به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۴ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۱۲۷۴۵۳

درهای بسته موزه ها به روی گردشگران تهران

گروه فرهنگ و هنر:با وجود تبلیغات متعددی که پیش از آغاز تعطیلات برای بازدید از مراکز تاریخی و گردشگری پایتخت از سوی شهرداری تهران و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان شده بود، اما در چند روز گذشته مردم زیادی پشت درهای بسته برخی موزه‌ها و اماکن تاریخی معطل ماندند.
درهای بسته موزه ها به روی گردشگران تهران
مهم‌ترین جاذبه‌ی تهران فارغ از تنوع فرهنگی مردم اغلب مهاجرش و رشته کوه البرزی که آن را تنگ در آغوش گرفته و در این روزهای پاک بهاری، به شدت دلبری می‌کند، کاخ‌ها و موزه‌هایی است که اتفاقا این وقت سال بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه مردم و معدود مسافران‌اش قرار می‌گیرد، هرچند که برخی از آن‌ها همین فرصت اندک را تحت تاثیر برنامه‌ریزی‌های نامناسب از دست داده‌اند.

کاخ‌ها، عمارت‌ها و موزه‌های وقفی یا تحت تصرف یا در مالکیتِ نهادها، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که با برنامه‌ریزی‌های مربوط به اوقات فراغت مردم و زمان سفر گردشگران چندان همسویی ندارند و معمولا آن‌چنان که خود صلاح می‌دانند و تدبیر می‌کنند، اداره می‌شوند، مثل ساعت و هزینه‌ای که برای بازدید دارند و متفاوت از موزه‌ها و سایت‌های تاریخی تحت نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

موزه‌ی مقدم یا همان خانه مجلل قاجاری خیابان خیابان امام خمینی (ره) یا سپه، از جمله‌ی این عمارت‌های تاریخی تهران است که زیر نظر دانشگاه تهران مدیریت می‌شود و دقیقا با شروع تعطیلات رسمی کشور تا  روز مخابره‌ی این گزارش (چهارم فرودین‌ماه ۹۶) درهای آن بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی به روی گردشگران نوروزی بسته بوده است.

چند روزی است گردشگران ایرانی و خارجی که برای بازدید از موزه‌ی مقدم می‌روند پشت درهای بسته می‌مانند، بدون آن‌که حتی روی کاغذی با یک دست خط خشک و خالی خبر بسته شدن و ساعت‌های قابل بازدید آن مشخص شده باشد. مغازه‌دارهای اطراف این عمارت تاریخی در چند روز گذشته از دست گردشگرانی که مدام درباره‌ی این موزه پرس‌وجو می‌کنند، عاصی شده‌اند.

تلفن‌های موزه هم خلی سخت جواب داده می‌شود، باید خیلی پیگیر بود تا انتظامات این پاسخ را بدهد؛ «موزه مقدم تا پنج فروردین تعطیل است». غیر از این هم اطلاعات دیگری ندارد.

موزه جواهرات که زیر نظر بانک مرکزی است هم در وضعیت مشابه به سر می‌برد. با آن‌که روابط عمومی این بانک ۲۶ اسفندماه اطلاعیه داده که درهای موزه از شنبه ۵ فروردین‌ماه باز می‌شود، اما همچنان در برنامه‌های تهرانگردی لحاظ شده است. این موزه که مجموعه‌ای از جواهرات سلطنتی و گنجینه سنگ‌های قیمتی و زیورآلات ایران را به نمایش می‌گذارد، از پنجم فرودین‌ماه مطابق ساعت معمول از ۱۴ تا ۱۶:۳۰ باز می‌شود و از چهارشنبه تا جمعه هم مثل همیشه تعطیل خواهد بود.

سردرباغ ملی که در تمام نقشه‌ها و گشت‌های شهری تهران، بازدید از آن به شدت و مکرر پیشنهاد شده هم این روزها در حال گذراندن تعطیلات نوروزی است و برنامه‌ی موزه‌ی اندرونی، «ملک» را هم تا حدی تحت شعاع قرار داده است.

دروازه‌ی ورودی میدان مشق که دسترسی به موزه‌ی ملک از آن طریق ممکن است، ساعت‌های چندان مشخصی برای بازدید ندارد و در این تعطیلات رسمی اگر هوای قدم در خیابان سی تیر و بعدش دیدن موزه‌ی ایران‌باستان و آبگینه به سر زد، احتمالا باید در پیاده‌روی خیابان امام‌خمینی ایستاد و این دروازه‌ی آهنین و مزین به کاشی‌کاری‌هایی که راوی داستان‌های تاریخی شاهان قاجار و پهلوی است را از همان فاصله نظاره کرد.

