به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب : ۱۲۷۵۵۷

در تعطیلات نوروز تئاتر ببینید

گروه فرهنگی: همزمان با اولین روز ملی هنرهای نمایشی در ایران برخی سالن‌های نمایشی در تعطیلات نوروز میزبان علاقه‌مندان به تئاتر و همچنین میهمانان نوروزی می‌شوند.
به گزارش ایسنا، هر سال هفتم فروردین به مناسبت روز جهانی تئاتر گرامی‌ داشته می‌شود که البته در کشور ما به علت همزمانی با تعطیلات نوروز به ندرت اتفاق خاصی در این روز رخ داده و معمولا ویژه برنامه‌ها با حدود دو ماه تاخیر در "اردیبهشت تئاتر" برگزار می‌شدند اما چند سالی است توجه بیشتری به اجرای تئاتر در تعطیلاتی که پایتخت هم میزبان مسافران نوروزی است، می‌شود.
این توجه امسال رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و تعداد بیشتری از سالن‌های تئاتری نسبت به چند سال گذشته برای اجرای نمایش در نوروز فعال شده‌اند که به برخی از آن‌ها در این گزارش اشاره می‌شود.
تئاتر شهر
 تئاتر شهر که سایت جدید اینترنتی‌اش هم به تازگی رونمایی شده، به عنوان مهم‌ترین مجموعه تئاتری کشور همزمان با روز ملی و جهانی تئاتر چند نمایش را بر صحنه تالارهای خود دارد و در محوطه بیرونی آن نیز نمایش‌های محیطی اجرا می‌شوند.
یکی از نمایش‌های این مجموعه، «شلتر» به کارگردانی امین میری است که در ادامه اجرای موفق خود در ماه‌ آخر سال گذشته چند روز دیگر هم پذیرای تماشاگران در سالن قشقایی خواهد بود.
 همچنین اجرای ویژه تئاتر ستمدیدگان به مناسبت روز جهانی تئاتر و بزرگداشت آگستوبوال از هفتم فروردین در پلاتو اجرا میزبان مخاطبان است. در پلاتو اجرا همچنین نمایش «برلین» با طراحی و کارگردانی آریان رضایی یک روز پس از تعطیلات به صحنه می‌رود.
نمایش «بوف کور» به کارگردانی ناصرحسینی‌مهر هم از ۱۵ فروردین‌ در چهارسو اجرا می‌شود و از همین تاریخ «مرگ آسیدکاظم» به کارگردانی محمد محقق منتظری در سالن سایه به صحنه می‌رود. «کافه پولشِری» الهام پاوه‌نژاد به عنوان اولین تجربه کارگردانی این بازیگر در تئاتر هم از هفدهم در کافه تریا تئاترشهر اجرا می‌شود.
البته طبق آنچه اعلام شده تالار اصلی این مجموعه هم از دهه سوم فروردین احتمالا با نمایش «هملت» به کارگردانی آرش دادگر به استقبال سال جدید می‌رود.
همچنین طبق گفته سامان خلیلیان در روزهای ۶ و ۷ فروردین‌ماه و همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی، در محوطه تئاترشهر هفت اثر با محوریت نوروز اجرا می‌شوند. براین اساس، کوسه برنشین، آئین اقوام ایرانی، مبارک و عمو نوروز، میر نوروزی، حاجی فیروز و بابا نوروز و ننه سرما از جمله نمایش‌هایی هستند که در این دو روز در محوطه تئاترشهر اجرا خواهند شد.
سنگلج
تالار سنگلج به عنوان قدیمی‌ترین تماشاخانه فعال، از روزهای ابتدایی سال جدید و زودتر از دیگر سالن‌ها به استقبال روز تئاتر رفت و نمایش «خواستگاری» به نویسندگی و کارگردانی سید عظیم موسوی را روی صحنه دارد.
این نمایش که از ساعت ۱۹:۳۰ اجرا می‌شود، برگرفته از نمایشنامه «خواستگاری» چخوف است که با استفاده از نمایش‌های آیینی- سنتی همچون تخت حوضی، نقالی و شبیه‌خوانی با لهجه گیلکی و به ‌صورت کمدی- موزیکال به صحنه می‌رود.
«ایرانشهر» که یکی از تماشاخانه‌های پرطرفدار تهران است، در تعطیلاتی طولانی به سر می‌برد و از اواخر اسفندماه نمایشی روی صحنه نداشته است.
با این حال این مجموعه طبق آنچه اعلام شده، پس از تعطیلات نوروز با نمایش‌های «و چند داستان دیگر» به کارگردانی پیام لاریان، «سونات پاییزی» جلال تهرانی، «ولپن» مهدی کوشکی و «آوازهای سرشام» کاوه مهدوی میزبان تماشاگران خود خواهد بود.
هنر
تالار هنر که نمایش‌هایی را ویژه کودکان و نوجوانان اجرا می‌کند، به مناسبت روز ملی و جهانی تئاتر فعالیت خود را از سر گرفته و نمایش «موش تا موش» را به کارگردانی رامین کهن به صحنه می‌برد.
باران
تماشاخانه باران هم در تعطیلات سال جدید نمایش‌های «برای کلاه آهنی‌ها» به کارگردانی پژمان عبدی و «مافیا» به کارگردانی افروز فروزند را اجرا می‌کند.
این دو نمایش در اسفندماه هم روی صحنه بودند و با توجه به استقبال صورت گرفته، اجرای آن‌ها در نوروز تمدید شد. البته «برای کلاه‌آهنی‌ها» که اجرایش از دهم فروردین آغاز می‌شود، روزهای مشخصی درنظر گرفته شده و مخاطبان این نمایش می‌توانند آن را در تعطیلات در روزهای دهم و یازدهم فروردین و پس از آن در چند روز دیگر تا اول اردیبهشت تماشا کنند.
همچنین در این تماشاخانه نمایش «سیزیف و کمدی مرگ» به کارگردانی علی ضیایی و مسعود روستا از هفتم فروردین‌ماه به صحنه می‌رود.
تالار مولوی هم یکی دیگر از تماشاخانه‌هایی است که همزمان با باز شدن دانشگاه‌ها فعالیت خود را در سال جدید از سرمی‌گیرد و بعد از تعطیلات با سه نمایش «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» به کارگردانی شیوا مسعودی، «ماراساد» به کارگردانی مریم برزگر و «آدم آدم است» به کارگردانی حبیب‌اله دانش میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهد بود.
تئاتر مستقل
تئاتر مستقل تهران هم به عنوان یکی دیگر از تماشاخانه‌های خصوصی فعال، یک روز پس از تعطیلات نوروزی یعنی از ۱۴ فروردین‌ماه نمایش «رومئو و ژولیت» را به کارگردانی هستی حسینی به اجرا می‌گذارد.