به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۶ ساعت ۰۱:۴۲
کد مطلب : ۱۲۷۴۷۸

کشفی‌که تولید انبوه خون را ممکن می‌کند

گروه علمی: دانشمندان می گویند گام بلندی در جهت تولید انبوه گلبول های قرمز خون که برای اهدا مناسب است برداشته اند.
به گزارش ایسنا، به نقل از بی بی سی، امکان ساختن گلبول های قرمز خون در آزمایشگاه از قبل وجود داشته اما مشکل تولید انبوه آن است. اکنون تیمی در دانشگاه بریستول و "مرکز خون و پیوند ان اچ اس" شیوه ای را برای تولید نامحدود آن ابداع کرده است. البته خون مصنوعی بسیار گرانتر از خونی است که دیگران اعطا می کنند بنابراین احتمالا فقط برای افراد متعلق به گروه های خونی نادر استفاده خواهد شد.تکنیک قدیمی شامل برداشتن نوعی سلول بنیادی سازنده گلبول های قرمز خون در بدن و دستکاری آن برای همین کار در آزمایشگاه است. با این حال هر سلول در نهایت پس از تولید حداکثر ۵۰ هزار گلبول قرمز از بین می رود.
حقه ای که تیم محققان در بریستول ابداع کرده به دام انداختن سلول های بنیادی در دوره اولیه پیدایش است که به طور نامحدود تکثیر می شوند. زمانی که محققان این گروه از سلول ها را استخراج کردند، می توانند آنها را دستکاری کنند تا به گلبول قرمز بدل شوند.دکتر یان فرین از محققان این مطالعه گفت: "ما راهی عملی برای تولید انبوه و پایدار گلبول های قرمز خون برای استفاده کلینیکی را نشان داده ایم. ما چندین لیتر از این خون تولید کرده ایم."
با این حال هنوز کار زیادی باقی است. هرچند محققان اکنون امکانات بیولوژیکی لازم برای تولید انبوه را دارند اما فاقد فناوری لازم برای تولید انبوه گلبول های قرمز هستند.فرق آن مثل تولید آبجو در خانه با کارخانه آبجوسازی است.یک کیسه خون حاوی حدود یک تریلیون گلبول قرمز است.
پروفسور دیوید انستی یکی دیگر از محققان به بی بی سی گفت: "در زمینه مهندسی زیستی موانعی وجود دارد. تولید انبوه خون یک مشکل واقعی است و مرحله بعدی مطالعه ما بررسی شیوه های افزایش تولید خواهد بود."هزینه زیاد از موانع بزرگ مصرف گسترده خون تولید شده با این شیوه خواهد بود.مرکز خون و پیوند ان اچ اس (نظام بهداشت بریتانیا) می گوید "به هیچ وجه" قصد ندارد از شیوه های رایج جمع آوری خون اعطایی فاصله بگیرد.آزمایش های ایمنی خون تولید شده در آزمایشگاه قرار است در ادامه سال جاری انجام شود.