به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۴:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۵ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۱۲۷۷۸۸

اگر80میلیون معلمند پس معلمان چکاره‌اند؟

 محمدرضا خورشیدی پاجی
آقای حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش دوران دولت شور عدالت وپاکدستی ونماینده کنونی مجلس اخیرا در یک شوی انتخاباتی همچون گذشته روی پرچینی در مرغزار نشسته وآواز سرداده که هشتاد میلیون معلم اکنون دیکته‌های تو (روحانی) را تصحیح و نمره خواهند داد! البته رئیس اش احمدی نژاد چند روز گذشته در اهواز ازعدد هشتاد میلیون به طریق دیگری در کلامش به مانور بحران آفرینی برخاست که هنوز مایه تعجب و تحیر صاحب نظران و موجب تفسیر گوناگون به افکار جامعه تزریق نمود که نه تنها به اعتماد، اتحاد و همدلی کمک نمی‌کند بلکه غفلتا می‌تواند به تضعیف جایگاه استوانه‌های ملی منجرشود.

حاجی بابایی که هم کار اجرایی و هم قانون نویسی را در سابقه خود دارد هنوز نمی‌داند که دراجرای برنامه هیچگاه دیکته نمی‌نویسند. اگر دولت بخواهد دیکته بنویسد او در جایگاه نماینده مجلس چکاره بوده است که تاکنون عکس العمل نشان نداده است؟ مگر می‌شود دولت دیکته بنویسد و مجلس به اجرای برنامه بپردازد؟ یا شاید او در گوشه‌ای برای مچ گیری از این نقص مدت‌ها نقش کارآگاه را بازی می‌کرده است؟ دولت آنچه که از مجلس که در راس امور است طراحی و قانون تصویب می‌نماید آنرا به اجرا می‌گذارد و این مجلس است که پس از دستور، در اجرای برنامه به دولت کمک و نظارت می‌کند تا انحراف از برنامه صورت نگیرد.

البته اگر خطای استراتژیک کلامی حاجی بابایی را همچون سنوات گذشته که هرچه بدون تفکر و اندیشه در ذهنش می‌آید می‌گوید مد نظر قرار دهیم مشکلی نیست اما سئوال این است که آیا شان و مقام و منزلت معلمان در منظر حاجی بابایی آنقدرعمومی و دم دستی است که گفته است  تمام آحاد ملت، معلمند؟
جناب حاجی بابایی در دوران وزارت هیچگاه از یاد و خاطر نوع برخورد پوپولیستی شما به معلمان فراموش نمی‌شود آنگاه که در قلع و قمع جناحی در آموزش و پرورش بهترین‌ها را سرکوب و در استخدام از هرناکجا آباد بدون توجه به کمترین تخصص به نام معلم وارد گردونه این نهاد، نیرو وارد نموده اید!

اگر هشتاد میلیون معلمندپس به معلمان چه نیازی است؟ آیا در خانه‌ای که پدری چهار فرزند دارد و یکی از آنان معلم است پدر می‌تواند به فرزندانش بگوید همه شما معلمید؟ این چه قیاسی است که شما رفتگر، مهندس، پزشک، پرستار، نگهبان، کارمند، وزیر، وکیل، سرباز، مدیر کل، شاعر، نویسنده، دانش آموز و خدای ناکرده دزد، قاتل، معتاد، دیوانه و. . . همه را معلم می‌دانید؟ از دید شما معلمان دیکته گو هستند؟ نمی‌دانید کار معلم دیکته گفتن نیست که معلمان با ده‌ها آیتم و فعالیت با فراگیران و متربیان سرو کار دارند که فقط یک مورد بسیار ساده آن دیکته گفتن است!

آنچه حاجی بابایی بیان نمودند به این معناست که نگاه سنتی به مدرسه ، معلم، تعلیم و‌تربیت آمال و آرزویشاست که از آموزش و پرورش ایده آل، پیچیده و روزآمد، توسعه گرا ومولد بیگانه می‌باشد. او چگونه وزیر آموزش و پرورش بود که نگاه سطحی ودم دستی و غیر تخصصی به معلمان داشته و دارد؟ در تمام دنیا آثار و اثر جوار مدرسه برای تعلیم و‌تربیت فاکتورهای مهمی هستند اما در مقام و جایگاه معلم، نمی‌توانیم هیچ شغلی را با حرفه معلمان مقایسه و برابر و نزدیک بدانیم.

امیدواریم که حاجی بابایی در شوی انتخاباتی خود در باره معلمان خطای کلامی انجام داده باشد و خدای ناکرده در اندیشه خود چنین نظریه خطرناکی را در سر نپروراند که قرار گرفتن چنین افرادی در مناصب حساس و تاثیر گذار کشور، دستگاه تعلیم و‌تربیت را از مسیر توسعه متوازن و پایداردور خواهد کرد.
* فعال فرهنگی