به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۴ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۱۲۷۴۴۵

آرزوی علی نصیریان برای تئاتر ایران

گروه فرهنگي: علی نصیریان در پیام خود برای روز جهانی تئاتر با تاکید بر اینکه این هنر هرگز کهنگی نمی‌پذیرد، اظهار کرد: تئاتر ملی آرزوی همیشگی هنرمندان تئاتر کشور بوده و بی‌شک هیچ ملتی با الگوبرداری و اجرای نیمه آگاهانه­‌ی آثار ملل دیگر صاحب هنر ملی نشده است.
آرزوی علی نصیریان برای تئاتر ایران
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در متن پیام علی نصیریان که به مناسبت روز جهانی تئاتر نوشته شده، آمده است:
«فرهنگ ریشه­‌ی زندگی و حیات است و هنر، بارزترین نشانه­‌ی فرهنگ.  تئاتر به مثابه­‌ی هنرِ مادر بسان درختی است با شاخ و برگ‌های سرسبز و ریشه­‌ای کهن که ثمره­‌اش جوشش هنری و شورآفرینی است.
در تئاتر، انسان نه شهروند سرزمینی که شهروند زمینی و هستی است. چراغ و آینه­‌ای به منزله­‌ی آگاهی و معرفت که انعکاس دهنده­‌ی روشنی و تجلی­‌گر حقایق ازلی ابدی است. به همان اعتبار که گوهر انسان بر مبنای روابط اجتماعی است.
در سالیان اخیر بیم آن می­‌رفت که با حضور همه جانبه­‌ی‌ رسانه­‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین، تئاتر و وضعیت آن به مخاطره بیفتد و این هنر شریف و انسانی دستخوش ناملایمات ارتباطی قرار گرفته و در پویه­‌ی بی­‌امان امواج گم و گور گردد. اما از آنجا که تئاتر بر ذات «انسان» و «زندگی» مبتنی ست، هرگز کهنگی نمی­‌پذیرد و تا انسان دراین اریکه هستی زنده است، تئاتر نیز همپا با او زنده خواهد بود چرا که انسانی­‌ترین هنرهاست.
تئاتر به مدد و لطف همین زنده بودن، «زندگانی» را «زنده مانی» می­‌کند و به آن جاودانگی می­‌بخشد. تئاتر به ما فرصت اندیشیدن و شهامت سخن گفتن، بیان حقایق، تعمق و تفکر، طرز نگاه زیباشناسانه و کشف حقایق پنهان زندگی و از همه مهمتر شنیدن سخن دیگران را می­‌دهد. جهان تئاتر، جهان چند صدایی­‌ است و تئاتر صدایی انسانی. از سوی دیگر تئاتر صحنه­‌ی ارائه­‌ی فکر و نقد و نظر اجتماعی­‌ست، امکانی عظیم تا وقایع را بر صحنه، به حقایق تبدیل کند و جهان امروز، جهان برداشتن فاصله­‌هاست. در این دهکده جهانی گوئی روز به روز زمین کوچکتر می­‌شود و هر اتفاقی که می­‌افتد انگار پشت همین دیوار بوده است.
تئاتر ایران جدای از ابعاد نمایشی و آئینی و خرده نمایش­‌ها و گونه­‌های نمایشی و ظرفیت­‌ها و قابلیت­‌های گران‌سنگ ادبی، به شکل مدرن، یکصد و پنجاهمین سال خود را تجربه می­‌کند و در همین عمر کوتاه خویش نشان داده است که از توانمندی­، استعداد و خلاقیت­‌های درخشانی برخوردار بوده که تاریخ تئاتر ایران گواه این مدعاست و زحمات و جانفشانی هنرمندان این رشته برای بقا و ماندگاری جای تقدیر بسیار دارد.
و در این میان تئاتر ملی آرزوی همیشگی هنرمندان تئاتر کشور بوده است. تئاتری ایرانی که با روحیه و خصال ملی قرابت داشته و هویت و هستی شناسی ایرانی را در فرهنگ جهانی به نمایش بگذارد. جدای از اهداف و زبان مشترک، هر ملتی هویت ویژه­ی خود را داراست و ناگزیر باید هر سرزمینی هنر ملی خود را بیافریند و آن را به تجارب میراث مشترک جهانی پیوند دهد و بی­‌شک در این فرآیند، هیچ ملتی صرفاً با الگوبرداری و اجرای نیمه آگاهانه­‌ی آثار ملل دیگر صاحب هنر ملی نشده است.
تقارن نوروز به عنوان جشن ملی ایرانیان با روز جهانی تئاتر که اخیراً به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، هماهنگی و همذاتی خجسته­‌ای است. نوروز روز نو است و تئاتر زایش و آفرینش هنری که مدام در حال نو شدن است و به قول "پیتر بروک" کارگردان تئاتر معاصر، «در تئاتر لوح تدریس، همیشه تمیز و تازه است». تئاتر جوان ایران نیز که به اهتمام نسل نو با اتکاء به تجارب پیشکسوتان و در پیوند با آنان دنیایی تازه و جذاب را در قوالب تازه بر صحنه رقم می­‌زند و شگفتی می­‌آفریند ناشی از همین خصیصه است.
تئاتر طریق همکلامی و همدلی میان انسان‌هاست، راهی برای تحقق صلح و آرمان‌های انسانی به زبان زیبا و خلاق.
به عنوان یکی از اعضای خانواده تئاتر ایران همراه با خانواده­‌ی جهانی تئاتر در نخستین ایام طلیعه­‌ی سال نو، جشن ملی خود را همپا با جان­‌بخشی طبیعت و بهار دل‌ها آغاز می­‌کند، این تقارن را در تقویم فرهنگی هنری کشور به فال نیک گرفته و برای تئاتر ایران سالی پربرکت و پرنشاط آرزو می­‌کنم.»