به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۴ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۱۲۷۷۳۵

پراید و پژو ۴۰۵ دوسال دیگر مهمان ایرانی‌ها

گروه اقتصادي: خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ نه تنها در پایان سال ۱۳۹۵ متوقف نشد بلکه با تصمیم اتخاذ شده مبنی بر رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد، تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ کلیه خودروها به حیات خود ادامه می‌دهند.
پراید و پژو ۴۰۵ دوسال دیگر مهمان ایرانی‌ها
به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسید در پایان سال ۱۳۹۵  خط تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل گذشت بیش از ۱۰ سال از خط تولید آنها متوقف شود. مساله‌ای که در برهه‌های زمانی مختلف در خصوص آن صحبت‌های گوناگونی مطرح شد اما در نهایت با گذر از سال ۱۳۹۵ اتفاق دیگری در خصوص این دو خودرو رخ داد تا حداقل به مدت دو سال دیگر و تا ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۷ هیچ‌گونه تصمیم جدیدی در مورد ادامه حیات این دو خودرو اتخاذ نشود.
سازمان استاندارد: توقف خط تولید پراید و پژو ربطی به ما ندارد
در آخرین نشست خبری نیره پیروزبخت – رییس سازمان ملی استاندارد ایران – خبر جدیدی در مورد ادامه خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ اعلام شد. این‌که استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد افزایش یافته و در ستاد سیاست‌گذاری خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود در مورد چگونگی اجرای این استانداردها تصمیم‌گیری‌های لازم به عمل آمده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه طبق قانون باید خودروهایی که ۱۰ سال از زمان تولید آنها می‌گذرد، خط تولیدشان متوقف شود، بنابراین چرا در مورد خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ اقدام جدی‌ای صورت نمی‌گیرد، بیان کرد که در هر کشوری بین سازمان‌های مختلف یک فرآیند زنجیره‌ای حاکم است. در ایران نیز باید بدانیم که همه چیز بر عهده سازمان ملی استاندارد نیست و خودرو نیز از این مقوله مستثنی نخواهد بود. موضوع توقف خط تولید خودروهایی که ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد، ربطی به ما ندارد.
شرکت بازرسی استاندارد: جایگزینی برای پراید و پژو نداریم
در این خصوص سعید تاجیک - معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران – نیز در گفت‌وگو با ایسنا در مورد آخرین وضعیت خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ و زمان توقف خط تولید این دو خودرو، اظهار کرد که اگر بخواهیم به صورت شفاف در این رابطه اظهار نظر کنیم باید چند نکته را مدنظر قرار دهیم. ابتدا اینکه خودروی جایگزینی با این قیمت در دنیا به سختی پیدا می‌شود، چراکه بسته CKD خودرو حدود ۹ تا ۱۰ هزار دلار است که اگر در قیمت و تعرفه ضرب شود، کمتر از ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان آب نمی‌خورد؛ بنابراین خودروی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی برای جایگزینی پراید و پژو ۴۰۵ وجود ندارد.
وزارت صنعت: خط تولید هیچ خودرویی تا دی‌ماه ۹۷ متوقف نمی‌شود
در مورد ادامه خط تولید خودرهایی که ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد به ویژه پراید و پژو ۴۰۵، صالحی‌نیا - معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت – حجت را برهمه تمام و اعلام کرد که تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید هیچ خودرویی متوقف نخواهد شد و براساس رعایت استانداردهایی که توسط شورای عالی استاندارد و نیز سازمان ملی استاندارد ایران تدوین می‌شود بخش‌های مختلف مکلف به رعایت استانداردها هستند، بنابراین در بخش خودرو نیز در زمینه ایمنی، کیفیت، آلایندگی و مصرف سوخت استانداردها مدنظر قرار می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، پراید خودرویی است که از سال ۱۳۷۲ تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و در مورد پژو ۴۰۵ نیز مونتاژ و تولید از سال ۱۳۶۹ کلید خورده است. هرچند در نیمه سال ۱۳۹۵ به نظر می‌رسید تا پایان سال این دو خودرو متوقف شود، اما در نهایت با افزایش تعداد استانداردها به ۸۳ مورد و تغییر پلت‌فرم خودروهایی که نیازمند اصلاح است تا ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۷ همچنان کلیه خودروها به حیات خود ادامه خواهند داد تا پس از زمان اعلام شده در مورد تولید یا توقف تولید آنها تصمیم‌گیری شود.

دموکرات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۴ ۱۲:۳۶
گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست (350452)
۱۳۹۶/۰۱/۱۴ ۱۴:۲۰
اگر تولید این دو خودرو متوقف می شد باید تعجب می کردیم و گرنه بقیه اش که روال معمول کشور ما در هموه موارد است (350460)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۴ ۱۴:۳۸
مایه تاسف است تاکی مافیای خودروسازی داخلی رانت و فضای غیر رقابتی؟؟؟؟ با کاهش تعرفه واردات خوذرو فضای رقابتی باید جای فضای رانتی رابگیرد و تولید ارابه مرگ پیکان پراید 405 و نیسان آبی کاهش یابد و حذف شوند (350461)
1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۴ ۱۸:۲۸
یقینا با وضع اقتصادی نامناسب مردم و شرایط های فروش ضعیف نمی توان از پزاید و پژو صرف نظر کرد.
به نظر می رسد این دو شرکت باید به فکر بازارهای خارجی برای محصولات خود باشند .هر چند فرصت های زیادی را از دست داده ایم لکن بازار داخلی واقعا راکد و بی رونق است .تولید خودرو ارزان قیمت به سبک چینی واقعا پر مشتری است . در حال حاضر قیمت در بازار حرف اول را می زند . هر چه ارزانتر بهتر . کیفیت واژه ای بیگانه است که باید از فرهنگ لغت حذف شود. (350476)