به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۱۲۷۵۷۱

مقابله با سرطان پوست با فناوری نانو

گروه علمي: پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا راهبرد جدیدی برای مقابله با سرطان پوست ارائه کردند. آن‌ها دو ترکیب شیمیایی را با نسبت مشخص درون یک نانوذره قرار دادند؛ این کار موجب کاهش اثرات منفی دارو و افزایش اثربخشی آن می‌شود.
محققان نوع جدیدی از داروی ضدسرطان را با قابلیت ترکیب چند ماده شیمیایی درون یک نانوذره ارائه کردند که می‌توان با استفاده از آن از مقاومت دارویی سرطان پوست ممانعت به عمل آورد. این نانودارو موسوم به CelePlum-777 از نسبت ویژه‌ای از سیلیکوکسیب و پلومباگین ایجاد شده است. سیلیکوکسیب یک نوع داروی ضدالتهاب و پلومباگین یک ماده سمی است. با ترکیب این دو دارو و قراردادن آن درون نانوذرات می‌توان عملکرد داروی نهایی را افزایش داد و مانع از مقاومت سلول سرطانی در برابر دارو شد.

این دو ماده در کنار هم و در صورت ترکیب شدن با یک نسبت خاص می‌توانند سلول‌های سرطان پوست را بین ببرند. این گروه تحقیقاتی از نانوذرات برای رهاسازی مستقیم این داروها به درون سلول سرطانی استفاده کردند. راگاوندرا گوودا از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گوید:وارد کردن چند دارو به درون نانوذرات، یک راهبرد خلاقانه است که با استفاده از آن می‌توان داروی ضدسرطان را به یک نقطه ویژه در بدن وارد کرد؛ جایی که این داروها می‌توانند با یک نسبت بهینه موجب از بین رفتن سلول سرطانی شوند. مزیت دیگر این راهبرد آن است که می‌توان غلظت دارو را کاهش داد و در نهایت سمیت آن به حداقل برسد، در حالی که اثربخشی دارو افزایش یافته است.

این دو ماده را نمی‌توان از راه دهان به بدن وارد کرد، بلکه باید از طریق تزریق این کار انجام شود. به دلیل ابعاد کوچک نانوذرات، این مواد به سادگی وارد سلول‌های سرطانی شده و در آنجا موجب از بین رفتن تومور می‌شوند. گوودا می‌افزاید:این نانودارو اولین نوع از دسته جدید از داروهاست که می‌تواند چند ترکیب شیمیایی را برای از بین بردن سرطان پوست در یک دارو قرار دهد. این نانودارو می‌تواند مانع از مقاومت سلولی در برابر دارو شود. در حال حاضر دارویی شبیه به این در بازار وجود ندارد.