به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۱۲۷۹۲۸

حمایت دولت از فارغ‌التحصیلان دارای ایده

گروه اقتصادي: تحلیلگر بازار کار معتقد است دولت در سال ۱۳۹۶ باید ظرفیت بزرگ تعاونی‌ها را برای اشتغال‌زایی نادیده نگیرد و فارغ‌التحصیلان را از طریق بنگاه‌های تعاونی ساماندهی کند.
حمایت دولت از فارغ‌التحصیلان دارای ایده
حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای تحریک بازار کار در سال جاری باید چند اقدام صورت بگیرد؛ اول اینکه دولت بدهی‌های خود را تسویه کند چون دولت اوراق منتشر کرده است و همین امر موجب شده تا سیاستهای پولی نتواند اصلاحات لازم را انجام لذا دولت باید از طریق صندوق توسعه ملی این بدهی را تسویه کند و مجلس مجوز برداشت بدهد.
به اعتقاد این کارشناس بازار کار جدی‌ترین بخشی که دولت می‌تواند از طریق آن به اهداف اشتغال دست پیدا کند، تقویت کارآفرینی است که سال گذشته برای آن برنامه‌ریزی نکرد.
وی ادامه داد: بخشی از تحریک بازار کار باید از طریق اعطای تسهیلات بانکی به کارفرمایان و تولیدکنندگان اتفاق بیفتد به این نحو که دولت برای نخبگان و صاحبان ایده و اندیشه و کارآفرینان تسهیلات ویژه‌ای در نظر بگیرد تا این کمک‌ها بتواند در سال جاری سیاستهای اشتغال و پروژه‌های عمرانی را به نتیجه برساند.
حاج اسماعیلی متذکر شد: در حال حاضر بخش تعاون از ظرفیت بسیاری برای اشتغالزایی برخوردار است که دولت می‌تواند برای کاهش بیکاری و ساماندهی دانش آموختگان از طریق بنگاه‌های تعاونی اقدام کند و با تسهیلات دهی مناسب، فارغ التحصیلان دارای ایده را مورد حمایت قرار بدهد.
این کارشناس بازار کار با اشاره به وجود بیش از ۵ میلیون بیکار در کشور خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از بیکاران را جوانان، زنان و فارغ التحصیلان تشکیل می‌دهند که نیاز به کار دارند و دولت باید برای آنها اشتغالزایی کند. طرح‌های مختلفی از سوی وزارت کار تدوین و طراحی شده که بعضی از آنها اجرایی شده و برخی دیگر به زمان بیشتری برای مشاهده نتایج نیاز دارد.
حاج اسماعیلی در پایان درباره پیش بینی نرخ تورم در سال جاری گفت: اگر سیاستهای انبساطی برای رونق بازار دنبال شود انتظار می‌رود نرخ تورم به دو رقم برسد. معتقدم اگر بازار کار توسعه یابد اشکالی ندارد به تورم ۱۳ درصدی برسیم ولی بدون اعمال سیاستهای انبساطی برای رونق بازار، کاهش تورم اتفاق نمی‌افتد.