رضا دبیری‌نژاد ـ مدیر موزه‌ی ملی ملک ـ هم درباره‌ی این محدودیت‌های سر درباغ ملی هم در مورد زمان بازدید از این موزه به ایسنا، گفت: طبق وقف‌نامه‌ی رسمی حسین آقا ملک این موزه در تعطیلات رسمی سال، بسته است، برای همین این چند روز تعطیل بوده، اما از روز شنبه تا ۱۱ فروردین‌ماه از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۶:۴۵ موزه باز است و دوزادهم و سیزدهم هم که تعطیل رسمی است. البته تمام این برنامه‌ریزی به باز بودن سردر باغ ملی بستگی دارد، چون قبلا هم با این مشکل روبه‌رو شده‌ایم، مثلا موزه‌ی ملک ساعت ۴ بعدازظهر تعطیل می‌شد، اما دروازه را گاهی ساعت ۲ می‌بستند که آخرین پنجشنبه سال ۹۵  نمونه‌ای از این حرکت بود، هرچند نامه‌نگاری‌های زیادی در این‌باره شده است.

سردر باغ ملی حالا دروازه ساختمان وزارت خارجه است که باز و بسته شدن‌اش هم با آن‌ها است. کمی پایین‌تر از دورازه میدان مشق در خیابان ناصر خسرو، نشانی مدرسه دارالفنون را داده‌اند که هیچ وقت زمان بازدید آن دقیق به مردم اطلاع‌رسانی نشده، با این حال شهرداری تهران امسال بازدید از آن را در نقشه‌هایش به مردم پیشنهاد داده، درحالی‌که این مدرسه هم تعطیل است.

هم‌راستا با سر درباغ ملی در خیابان سپه، موزه‌های پست و تلگراف زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سکه وابسته به بانک سپه  در ساختمان‌های آجری زرد اخرایی محصور مانده‌اند و این روزها کسی نیست که پاسخگوی ساعت بازدید از این موزه‌ها باشد.

عمارت مسعودیه هم که پیش از اغاز تعطیلات اعلام شده بود از یکم تا ۱۳ فروردین‌ماه ۹۶ برای بازدید گردشگران باز است اما بنا به ادعای برخی شاهدان که در نخستین روز سال به این عمارت رفته بودند، با درهای بسته مواجه شدند، هرچند که محمدرضا پوینده ـ مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیاء وبهره‌برداری از بناهای تاریخی‌ ـ که درحال حاضر این عمارت زیرنظر مجموعه آن قرار دارد و اوایل سال هم این عمارت قاجاری را از مستاجرش به حکم تخریب و پای‌بند نبودن به مفاد قرارداد برای احیا و مرمت، پس گرفت، به ایسنا گفت که مسعودیه در تمام روزهای تعطیل سال باز است و روزانه هم بیش از یک هزار بازدید کننده داشته است.

البته در خبرها هم پراکنده به باز بودن مسعودیه در نوروز اشاره شده، اما شاهدان در روز نخست سال ۹۶ پشت درهای بسته‌ِ‌ی آن، مانده‌اند. به سمت جنوب تهران حوالی مولوی، نشان سر قبر آقا را داده‌اند، بارگاه و گنبد امام جمعه دوره‌ی قاجاری تهران که مالک فعلی‌اش اوقاف است و سال‌هاست کسی اجازه ورود به آن را نداشته، اما معلوم نیست چرا روی نقشه و تورهای تهرانگردی وعده‌ی دیدارش را داده‌اند.

این‌ها مکان‌هایی است که تهران‌گردهای حرفه‌ای و آماتور گزارش‌هایش را به ایسنا داده‌اند که برای تایید درستی این اطلاعات نیز با تمام این موزه‌ها و سایت‌های تاریخی تماس گرفته شده است. به غیر از این عمارت‌ها و موزه‌ها، مکان‌های دیگری هم در تهران هستند که برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات نوروز پیشنهاد شده‌اند، اما این چند روز، گردشگران و بازدیدکنندگان را پشت در گذاشته‌اند که تعدادی از موزه‌های بنیاد مستضعفان با وجود تعطیلی چندین ساله، از آن جمله‌اند.
مرجع : ایسنا