به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۱۲۷۹۳۹

تیلرسون: گام‌ها برای حذف اسد آغاز شد

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه آمریکا با اشاره به حملات هوایی این کشور علیه مواضع ارتش سوریه، اعلام کرد دولت واشنگتن گام‌ها برای کنار زدن «بشار اسد» از ریاست‌جمهوری سوریه را آغاز کرده است.
 
به گزارش تسنیم، تیلرسون افزود، حملات هوایی آمریکا به سوریه آمادگی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری «برای اقدامات سرنوشت‌ساز» را نشان می‌دهد. وزیر خارجه آمریکا، در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران در فلوریدا، عنوان داشت که واشنگتن قبل از آغاز حمله به پایگاه هوایی ارتش سوریه در «الشعیرات»، با روسیه تماس نگرفت و بعد از حمله نیز تماس نگرفته است. او گفت: «با ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) هیچ تماسی نداشتیم.»

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شده بود که پیش از حمله، روسیه را از عملیات قریب‌الوقوع مطلع کرده بود تا به هواپیماها یا پرسنل روس در سوریه آسیبی وارد نشود. وزیر خارجه آمریکا در عین حال افزود، طرف آمریکایی به توافقاتی، که با مسکو درباره تلاش‌ها برای جلوگیری از وقوع درگیری و حوادث بین طرفین روسی و آمریکایی در سوریه رسیده، پایبند است.

رسانه‌های خبری، بامداد امروز- جمعه- از حمله موشکی غافلگیرانه آمریکا به پایگاهی هوایی در نزدیکی استان حمص سوریه خبر دادند. این حمله به بهانه سناریوی شیمیایی روز سه‌شنبه استان ادلب صورت گرفته که موتور تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب انگشت اتهام آن را در روزهای گذشته به سمت دولت سوریه نشانه رفته است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، دو ناو آمریکایی از شرق دریای مدیترانه یک پایگاه هوایی در غرب سوریه را هدف 59 فروند موشک کروز قرار داده است. طبق ادعای آمریکا، حمله شیمیایی در استان ادلب از این پایگاه انجام شده بود. ناظران می‌گویند فرماندهی مرکزی آمریکا که در منطقه خاورمیانه حضور نظامی دارد از سال‌ها قبل طرح هایی را برای حمله به دولت سوریه آماده کرده بود تا در صورت تصمیم کاخ سفید امکان اجرای فوری آن وجود داشته باشد.