت بزرگی ایجاد شده و این اقدام شدنی است.

رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه امسال را رهبری سال تولید و اشتغال قرار دادند، گفت: امیدواریم بتوان رفاه مردم و زندگی بهتر را برای آنها ایجاد کنیم.

وی افزود: امسال همچنین سال انتخابات است و باید با شور، انگیزه و مشارکت بیشتر در انتخابات سرنوشت ساز حضور داشته باشیم؛ امسال که به نام فاطمه(س) است امیدوارم سال پربرکتی برای همه باشد و شاهد انتخابات بزرگ در این سال باشیم.
مرجع : انتخاب