به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۹ ساعت ۰۰:۵۶
کد مطلب : ۱۲۷۶۱۱

بیانیه 15 بندی سران عرب علیه ایران

گروه بين الملل: بخش بزرگی از پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سالانه سران عرب در اردن، مانند نشست‌های پیش به چیزی موسوم به «دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی» اختصاص یافته و 15 بند دارد.
به گزارش فارس، پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سالانه سران عرب که چهارشنبه در اردن برگزار می‌شود، همانند سال‌های گذشته بخشی قابل توجه از آن علیه ایران است. این بخش از بیانیه پایانی، تحت عنوان «دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی» و در قالب 15 بند منتشر شده که اتهامات همیشگی کشورهای عربی به ایران را تکرار کرده است. این پیش‌نویس از اجماع کشورهای عربی برخوردار نیست.

عراق درباره کل این بخش از بیانیه که دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی خوانده شده، تحفظ دارد و اعلام کرد که اصلا با این «عنوان» موافق نیست و علاوه بر این درباره بندهای 6و7 که در آن از «مقاومت ملی شریف که در حزب‌الله لبنان تجلی یافته و بخشی از دولت لبنان که نماینده مردم لبنان است» موافقت ندارد. همچنین لبنان نیز ضمن اعلام سیاست عدم دخالت خود، در خصوص بند 6و7 موافقت ندارد و اعلام کرده است که توصیف حزب‌الله به گروهی تروریستی را نمی‌تواند بپذیرد چرا که خارج از دسته‌بندی‌های سازمان ملل و خلاف معاهده عربی برای مبارزه با تروریسم است.

در بند نخستِ این بخش از پیش‌نویس بیانیه بر «اهمیت وجود همکاری میان کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل حسن‌همجواری و خودداری از به کارگیری زور یا تهدید به استفاده از زور و محکومیت دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی» تأکید شده است. در بند دوم تعرض به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری آن در مشهد و در بند سوم مواضع مسئولان ایران که «تحریک‌آمیز و خصمانه» علیه کشورهای عربی توصیف شده، محکوم و از مسئولان ایران خواسته شده که به اظهارات خصمانه و تحریک‌آمیز و اقدامات رسانه‌ای علیه کشورهای عربی پایان داده شود.

در بند چهارم، کشورهای عربی از ایران دعوت کرده‌اند که از آنچه «سیاست‌های تغذیه‌کننده منازعه‌های فرقه‌گرایانه و مذهبی نامیده شده» دست بر دارد و از «گروه‌هایی که این منازعات را در کشورهای خلیج [فارس] شعله‌ور می‌کنند، حمایت نکند» و «از حمایت و پشتیبانی مالی شبه‌نظامیان و احزاب مسلح در کشورهای عربی دست بردارد».

در بند پنجم، آنچه «اشغال جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) توسط ایران» خوانده شده، محکوم و از ابزارها و اقدامات مسالمت‌جویانه امارات در پس گرفتن آن، حمایت شده است.

در بند ششم، آنچه «دخالت‌های مستمر ایران در امور داخلی پادشاهی بحرین از طریق کمک به تروریسم و آموزش تروریست‌ها و قاچاق سلاح و مواد منفجره و برانگیختن اختلافات مذهبی و ادامه مواضع در سطوح مختلف برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی و تاسیس گروههای تروریستی مورد حمایت سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله تروریست» نامیده شده، محکوم شده است.

در بند هفتم از آنچه «تلاش بحرین در ناکام گذاشتن طرح تروریستی ژانویه 2016 و بازداشت اعضای گروهک تروریستی مورد حمایت سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله تروریستی» نامیده شده، تقدیر شده است.

در بند هشتم «دخالت ایران در سوریه» محکوم شده و ادعا شده که این دخالت، به نفع حل مسالمت‌آمیز بحران طبق محتوای بیانیه «ژنو-1» نیست.

در بند نُهم آنچه «دخالت ایران در امور داخلی یمن از طریق حمایت از نیروهای ضد دولت مشروع یمن» نامیده شده، محکوم دشه است.

در بند دهم بر «اهمیت طرح شورای همکاری خلیج [فارس]» که نامه‌ای بر اساس آن را امیر کویت تسلیم رئیس جمهوری ایران کرد و از ایران دعوت به عمل آورد تا با آن تعامل مثبت داشته باشد، تأکید شده است.

 در بند یازدهم بر تعهد ایران به اجرای قطعنامه 2231 سال 2015 و «ضرورت اجرای مکانیزم مؤثر برای تحقق اجرای توافق [هسته‌ای] و بازرسی، نظارت و بازگشت تحریم‌ها به شکل سریع و موثر در صورت نقض توافق توسط ایران» تأکید شده است.

در بند دوازدهم از دبیر کل اتحادیه عرب خواسته شده که با همراهی وزرای خارجه کمیته چهارجانبه عربی شامل وزیر خارجه عربستان، امارات، مصر و بحرین «طرحی برای تحرک عربی جهت مقابله با دخالت‌های ایران در منطقه عربی» تدوین و در سطح بین‌المللی برای آن بازارگرمی شود.

در بند سیزدهم گفته شده که باید «دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی» در برنامه‌های سمینارهای همکاری عربی با طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای گنجانده شود.

در بند چهاردهم از اتحادیه عرب خواسته شده که «به سراغ نهادهای ذی‌ربط در سازمان ملل» برود و از آن بخواهد که موضوع [دخالت‌های ایران] را طبق احکام ماده دوم بند هفتم منشور سازمان ملل متحد که دخالت در امور داخلی کشورها را ممنوع می‌کند، در برنامه‌های سازمان ملل بگنجاند.

در پند پانزدهم نیز از دبیر کل اتحادیه عرب خواسته شده که اجرای 14 بند پیشین را پیگیری و گزارش اجرای آن را در دوره آتی اجلاس سران عرب ارائه کند.