به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۳ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۲۸۱۷۸
استفاده از گاز سارین در «ادلب» تایید شد

مقتدی صدر: اسد کناره‌گیری کند تا به سرنوشت قذافی دچار نشود

پيرمرد سوري در ويرانه‌هاي خانه‌اش ناشي از بمباران هاي روزانه هواپيماها، به سرنوشت شوم كشورش مي‌انديشد
پيرمرد سوري در ويرانه‌هاي خانه‌اش ناشي از بمباران هاي روزانه هواپيماها، به سرنوشت شوم كشورش مي‌انديشد
گروه بين الملل: رهبر جریان صدر عراق تأکید کرد که از بشار اسد خواسته از قدرت کناره‌گیری کند تا به سرنوشت معمر قذافی دچار نشود.
 
به گزارش ایسنا، مقتدی صدر، درباره درخواست اخیرش از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای کناره‌گیری از قدرت گفت: "من از اسد خواستم کناره‌گیری کند تا به سرنوشت معمر قذافی و دیگران دچار نشود." وی افزود: "اینجا چند نکته وجود دارد که نباید آن‌ها را فراموش کرد. نخست اینکه من تنها خواهان کناره‌گیری بشار اسد نشدم بلکه خواهان کناره‌گیری عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور (مستعفی) یمن و حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز شدم که همچنان به بهانه مشروعیت با اسلوب‌های تروریستی و نه انسانی مردمشان را سرکوب می‌کنند."

مقتدی صدر از جهان خواست مردم یمن، بحرین و سوریه را "نجات" دهند وگرنه اوضاع به جایی می‌رسد که دیگر نمی‌توان پایان آن را پیش‌بینی کرد. وی تأکید کرد: کناره‌گیری بشار اسد مسئله‌ای است که به خود مردم سوریه برمی‌گردد اما من معتقدم که این مسئله راهکار "مناسبی" برای پایان بحران است. مردم سوریه مستحق امنیت و صلح هستند. مقتدی صدر روز شنبه و در پی حمله هوایی آمریکا به پایگاه الشعیرات در استان حمص سوریه از بشاراسد خواست کناره‌گیری کند.
 
وزیر بهداشت ترکیه: استفاده از گاز سارین در «ادلب» تایید شد
 
وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد که وجود گاز سارین در نمونه خون قربانیان حمله شیمیایی به ادلب با آزمایش های صورت گرفته اثبات شده است.رجب آکداغ روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار آناتولی در تشریح نتایج آزمایش نمونه هایی که از قربانیان حمله شیمایی علیه غیرنظامیان در استان ادلب سوریه در تاریخ چهارم آوریل دریافت شده بود، گفت: در نتایج آزمایش‌ پزشکی انجام شده، استفاده از تسلیحات شیمیایی در حمله به شهرک خان شیخون در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه قطعی شد.

وی بیان کرد: وجود ایزوپروپیل متیل فسفریک که متابولیت گاز سارین است، با آزمایش های صورت گرفته از نمونه خون و ادرار قربانیان حمله شیمیایی به ادلب اثبات و تایید شده است. آکداغ با بیان این که نتایج اولیه نیز نشانگر مصدومیت شیمیایی قربانیان بوده است، اظهار کرد: آزمایش‌ زیادی انجام شد و در نتیجه آزمایش تشخیص مصدومیت جنگ شیمیایی، استفاده از گاز سارین به اثبات رسید. آکداغ با بیان این که گاز سارین تنفس را مختل کرده و بر موجودات زنده خسارات جانی بسیاری سنگین وارد می کند، اضافه کرد: 'من به عنوان یک پزشک و وزیر بهداشت یادآوری می کنم که سازمان بهداشت جهانی نیز باید صدای خود را در قبال این واقعه بلند و از قربانیان پشتیبانی کند و حتی باید در قبال این موضوع ابتکار عمل فعالتر و جد‌ی تری داشته باشد.

در حادثه حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون ادلب 80 نفر از مردم کشته و بیش از 300 نفر دچار مصدومیت شیمیایی شدند. آمریکا نیز بامداد جمعه به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، با 59 موشک پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را هدف حمله قرار داد.