به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۶ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۱۲۷۸۵۱

سينما در نوروز ٢٢ ميليارد تومانی شد

گروه فرهنگي_رسانه‌ها: روزنامه اعتماد نوشت: واكنش منتقدان و اهالي سينما بعد از برگزاري سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر، نشان مي‌داد سينماي ايران در اكران ٩٦ نمي‌تواند به اندازه زمان مشابه سال ٩٥، موفق ظاهر شود اما اثبات اين مدعا نياز به زمان داشت.حالا كه تعطيلات نوروز به پايان رسيده، آمار و ارقام روي كاغذ از فروش قابل قبول سينماي ايران در سال جديد حكايت دارد، اما اين ميزان رشد تنها به فروش فيلم‌ها مربوط مي‌شود و در واقع تعداد مخاطب كاهش نامحسوسي نسبت به سال گذشته داشته است.

اما اواخر سال ٩٥، شوراي صنفي نمايش بعد از بررسي فيلم‌هاي متقاضي اكران نوروز، شش فيلم «خوب، بد، جلف»، «ماجراي نيمروز»، «يك روز بخصوص»، «گشت ٢»، «سه بيگانه» و «آباجان» را براي نمايش در سينماهاي كشور انتخاب كرد. از اين ميان به جز «سه بيگانه» به كارگرداني مهدي مظلومي، پنج فيلم ديگر يك بار شانس خود را در جشنواره سي و پنجم فيلم فجر روي پرده امتحان كرده بودند و «ماجراي نيمروز» هم عنوان بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را از آن خود كرده بود.
 
اين جشنواره اما براي چهار فيلم ديگر دستاورد چنداني نداشت. «سه بيگانه» نيز بعد از كش و قوس‌ها و حواشي فراوان و فعاليت كارگردان اين اثر سينمايي در شبكه جم، بالاخره بدون نام كارگردان، روي پرده رفت تا تهيه‌كنندگان اين اثر سينمايي بيش از اينها متحمل ضرر و زيان نشوند.

با اين همه فروش موفق برخي فيلم‌ها در سال‌هاي اخير نشان داده كه كسب سيمرغ ضامن موفقيت آثار در اكران عمومي نيست. به همين خاطر دو فيلم «گشت ٢» و «خوب، بد، جلف» به عنوان نمايندگان سينماي كمدي، با وجود انتقادات فراوان منتقدان، تا اينجا دو فيلم پر فروش سال ٩٦ هستند و در مجموع بيش از ١٧ ميليارد تومان از گيشه سينماها را از آن خود كردند.
 
در مجموع فروش شش فيلم نوبت اول نوروز امسال، تا اينجا چيزي حدود ٢٢ ميليارد تومان به چرخه اقتصادي سينماي ايران افزوده است. اين مبلغ در مقايسه با سال گذشته به ظاهر چهار ميليارد تومان افزايش يافته است اما بخشي از اين افزايش قيمت مرهون بالا رفتن بليت در برخي سينماهاي كشور است.

علي سرتيپي، مديرعامل موسسه فيلميران، نيز با تاييد اين مطلب از رشد ١٨ درصدي فروش فيلم‌ها در سال جديد خبر داد، فروشي كه كاهش ١٢درصدي مخاطب را نيز به دنبال داشته است: «همواره وقتي فيلم‌ها به طور منظم و خوب در رسانه ملي تبليغ شده، سير صعودي مخاطبان سينما را شاهد بوده‌ايم. با توجه به اينكه امسال هيچ فيلمي از شبكه‌هاي ماهواره تبليغ نشد، بنابراين توقع ما از صدا و سيما اين است كه حمايت‌هاي بيشتري از فيلم‌هاي در حال اكران داشته باشد. فيلم‌هايي كه در اكران نوروز امسال به نمايش درآمد به نظرم چينش خوبي نداشت، همچنين تعداد محدودي از فيلم‌هاي اكران نوروز تبليغات تلويزيوني داشتند كه باعث كاهش مخاطبان سينما شد.»

با اين همه تركيب فيلم‌هاي اكران نوروز، تفاوت چنداني با اكران نوروز ٩٥ ندارد. سال گذشته نيز دو فيلم كمدي و چهار فيلم در ژانر اجتماعي، سياسي و جنايي در صف اكران نوروز قرار گرفتند. بنا بر اعلام سازمان سينمايي، فروش فيلم‌ها در تعطيلات نوروز ٩٥ در مجموع ١٦ ميليارد و ٤٢٠ ميليون تومان بود. از ميان شش فيلم اكران شده در اين روزها، دو فيلم «من سالوادور نيستم» و «٥٠ كيلو آلبالو» فيلم‌هاي كمدي بودند كه در مجموع ١١ ميليارد و ٢٠٠ ميليون تومان از فروش تعطيلات عيد را به خود اختصاص دادند اما دو فيلم «باديگارد» و «ابد و يك روز» به عنوان نماينده سينماهاي اجتماعي، خوش درخشيدند و با فاصله گرفتن از تعطيلات نوروز، همپاي فيلم‌هاي كمدي پيش رفتند.

اما نكته قابل توجه در اكران نوروز سال گذشته، پخش تيزرهاي تبليغاتي فيلم‌هاي سينمايي از شبكه جم بود، مساله‌اي كه توجه برخي مخاطبان را به سينما جلب كرد و تضمين خوبي براي فروش فيلم‌هاي در حال اكران بود. اگرچه در ادامه با شكايت صدا و سيما، صاحبان آثار از پخش تيزرهاي‌شان در صدا و سيما نيز محروم شدند و در ادامه تلويزيون نتوانست سهمي در رونق سينماي ايران داشته باشد در نتيجه بيشترين بار تبليغات بر دوش فضاي مجازي بود. سال جديد اما تلويزيون كمي نرمش به خرج داده و به عنوان تنها رسانه رسمي ديداري، لا به لاي برنامه‌هاي نوروزي خود، بيش از گذشته به سينماي ايران بها مي‌دهد. بيشتر اين تبليغات به صورت زير نويس از شبكه‌هاي سيما پخش مي‌شود و «ماجراي نيمروز» بيشترين سهم را در پخش تيزرهاي تلويزيوني دارد.
 
در ادامه بايد ديد پايان تعطيلات نوروز و كاهش برنامه‌هاي تلويزيون، مي‌تواند مخاطب بيشتري را به سينما بكشاند يا نه. مخاطباني كه در دو سال اخير نشان دادند مي‌توانند جايي براي سينما در سبد فرهنگي خانوارشان باز كنند، مخاطباني كه ناجي سينماي ايران از ورشكستگي بودند. در ادامه جدول فروش فيلم‌هاي نوروز ٩٦ به تفكيك روزهاي اكران آمده است.