به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۲ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۱۲۷۳۷۳

میزان کالری چند خوراکی جذاب

گروه علمی: تعطیلات نوروز و دید و بازدیدهای پرتعداد فرصتی را فراهم می کند تا میزان مصرفی کالری بیش از ایام دیگر سال باشد و در پایان تعطیلات چند کیلویی به وزن افراد اضافه شود.
به گزارش مهر، «عید شما مبارک، بفرمایید دهانتان را شیرین کنید.» این جمله را این روزها آنقدر می شنوید که برخی مواقع می توانید قبل از حرف زدن صاحب خانه آن را با جزئیات حدس بزنید و در زمان درست آن را همزمان با میهمان یا میزبانتان تکرار کنید.

این اصلا البته نازیبا نیست و محبوب ترین سریال تکراری همه تاریخ ایران است. با این وجود دقیقا در روز سیزده فروردین ماه هم یک جمله تکراری داریم و آن جمله این است: «وای تو عید خیلی چاق شدم، اصلا حالم خوب نیست».

همان «بفرمایید دهانتان را شیرین کنید» ها و همین تخمه و آجیل و بستنی خوردن ها از این خانه به آن خانه کاری می کند که شکم شما متعجب می شود از این میزان کالری وارده! شاید اگر زبان داشت از شکم بیرون می آمد و دعوایی بزرگ با شما به راه می انداخت یا حداقل خیلی جدی سوال می کرد که آیا قصد خودکشی داری؟

اغلب مردم میزان انرژی موادی را که می خورند نمی دانند، مثلا اینکه آنها نمی دانند یک ظرف معمولی آجیل برابر یک وعده غذایی کامل به شما انرژی می دهد و اگر روی آن غذا هم میل بفرمایید انگار دوبار مثلا ناهار خورده اید یا دوبار شام خورده اید!

آجیل چند کالری دارد؟
در حالی که میزان کالری«انرژی» مورد نیاز اکثر انسانها کمتر از ۲۰۰۰ کالری در شبانه روز است تنها یک پیاله آجیل معادل ۸۰۰ کالری انرژی دارد و بسیاری از ما نمی دانیم که برای یک شبانه روز کامل تنها دو پیاله و نیم آجیل بدون هیچ ماده غذایی دیگری تقریبا بیشتر از میزان انرژی مورد نیاز ما کافی است.

شیرینی خامه ای وحشتناک!
یک شیرینی خامه ای بسته به اندازه اش تا ۳۰۰ کالری هم می تواند انرژی به بدن شما وارد کند و به این ترتیب اگر قصد منفجر شدن در ایام نوروز را دارید و می خواهید عملیات انتحاری انجام دهید لطفا از صبح که مهمانی ها آغاز شد تا شب هر کجا رفتید یک لیوان آجیل بعلاوه یک شیرینی خامه ای بخورید و ناهار و شام را هم در مهمانی ها با کباب کوبیده سیخی ۲۸۰ کالری با پلوی قاشقی ۴۰ کالری خود را مزین کنید تا نزدیکی های غروب به انفجار بزرگ« بیگ بنگ» نزدیک شوید.

در واقع خیلی ساده می توانید در پایان این سیزده روز که فعالیت بدنی شما هم پایین می آید و در نتیجه کمتر انرژی می سوزانید کیلو کیلو بر وزن خود افزوده باشید که برای برگشتن به حالت اولیه ماه ها زمان لازم باشد و وقت و ورزش و کم خوری.

راه حل سوزاندن کالری ها
به هر حال اینها را ننوشتیم تا از عید شما یک «زهر مار» بسازیم، فقط نوشتیم تا بدانید علت نحسی روز سیزده که حالتان گرفته است تنها بازگشت مجدد به سر کار و تمام شدن تعطیلات نیست بلکه بی مبالاتی در خوردن و ورزش نکردن هم هست. محض احتیاط لیست برخی مواد غذایی و کالری آنها و ورزش ها و کالری سوزی آنها را برای شما می نویسیم تا به هنگام خوردن هر یک پسته و تخمه و قاشق غذاخوری، لوگوی مهر را به یاد بیاورید و همه عیدتان به یاد ما باشید!

دوچرخه سواری معمولی در هر سی دقیقه ۲۹۴ کالری را می سوزاند یعنی تقریبا به اندازه یک شیرینی خامه ای پر ملات.

میزان کالری چند خوراکی جذاب
هر عدد فندوق یا پسته ۸ کالری دارد، شیرینی خشک هر صد گرم ۴۵۰ کالری دارد که توفانی بر پا می کند. چیپس و پنیر هر یک قاشق غذا خوری ۵۰ کالری دارد، یعنی هر یک قاشق چیپس و پنیر را که بخواهید بسوزانید باید ۱۰ دقیقه برقصید تا از بین برود!

بادام هندی هم که ظاهر بی آزاری دارد هر یک عددش ۱۰ کالری دارد، در واقع اگر تنها 10 عدد بادام هندی میل بفرمایید باید برای از بین بردن آن هفت دقیقه طناب بزنید چون هر دقیقه طناب زدن تقریبا ۱۸ کالری می سوزاند.