به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ ساعت ۲۱:۵۲
کد مطلب : ۱۲۷۹۶۸

اردوغان: حمله موشکی آمریکا کافی نبود

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور ترکیه با استقبال از حمله موشکی آمریکا به سوریه، آن را گامی مثبت اما ناکافی دانست.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» بعد از ظهر امروز (جمعه) در استان «هاتای» ترکیه در واکنش به حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص سوریه، تأکید کرد که ما هر اقدام واقعی را تأیید می‌کنیم. بنا بر اعلام شبکه تی آر تی ترکیه، اردوغان در سخنانی گفت: حمله آمریکا گام مثبتی بود اما ناکافی بود و آن‌چه در سوریه رخ داد ثابت کرد که خواسته ما برای ایجاد منطقه امن در آن‌جا درست بوده است. او با بیان اینکه ما از هر اقدام واقعی حمایت می‌کنیم، گفت که باید مراقب مراحل پیش رو باشیم. اردوغان تأکید کرد: خواستار توسعه مناطق امن در شمال سوریه هستیم تا آوارگان سوری در امان باشند و همه باید در این راستا اقدام کنند. رئیس‌جمهور ترکیه با وجود اینکه کشورش در 6 سال گذشته بیشترین دخالت را در سوریه داشته است؛ در ادامه گفت: مردم سوریه فقط می‌توانند آینده سوریه را بدون دخالت‌‌های خارجی رقم بزنند و می‌خواهیم تا سوری‌ها خودشان سرنوشتشان را رقم بزنند. او افزود: باید تمام امکانات را برای حمایت از مظلومین به کار ببریم و همه امکانات را برای توقف تروریست‌ها در منطقه در دست داریم.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به حمله موشکی آمریکا به خاک سوریه گفت که اتحادیه اروپا نیت و اهداف آمریکا را درک می‌کند اما تاکید کرد که مذاکره تنها راه حل بحران در سوریه است. وی افزود: آمریکا ما را از این حمله مطلع کرده بود، آنها با هدف جلوگیری و گسترش حملات شیمیایی این اقدام را انجام دادند. آمریکا به ما گفته بود که این حملات محدود و به منظور بازدارندگی از انجام حملات بیشتر شیمیایی صورت گرفته است. اتحادیه اروپا پیش از این نیز خواستار دستیابی به راهکاری برای حل بحران سوریه با مشارکت سازمان ملل و روسیه شده بود. با این حال دیگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان و انگلیس از این اقدام نظامی آمریکا حمایت کرده بودند.

حزب الله: حمله ترامپ به سوریه احمقانه بود
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای در واکنش به حمله موشکی آمریکا به پایگاه «الشعیرات» در استان حمص سوریه اعلام کرد: این تجاوزات ممکن نیست تأثیری در روحیه ارتش سوریه که پیروزی‌ها را علیه تروریست‌ها یکی پس از دیگری رقم می‌زند، بگذارد.
به نوشته پایگاه خبری العهد، حزب‌الله لبنان همچنین تجاوز آشکار آمریکا علیه حاکمیت سوریه را محکوم و تأکید کرد: این تجاوزات هیچ تأثیر منفی بر پیمان مقاومت و ایستادگی در کنار سوریه و کمک برای مبارزه با تروریسم نخواهد گذاشت. در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام احمقانه بزودی فتح بابی برای بحرانی بزرگ و خطرناک در سطح منطقه خواهد شد و اوضاع جهانی را پیچیده‌تر خواهد کرد.